CLOSER TO DAYLIGHT

SOUL SECRET (2011)
SOUL SECRET - CLOSER TO DAYLIGHT

De Italiaanse vijfmansformatie Soul Secret levert na het debuut Flowing Portraits (2008) met Closer To Daylight het tweede album af. Hoewel de band iets meer fusionelementen in de muziek heeft verwerkt en wat songmatiger te werk is gegaan - met uitzondering van het ruim zestien minuten durende Aftermath - is het duidelijk in welke keuken de heren hebben rondgeneusd: inderdaad die van Dream Theater. Zanger Fabio Manda heeft een lichte stem met een aardig vibrato, maar zijn stem lijkt meer op die van frontman Atle Pettersen (Aspera, Above Symmetry) dan op de stem van James LaBrie, Charlie Dominici (ex-Dream Theater) of Russell Allen (Symphony X) en hij mist wat kracht. Hij zingt duidelijk met een Italiaans accent, maar gelukkig zingt hij niet onverdienstelijk. Het album bevat acht nummers met Aftermath als heuse epic. River's Edge kent een gastrol voor gitarist Marco Sfogli, terwijl op If de lieflijke stem van Anna Assentato te horen is. Het wat jazzy intermezzo in River's Edge is een welkome variatie en ook de combinatie piano en bas in het intro van The Shelter klinkt aardig. Hoogtepunt is de symfonische passage in het midden van deze track. Pillars Of Sand bevat elementen uit de flamencomuziek, begint als ballad en verandert daarna in een stevig aangezette synthipopsong. October 1917 is een gevoelig akoestisch gitaarstuk dat van Steve Hackett had kunnen zijn en waarop Manda zijn zang beter achterwege had kunnen laten. Aftermath, het beste nummer van Closer To Daylight, begint adembenemend met veel toetsen, voordat de stevige riffs van Antonio Vittozzi erin beuken. Dan volgt een schitterend stukje met meervoudige zang van Arno Menses (Subsignal) gedragen door de prima orkestraties van Luca Di Gennaro. Een mooie tempowisseling gevolgd door opnieuw enkele onvervalste jazzy tussenstukjes geven een extra dimensie aan deze voortreffelijk track die met name door Menses wordt opgewaardeerd. Hoewel de inspiratiebron duidelijk is, weten deze Italianen wel waarmee ze bezig zijn en zullen zij zeker nog verder groeien, want daarvoor is de muzikale potentie ruimschoots voorhanden.