ARCHIVES 1-8, ELECTRONIC, ORCHESTRAL

BULB (2020)
BULB - ARCHIVES 1-8, ELECTRONIC, ORCHESTRAL

Bulb is de artiestennaam van Misha Mansoor, gitarist van Periphery. Archives 1-8 bestaat maar liefst uit acht schijfjes vol met vrijwel geheel instrumentale muziek, die bestaat uit ruige gitaarmuren, geregeld als machinegeweren ratelende drums, moeilijke ritmes, drukke loopjes, weinig rustpunten en nauwelijks melodieuze stukken. Opvallend genoeg wordt de muziek van de qua stijl vergelijkbare metal aangeboden op acht schijfjes variërend in lengte van 25 tot 37 minuten, dus dit materiaal had ook prima op drie of vier cd’s gekund. Op een track als Manifestation op Archives 3 bewijst Mansoor, dat hij wel degelijk meer kan dan alleen gitaarmuren bouwen en snelle loopjes spelen, want hij soleert hier als een echte shredder. In Archives 5 duikt opeens een fraai stukje pianospel op en op I Lost My Lunch In My Pants van Archives 6 wordt zowaar gezongen. Op Archives 7 kom ik het eerste nummer(tje) tegen dat ik echt kan waarderen: de ruim een minuut durende openingstrack. Eveneens op Archives 7 het eerste rustpuntje, toepasselijk Lullaby gedoopt. Nyan Bulb en Strange Idea op Archives 8 lijken wat geïnspireerd te zijn op de muziek van het Yellow Magic Orchestra. Veel tracks zijn kort tot zeer kort en niet zelden wordt een nummer abrupt afgebroken. In Archives 8 hoor je ‘shouten’ en ‘grunten’ op de tracks Beta en Fucking Fuck (what’s in a name?). Deze tracks hebben zeker niet mijn voorkeur. Deze overdaad aan vervormde en echoënde gitaarmuren is echt een verzameling voor de diehards, zeker geen kost voor de gemiddelde lezer van deze website. De cd Electronic is andere koek. Onvoorstelbaar dat deze bijzonder prettige synthpop en dansmuziek met disco-elementen uit dezelfde koker komt als de rauwe gitaarklanken van de acht Archives! Jammer dat dit schijfje maar 34 minuten duurt en dat geldt ook voor de cd Orchestral, die 25 minuten melodieuze soundtrackmuziek bevat. Heel aangenaam om naar te luisteren, maar gewoon te kort om het een volwaardige cd te mogen noemen. Talent heeft deze man genoeg, dat is met deze tien schijven wel duidelijk geworden.