BREATH OF LIFE

MAGNUM (2002)
MAGNUM - BREATH OF LIFE

'Too young to die, but not too old to rock ‘n' roll' moeten gitarist Tony Clarkin en zanger Bob Catley gedacht hebben, toen de twee oerleden van de Britse pomprockband Magnum besloten de band weer nieuw leven in te blazen. Breath Of Life is het elfde studioalbum van deze melodieuze rockgroep, die de symfoliefhebbers vooral aansprak met het album On A Storyteller’s Night (1985). Na een pauze van maar liefst acht jaar bevat de nieuwe cd twaalf gloednieuwe songs van de hand van gitarist, componist, tekstschrijver en producer Clarkin. Hij wordt bijgestaan door Catley, Mark Stanway (toetsen), Al Barrow (bas), en een niet nader genoemde drummer. Het album van bijna een uur opent met Cry dat begint met een orkestrale ouverture, waarna het karakteristieke gitaargeluid van Clarkin inzet voor een uptempo rocker in de traditionele Magnum-stijl. Halverweg is er sprake van een fraaie tempowisseling, terwijl Catley zingt alsof hij geen twintig jaar rockmuziek achter de rug heeft. Vervolgens hoor je This Heart, een lekkere meestamper zonder pretenties waarna het wat slepende Everyday volgt met een fraai intro en een heerlijk melodieus refrein. Er is wat meer ruimte voor de toetsen in Still dat opnieuw een aardige tempo- en sfeerwisseling bevat die het wat drammerige refrein op tijd onderbreekt. Dream About You is een rasechte knuffelrockballad gevolgd door de titeltrack die qua sfeer niet zou hebben misstaan op On A Storyteller’s Night en zowaar een gitaarsolo bevat. After The Rain begint met een toetsenintro, waarna het nummer zich ontwikkelt tot een aardige popsong met subtiel pianowerk. In That Holy Touch is er weer meer ruimte voor strakke gitaarriffs, gevolgd door de mooie, maar minder indringende ballad Let Somebody In. De rocker The Face Of An Enemy bevat mooie achtergrondtoetsen met een knipoogje naar Saga. Het orkestrale Just Like January en het prachtige, symfonische Night After Night sluiten dit wat pompeuze, melodieuze rockalbum af.

Breath Of Life is zeker geen origineel album, maar het is wel met vakmanschap uitgevoerd met name dankzij Catley. Dit album kan zich moeiteloos meten met bijvoorbeeld Wings Of Heaven (1988). Deze comeback is mijns inziens alleszins gerechtvaardigd. De heren gaan in het voorjaar van 2002 op tournee om het album te promoten. De 'limited edition' van Breath Of Life bevat een extra cd met zes bonustracks.