CRYSTALLIZATION (1972), heruitgave vinyl

COSMIC DEALER (2012)
COSMIC DEALER - CRYSTALLIZATION

De Nederlandse band Cosmic Dealer uit Dordrecht en omgeving, was geen lang leven beschoren en vandaar dat weinig muziekliefhebbers deze band nog zullen kennen. De band begon eind 1968 en werd vijf jaar later alweer opgeheven. Het weinige materiaal dat beschikbaar was, namelijk één album, wat demo's, singlemixen en enkele livestukken, werd keurig opgepoetst en als prachtige dubbel-lp verpakt. Als je de muziek beluistert, valt op dat veel bands die het beginjaren zeventig wel hebben gered als inspiratiebronnen zijn terug te horen, zoals muziek van de eerste albums van Jethro Tull, Pink Floyd, The Pretty Things, Renaissance, Traffic, The Moody Blues en zelfs Santana. Het kundige basspel van Angelo Noce Santoro en het flitsende gitaarspel van Jan Reynders zij heerlijk om naar te luisteren. Gitarist-componist Bas van der Pol en later Kees de Blois hebben een gemiddeld heldere stem. De stem van de originele frontman, componist en fluitist Frans Poots houdt het midden tussen de stemmen van Roger Chapman en Steve Winwood en dat is dus een niet alledaags stemgeluid. Cosmic Dealer had dezelfde potentie als de genoemde groepen, maar het heeft niet zo mogen zijn waarschijnlijk doordat Van der Pol en vervolgens Poots uit de band stapten. Het refrein in In The Winter herinnert aan Eleanor Rigby van The Beatles, terwijl een deel van de toonzetting in het gitaarnummer Illusions gelijkenissen vertoont met Stairway To Heaven van Led  Zeppelin. You're So Good werd gepend door Ed Boender; het is een rustige track in de stijl van bijvoorbeeld The Moody Blues. Ouderen onder ons zullen Cosmic Dealer graag aan hun collectie toevoegen, evenals liefhebbers die obscuur werk zoeken uit dat prille begin van de oerprog toen men invloeden uit rock, blues, klassiek en folk gebruikte om soms onder invloed van psychedelica de mooiste muziek te maken. De band heeft na 38 jaar ook weer live opgetreden in de originele bezetting.