BACK TO SARDINIA

DJABE & STEVE HACKETT (2019)
DJABE & STEVE HACKETT - BACK TO SARDINIA

In 2016 speelden de Hongaarse jazzrock-fusionformatie Djabe en Steve Hackett (ex-Genesis) al eens samen. Zij namen toen ook daadwerkelijk muziek op op het eiland Sardinië. Dit keer keerden alleen de mannen van Djabe terug naar dit prachtige eiland en speelde gitarist Steve Hackett zijn bijdragen in Boedapest. Het is niet verwonderlijk dat het album Back To Sardinia een mix is geworden van ‘late-nite’ jazz, jazzrock en fusion met daarin slechts een vleugje prog verweven. De centrale man in dit geheel lijkt Tamás Barabás te zijn. In Djabe speelt hij bas, gitaar en synthesizer, maar hij nam ook de sessies van de band en de toegevoegde solo’s en bijdragen van Hackett op. Natuurlijk zijn de solo’s van de gitarist herkenbaar en meestentijds magistraal, maar de composities − hoe goed ook gespeeld − spreken mij minder aan. Vooral als men de trompet als solo-instrument inzet, kan ik de muziek wat minder waarderen. Het fraaie pakketje biedt echter een cd met een respectabele lengte van bijna tachtig minuten en de toegevoegde dvd bevat een surround mix en nog een aantal visuele extraatjes die niet te versmaden zijn. De wat bibberende ‘oude’ opnamen van het eiland en de band zijn minder interessant, maar des te meer de drie liveopnamen, waarvan twee met Steve Hackett van juli en september 2019 in Boedapest. Toegift is een interview met Hackett over de vorige release Life Is A Journey. Voor Hackett-verzamelaars en liefhebbers van jazz(rock) is dit album geen punt van discussie, maar lezers die prog verwachten, kunnen beter eerst even gaan luisteren.