CONDITION HÜMAN

QUEENSRYCHE (2015)
QUEENSRYCHE - CONDITION HÜMAN

Het kon niet uitblijven: brachten eerder, zowel Geoff Tate als zijn ex-maatjes − die nu terecht de naam Queensrÿche mogen dragen − vorig jaar om dezelfde tijd een album uit, nu is het met Condition Hüman opnieuw raak. Het grappige is dat de muziek van beide bands op deze nieuwe cd’s minder ver uit elkaar ligt dan bij vorige albums. De drie Queensrÿche-leden van het eerste uur, Scott Rockenfield, Michael Wilton en Eddie Jackson, worden bijgestaan door Todd La Torre wiens formidabele stem die van Tate in zijn beste dagen evenaart, zij het dat die van La Torre ietwat scherper is. De gitarist naast Michael Wilton heet Parker Lundgren. Het innovatieve en zeer aparte drumspel van Scott Rockenfield is een handelsmerk van Queensrÿche en gaandeweg wordt duidelijk, dat dit gezelschap nadrukkelijk lonkt naar zijn vroegste periode, waarin het metalpercentage hoog lag. Vooral de eerste nummers van het album grijpen terug naar de jaren tachtig. Gevoeliger wordt het in het nummer Bulletproof, waarin de tranentrekkerpotentie van hardrockbands nog eens wordt bevestigd. Dat geldt in enige mate ook voor de tracks Hourglass en Just Us, waarin zelfs akoestische gitaren een hoofdrol vertolken. Queensrÿche oude stijl komt weer terug in All There Was. Na een wat psychedelisch stukje volgt de titeltrack, tevens de apotheose van dit schijfje waarin de band het niveau van het album Operation Mindcrime (1988) zeer dicht benadert. Men hanteert diverse stijlen en de tempowisselingen zorgen voor veel spanning in dit progressieve nummer. Condition Hüman is in verschillende vormen verkrijgbaar: als cd, mediabook, boxset en op vinyl. Het bevat twaalf puike songs en het is vooral smullen geblazen voor de Queensrÿche-fans van het eerste uur.