CHAIN OF FOODS

ANTI-DEPRESSIVE DELIVERY (2008)
ANTIDEPRESSIVE DELIVERY Chain Of Foods

Chain Of Foods, de tweede schijf van de Noorse formatie Antidepressive Delivery rond drummer Terje Kråbel en gitarist Christian Broholt, bevat prima muziek, zeker voor mensen van mijn leeftijd. Invloeden van Deep Purple en Uriah Heep bepalen de kern van de muziek, maar dan wel subtiel gecombineerd het melodieuze en onverwachte van de vroege King Crimson en het speelse van de vroege Spock’s Beard. Het stevige werk van het debuutalbum is vervangen door een meer progressief geluid gelardeerd met elementen uit de vroege jazzrock. In de openingstrack is het alsof de eerste bezetting van Wishbone Ash voor de zang is ingehuurd. Vooral het baswerk is een genot om naar te luisteren; zo kan het dus ook! De orgelklanken, naast de overige toetsen bespeeld door Håkon-Marius Petterson, vieren hoogtij op deze cd en vooral in een track als Blood Is Blood lijkt het alsof The Doors een nieuw nummer hebben opgenomen in de sfeer van LA Woman, uiteraard met een andere zanger. Verder heeft men een puike bassist ingehuurd en worden er en passant nog wat invloeden van Camel uit de beginjaren zeventig verwerkt. In sommige passages zou je ook de vroege Genesis nog kunnen herkennen. In de laatste track trekt de band alle registers nog eens flink open en ontmoeten Sympathy For The Devil van The Rolling Stones en het majestueuze en krachtige werk van Pink Floyd elkaar. Chain Of Foods verenigt de oude tijd met de techniek en de productie van de moderner tijd en het is dus ruim drie kwartier genieten geblazen van dit Noorse gezelschap. We wisten natuurlijk al dat er in Scandinavië uitstekende progressieve muziek wordt gemaakt en deze heerlijke schijf, die is uitgebracht als digipack, smaakt beslist naar meer!