ASIA...ON TRACK, EVERY ALBUM, EVERY SONG

BRAIDIS, PETER (2021)
BRAIDIS, PETER - ASIA...ON TRACK, EVERY ALBUM, EVERY SONG

In de serie On Track brengt Sonicbound Publishing het boek Asia, On Track…Every Album, Every Song uit, geschreven door de Amerikaanse Asia-fan Peter Braidis. Braidis is een alumnus van de Rutgers University in History and Journalism en werkt zowel als docent bij een school als voor het fameuze honkbalteam Philadelphia Phillies. Muziek is zijn passie en hij is een Asia-fan van het eerste uur. Zoals gebruikelijk worden de albumtracks nauwkeurig beschreven, waarbij Braidis ook aan de diverse albums gerelateerde nummers (rarities) en B-kanten van singles beschrijft en ook vaak of en wanneer de nummers live zijn uitgevoerd. Uiteraard zijn alle commentaren op basis van zijn mening tot stand gekomen. Hij verhaalt over de ietwat vreemde wijze waarop de originele vier bandleden bijeen zijn gebracht en de dubieuze rol die platenmaatschappij Geffen Records op zowel de ontwikkeling van de band heeft gespeeld als op de handelingen die uiteindelijk leidden tot het opheffen van de band in 1986. Hij legt uit hoe Aqua (1992), het eerste album na de doorstart, tot stand kwam en dat dit album en ook diverse andere albums uit de periode John Payne eigenlijk meer projecten dan een bandproductie waren. De talloze bezettingswisselingen passeren de revue evenals de tegenvallende verkoopcijfers en het gebrek aan ondersteuning door de platenmaatschappijen die leidden tot de reünietour van de originele bezetting. De vier originele leden begonnen de reünie dus met een uitgebreide tournee en namen vervolgens nog drie studioalbums op waarvan de schrijver duidelijk het meest gecharmeerd was van het album XXX (2012) en weinig positieve kritieken had voor Gravitas (2014) en de ontwikkelingen daarna. Midden in het boek staan prachtige foto’s van de diverse covers en van de verschillende bezettingen en nevenprojecten. De laatste sectie over de band betreft de officiële livealbums en video’s. Braidis sluit af met de compilaties waarbij hij inzoomt op de songs die niet eerder beschreven waren, zoals een aantal op de Archiva-albums. Als laatste dan nog een hoofdstukje over de nevenprojecten van de heren en de discografie van de belangrijkste leden van de band. Meer diepgang en interviews zijn te vinden in het boek van Dave Gallant over Asia, maar deze editie beschrijft wel heel nauwkeurig alle songs die onder de naam Asia zijn uitgebracht. Tussen de regels door kun je lezen dat Braidis diep geschokt was door het overlijden van John Wetton (zie cover), die hij overduidelijk heel hoog had zitten. En met die vaststelling zullen veel muziekliefhebbers het eens zijn.