BURNING LIVE IN TOKYO 2002

RING OF FIRE (2002)
RING OF FIRE - BURNING LIVE IN TOKYO 2002

Ring Of Fire is een realtief jonge neoklassieke powermetalband bestaande uit doorgewinterde muzikanten, te weten Marc Boals (zang, Yngwie Malmsteen), Tony MacAlpine (gitaar, Planet X), Virgil Donati (drums, Planet X), Philip Bynoe (bas, Steve Vai) en Vitalij Kuprij (toetsen, Artension). Kuprij is inmiddels vervangen door Steve Weingart. Het dubbele livealbum Burning Live In Tokyo 2002 is op 21 februari 2002 opgenomen en het gespeelde materiaal is een bloemlezing uit Mark Boals' soloalbum Ring Of Fire en van The Oracle, het debuutalbum van de band Ring Of Fire, aangevuld met Fairytales Won't Die, een nummer van maestro Alex Gregory en de studiotrack Leviathan. De geluidskwaliteit is goed, al klinkt Boals' stem niet al te vet en komen de toetsen - met name op de eerste schijf - niet voldoende uit de verf. Uiteraard klinkt de bombastische muziek wat ieler dan in de studio. Op beide albums staan in totaal 21 stukken die samen 110 minuten klokken, waarvan vier solo's van de heren instrumentalisten. Met name de lange toetsensolo van Kuprij is adembenemend en van superklasse. In het begin heeft Boals nog wat moeite met de hoge noten, maar dat euvel is snel verholpen en hij ontpopt zich als een geweldige en gedegen metalzanger, maar ook als een orthodoxe tenor in E Lucevan Le Stelle van Pucini. Dit concert is overigens ook op dvd uitgebracht. Liefhebbers van Boals, Ring Of Fire en Artension kunnen hun hart ophalen met deze onvolprezen klasbakken die live stuk voor stuk onnavolgbaar blijken te zijn al eist de gitaar van Tony MacAlpine, zeker op de eerste cd, de belangrijkste rol op. Burning Live In Tokyo 2002 is een geweldig livealbum en waarschijnlijk als dvd nog interessanter vanwege de in totaal 24 minuten aan solo's.