CABINET OF CURIOSITIES

GARDNER, JACCO (2013)
JACCO GARDNER

Bestaat er zoiets al reïncarnatie? Zo ja, dan moet Syd Barrett zijn teruggekomen in de nu 25-jarige Jacco Gardner. Deze jongeling met hoge hoed – met dank aan trouwe abonnee Richard Kropff − is een multi-instrumentalist die gitaren, bas en toetsen speelt en met Cabinet Of Curiosities twaalf composities aflevert die het jarenzestiggeluid van Pink Floyd akelig dicht benadert. Naast het feit dat de composities leuk in elkaar steken, bol staan van de Mellotron-geluiden en de nodige nostalgische gevoelens oproepen, zijn ze weliswaar in de stijl van Barrett, maar zonder dat er fragmenten worden geleend. Naast Syd Barrett bevat dit album ook nadrukkelijk fragmenten die sterk aan de sfeer van Strawberry Fields Forever (The Beatles) herinnert, maar ook aan bands als The Lovin’ Spoonful (Six O’Clock), The Zombies en soms ook The Moody Blues in de bezetting met Mike Pinder, eind jaren zestig. De zestigers van nu mogen hopen dat deze muziek ook bij de jeugd aanslaat, want dan kunnen we nog vaker wegdromen in psychedelische sferen. Gardners stem komt aardig in de buurt van ‘John Lennon meets Syd Barrett’. Het enige minpuntje is dat de nummers wat abrupt eindigen in plaats van lekker weg te sterven, maar dat vind ik een minder belangrijk detail. Dit album is onder meer bij Excelsior Recordings te bestellen als cd of lp. Ik ben benieuwd of Gardner deze stijl zal vasthouden en zich in de toekomst ook aan de wat langere nummers waagt; dan kunnen we nog wat beleven.

De in september 2013 uitgebrachte single The End Of August is in elk geval volledig in dezelfde stijl en het instrumentale b-kantje Notus belooft veel goeds!