BAD SIDE OF THE MOON: AN ANTHOLOGY 1970-1972

TOE FAT (2021)
TOE FAT - BAD SIDE OF THE MOON: AN ANTHOLOGY

Toe Fat was een viertal dat actief was rond 1970. Zoals gebruikelijk in die tijd wisselden veel muzikanten geregeld van band, waardoor Toe Fat slechts een kort leven was beschoren. De wederom prachtige uitgave van Esoteric Recordings is een fraaie, dikke digipack met daarin de twee albums die de band uitbracht, aangevuld met een zeldzame single uit 1972. Op het debuutalbum Toe Fat (1970) bestond de bezetting uit zanger-componist Cliff Bennett (Rebel Rouser), voormalige The Gods-leden Ken Hensley – die in datzelfde jaar nog het eerste album als lid van Uriah Heep zou uitbrengen – Lee Kerslake, die in 1971 naar Uriah Heep vertrok, en John Glascock, die zich later bij Jethro Tull zou voegen. Bennetts wat rauwe stem zorgt ervoor dat de tien rocksongs in dezelfde stijl zijn als die van bands als The Gods, Head Machine en de eerste bezetting van Deep Purple. Alle songs zijn voornamelijk geschreven door Bennett met hulp van Ken Hensley en aangevuld met enkele covers, zoals de Elton John-Bernie Taupin-compositie Bad Side Of The Moon. Op het tweede album zijn nagenoeg alle composities geschreven door Bennett, sommige mede door nieuwkomer Alan Kendall die daarna nog vele jaren actief zou zijn als leadgitarist voor de Bee Gees. Lee Kerslake maakte eerst nog deel uit van The National Head Band alvorens over te stappen naar Uriah Heep. Hij werd vervangen door Brian Glascock, de broer van John. Brian speelde tevens in Head Machine. Op There’ll Be Changes speelt niemand minder dan Peter Green (Fleetwood Mac) mee. Waar het eerste album het toekomstige Uriah Heep-geluid al laat horen, staat het tweede album dichter bij een kruising tussen blues en hardrock mede door het wegvallen van Hensleys orgel. Beide albums bieden een aardige mix van blues, rock en pop en vormen een essentieel stukje rockgeschiedenis als het gaat om de ontwikkeling van de hardrock.