BURNING DOWN THE OPERA, live

EDGUY (2003)
EDGUY - BURNING DOWN THE OPERA LIVE

De Duitse meesters van de melodieuze metal hebben na zes studioalbums gemeend het grote publiek te bewijzen dat zij ook live hun mannetje staan. Edguy doet dat met het dubbele live-album Burning Down The Opera Live met een tijdsduur van 110 minuten, inclusief een videoclip. Ik moet zeggen dat het bewijsmateriaal redelijk overtuigend klinkt, aangenomen dat het materiaal nagenoeg authentiek is. De band speelt goed en de vaak tweestemmige zang van Tobias Sammet wordt meestal enkelvoudig uitgevoerd, maar dat stoort in het geheel niet omdat de achtergrondzang van de overige groepsleden prima verzorgd klinkt. De aparte, wat hoge en hese stem van Sammet houdt zich wonderwel goed, ook in de hoog gezongen passages. Nummers van verschillende studio-cd's passeren de revue met de nadruk op het laatste album Mandrake, terwijl men ook enkele nummers van Avantasia speelt. De promo die ik kreeg aangeboden om te recenseren, bleek een nogal dooreen gehusseld uittreksel van de dubbelaar, zodat er wat dat betreft nog wel wat te wensen overblijft. Het is goed te horen dat het publiek enthousiast is en luidkeels meezingt. Stukken met alleen een bas met wat drums en het mee- of nazingen van de zanger hoeven wat mij betreft niet minutenlang op een cd te staan. De toetsen vervullen slechts een ondergeschikte rol en komen bovendien van een schijfje. Afgezien van genoemde minpuntjes is deze cd een prima voorbereiding voor het komende studioalbum met de werktitel Mysteria. Ik ben benieuwd of Edguy de stijgende lijn na Mandrake weet door te trekken. Live spelen is in elk geval geen probleem voor zanger Sammet, gitarist Jens Ludwig, gitarist Dirk Sauer, bassist Tobias Exxel en drummer Felix Bohnke!