CONCERT CLASSICS

KRAFTWERK (1998)
KRAFTWERK - CONCERT CLASSICS

In deze bijzonder aansprekende serie zijn naast bands als UK en Starcastle ook opnames op cd uitgebracht van de Duitse elektronische band Kraftwerk. De opnames op Concert Classics zijn uniek. Het is een concert uit Dallas, USA uit 1975 dat geluidstechnisch alleszins acceptabel is. In de originele bezetting Ralf Hütter, Florian Schneider, Klaus Roeder en Wolfgang Flür brengen de heren nummers van hun eerste album Autobahn (1974), waarbij Morgenspaziergang foutief staat vermeld, want er had Kling Klang en Tanz Muzik ​moeten staan, waarvan eerstgenoemd nummer niet op een studioalbum is te vinden. Daarnaast hoor je Autobahn en Kometenmelodie. Het aardige van dit concert is, dat de analoge apparatuur hoorbaar wordt ‘gestemd’ en dat de aankondigingen nog heerlijk verlegen en oprecht klinken, duidelijk anders dan de robotversie en het digitale (playback?) geweld van een later optreden in Amsterdam. Een andere aanwijzing voor het feit dat het hier echt om een live-optreden gaat, zijn de geluidjes en testjes tussen de nummers door en het haperen van het elektronisch slagwerk tussen Autobahn en Kling Klang. In Kling Klang hoor je ‘vibes’ die niet bespeeld zouden zijn door Roeder, maar door Karl Bartos! Vermoedelijk geïnspireerd op de serie Thunderbirds zitten de heren met keurig gekapte kopjes en in dezelfde kledij achter hun toentertijd zeer geavanceerde en revolutionaire elektronicatafels.

Met de populaire retrostroming binnen de elektronische muziek klinken de stukken ook anno 2004 nog prima en degenen die dit schijfje nog niet hebben aangeschaft, kan ik van harte aanbevelen om dat alsnog te doen!