THE CRUCIBLE OF MAN, SOMETHING WICKED, part 2

ICED EARTH (2008)
ICED EARTH - THE CRUCIBLE OF MAN

The Crucible Of Man is het tweede deel van Something Wicked This Way Comes en opnieuw is Jon Schaffer er met Iced Earth in geslaagd een monumentale hardrock-cd op te nemen, dit keer weer met het vertrouwde stemgeluid van oudgediende Matt Barlow achter de microfoon. De band bestaat verder uit Brent Smedley (drums), Troy Seele (sologitaar) en Freddie Vidales (bas). Het verhaal dat Schaffer op The Crucible Of Man vertelt begint eigenlijk al met het in 1997 opgenomen album Something Wicked This Way Comes. Voor het eerst gebruikt men daarop klassiekgeschoolde stemmen die met de hedendaagse productietechnieken in een bombastisch koor zijn getransformeerd. Zo zijn er stukken koor in het Latijn te horen. Het diepere en wat stevigere stemgeluid van Barlow heerst van laag tot (zeer) hoog en daarmee levert de man een prestatie van grote klasse. Vooral het hoog lijkt mij live een bijzonder zware klus, maar in de studio klinkt het allemaal zeer overtuigend en zuiver. Zijn zangstijl in sommige tracks benadert die van Metallica-voorman James Hetfield en evenzo klinken sommige stukken, zoals velen Metallica graag hadden willen horen, denk ik! Barlow is ook verantwoordelijk voor een deel van de teksten, waarmee hij bewijst weer op dezelfde golflengte als Iced Earth-baas Jon Schaffer te zitten. Zowel de intro als de finale is klassiek georiënteerd, de track Harbinger Of Fate is een gevoelig stukje muziek, maar een track als Divide And Devour is onvervalste speedmetal. De overige tracks kun je scharen onder bombastische, maar melodieuze metal.

The Crucible Of Man is een absolute topplaat in het genre, maar voor pure progliefhebbers toch een brug te ver, denk ik. Het is de bedoeling van deze Amerikanen om de gehele Something Wicked-saga als boxset uit te brengen, waarbij alle niet door Barlow gezongen nummers alsnog door hem zullen worden ingezongen.