AQUA (1974), heruitgave

FROESE, EDGAR (2005)
EDGAR FROESE - AQUA

Edgar Froese, een van de ‘godfathers’ van de elektronische muziek (EM), is sinds jaar en dag onvoorstelbaar productief. Niet alleen met de talloze albums van Tangerine Dream (TD), maar ook met solowerk en als kunstenaar. Mogelijk vanwege het feit dat de rechten van de muziek in handen zijn van Virgin Records heeft Froese besloten zijn soloalbums uit de beginjaren opnieuw in te spelen en uit te brengen. Het artwork van de covers is weliswaar geïnspireerd op de originele hoesjes, maar is verder geheel nieuw en van zijn eigen hand. De bij heruitgaven - wat Aqua in feite is - gebruikelijke extra’s ontbreken en het 'cd-boekje' van mijn exemplaar bestaat uit slechts één velletje. Froese overspoelt zijn publiek met deze karige heruitgaven naast de frequent uitgebrachte TD-albums. Enerzijds kan ik me daardoor helaas niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van overbodige geldklopperij, maar anderzijds komen er op deze wijze natuurlijk wel albums beschikbaar die anders niet meer leverbaar zouden zijn. De muziek op Aqua is een afspiegeling van de muziek die TD in die jaren zeventig maakte. Redelijk eenvoudige sequences met daaroverheen diverse geluidseffecten en vaak ijle enigszins psychedelisch aandoende melodielijnen. Veel zweven en wegdromen dus en nog geen stuwende ritmes. Ook blijft op deze cd de gitaar achterwege. De muziek heeft wel enige gelijkenis met vakbroeder Klaus Schulze in onder meer NGC 891. Die sfeer blijft hetzelfde in Upland alleen zou Schulze geen orgel gebruikt hebben. De laatste track Upland Dawn heeft eveneens diezelfde sfeer, maar nu wordt de instrumentatie voorzien van een eenvoudig ritme en een orgelloopje als basis. Geen wereldschokkende plaat maar desondanks wel een klassieker van een EM-pionier!