ANYMAN

NEW EDEN ORCHESTRA (2003)
NEW EDEN ORCHESTRA Anyman

New Eden Orchestra is een nieuwe progband uit Pittsburgh. De band debuteert met het conceptalbum Anyman, geënt op de grote bands in het symfonische en progressieve genre! Het betreft hier een stel oudere jongeren die de belevenissen van de ‘gewone' man als muzikaal concept hebben uitgewerkt. Het gaat om composities die gitarist-toetsenist Mike Lunn de afgelopen acht jaar heeft gecomponeerd, uitgewerkt en opgenomen. Anyman bevat een dik uur muziek onderverdeeld in achttien nummers die voor een groot deel in elkaar overlopen. De grote variatie in stijl zal de een meer aanspreken dan de ander. Bij beluistering flitsen flarden ‘oude’ Genesis, Klaatu, Starcastle, Kansas en Glass Hammer voorbij. Een stuk als That’s Life lijkt wel wat op Solsbury Hill (Peter Gabriel), terwijl Ode To The Ex qua samenzang weer veel weg heeft van Crosby, Stills, Nash & Young. Naast symfonische invloeden is er dus ook sprake van popinvloeden. Het al sinds de jaren tachtig opererende kwartet bestaat naast Lunn uit Bill Hankins, Mark Reynolds en Scott Schrecengost. Zij huurden speciaal voor een groot deel van de zangpassages Dave Marion in, die tevens deels de drums en percussie voor zijn rekening nam. De muziek bevat veel passages met twee- of meerstemmige zang, die allemaal zeer verzorgd klinken. Ook instrumentaal is het prima voor elkaar en toch slaat de vonk bij mij niet over. De muziek is wellicht té fragmentarisch, of lijkt té veel op genoemde bands. Of is het de solozang die ik niet indrukwekkend vind? De vrij vlakke zang in de stijl van Glass Hammer, Salem Hill of Shadow Gallery wordt  wel grotendeels gecompenseerd door sommige ijzersterke instrumentale stukken, zoals het symfonische titelstuk of het klassiek georiënteerde The Maelstrom, dat op zijn beurt weer overgaat in het Gordon Giltrap-achtige en akoestische Death And His Half-Brother SleepOok het orkestrale Catacombs mag er zijn, gevolgd door Deja View, een combinatie van Saga en SynergyHet eindresultaat van Anyman is een zeer beluisterenswaardig album dat hopelijk zal worden gevolgd door een nog sterkere opvolger.