CRYSTALLIZED

WICKED SENSATION (2010)
WICKED SENSATION - CRYSTALLIZED

Crystallized is het derde album van Wicked Sensation, het Duits-Nederlandse gezelschap rond gitarist-componist Michael Klein en zanger Robert Soeteboek (ex-Bodine, Vulture, Highway Chile), die velen van ons ook kennen van Ayreon en Star One. Zijn stem houdt het midden tussen die van Ian Parry en die van John Payne met de nadruk op de eerste. De dertien composities, waaronder één ballad, klokken samen ruim een uur en getuigen van vakmanschap. Pakkende melodietjes, aardige refreinen met prima samenzang en uiteraard flitsend gitaarwerk van Klein. Ook Dennis Ward, bassist van Pink Cream 69, kan zich meer dan behoorlijk redden en over de drumkwaliteiten van 'onze' Dirk Bruinenberg (ex-Elegy) hoeven we ons ook geen zorgen te maken. De toetsen van Bernd Spitzner spelen een zeer bescheiden rol. Het enige probleem is dat voor ouderen, tot welke groep uw recensent zich ook rekent, dit genre al zo verschrikkelijk uitgekauwd is dat het erg moeilijk is om nog met iets schokkends of origineels te komen. Wellicht is dat ook niet de intentie van Klein en de zijnen geweest, want daarvoor is het materiaal gewoon niet spectaculair genoeg. Het is uitermate degelijke, melodieuze hardrock met een knipoog naar bands als Rainbow. Wicked Sensation heeft een prima frontman die weliswaar geen waanzinnig groot stembereik heeft, maar die wel weet wat-ie doet en zich niet, zoals veel hardrockzangers, overschreeuwt. Arjen Lucassen hielp een handje mee met de compositie Gimme The Night en Andi Deris (Helloween) zingt mee op de potentiële hitsingle My Turn To FlyDe glasheldere productie was toevertrouwd aan Dennis Ward.