COLLAPSE THE WAVE

IZZ (2024)
IZZ - COLLAPSE THE WAVE

De uit New York afkomstige band IZZ bracht zijn eerste album Sliver Of The Sun uit in 1999. Collapse The Waves is nummer tien in het rijtje. De bezetting is door de jaren heen vrijwel ongewijzigd gebleven en toetsenist Tom Galgano is tevens de producer van dit dubbelalbum. Tot de inspiratiebronnen behoren, naast The Beatles, de grote progbands, zoals Yes, King Crimson, Genesis en Emerson, Lake & Palmer. De complexiteit herinnert aan King Crimson, de melodieën meer aan Yes, terwijl de combinatie van zowel vrouwelijke als mannelijke leadzang dan toch weer wat verschil maakt, evenals het feit dat er nog steeds twee slagwerkers deel uitmaken van de bezetting. De invloeden uit de jazz maken dat je zo nu en dan ook parallellen kunt trekken met de muziek van Manfred Mann’s Earth Band. De songteksten bevatten vooral existentiële thema’s. De elf tracks bieden op de cd ‘slechts’ een totale lengte van 52 minuten, maar op de mij toegezonden download staat ruim een uur en drie kwartier muziek, terwijl de diverse nummers daarop in lengte variëren van net over de twee tot ruim zeventien minuten. Alle ruimte dus voor tempowisselingen, stijlwisselingen, aparte maatsoorten, lastige vocale harmonieën en zowel rustige, gedragen stukken als passages die wat steviger zijn. Het leeuwendeel van Collapse The Waves is echter net als de voorgangers erg melodieus. De ‘significante evolutie’ die in de begeleidende promotionele tekst wordt genoemd, hoor ik – gelukkig? - niet echt. IZZ brengt muziek waarvoor je moet gaan zitten, het zijn geen ‘hapklare brokken’. Met Collapse The Waves levert de band wederom een bijzonder sterk album af en blijft men trouw aan de voor IZZ zo kenmerkende stijl. De band speelt op vrijdagavond 19 juli (2024) tijdens The Night Of The Prog in Duitsland en op 23 juli in het CREA cultureel studentencentrum in Amsterdam.