ANTHOLOGY

HELLOÏSE (2016)
HELLOÏSE - ANTHOLOGY

Op 12 november werd dit zes cd’s tellende boxje gepresenteerd op de megaplatenbeurs in Utrecht in aanwezigheid van Helloïse. De Rotterdamse hardrockband bracht in totaal vier albums uit: Cosmogony (1985), Polarity (1987), A Time And A Place For Everything (1998) en Fata Morgana (2001) en kan met gepaste trots terugkijken op een internationaal klinkend kwartet platen. Compositorisch is het best knap wat men heeft gepresteerd. Het is best een opgave om steeds maar aardige riffs te bedenken en je stijl trouw te blijven zonder daarbij in herhalingen te vallen of tot verveling te leiden. Deze terugblik toont aan dat Helloïse een ondergewaardeerde band was. Hier en daar zijn in de ogenschijnlijk rechttoe-rechtaan hardrock geregeld progressieve trekjes te ontdekken. Stan Verbraak (zang), Arjan Boogerds (gitaar), Ben Blaauw (gitaar), Marchell Remeeus (bas) en Ernst van Ee (drums) zijn verantwoordelijk voor de nummers op deze albums die klinken in de stijl van Vandenberg en Vengeance, maar ook van Rainbow en Helloween. De stem van Verbraak doet me vaak denken aan die van Bert Heerink (ex-Vandenberg). Drummer van Ee is overigens ook bekend van Threnody en hij toerde met Vengeance, Lana Lane en Mischa Calvin. Verder speelde hij met Erik Norlander, Ian Parry en Tamas Szekeres. De muziek op de eerste drie albums wordt vooral gedomineerd door gitaren, maar het progressiever klinkende Fata Morgana bevat meer ruimte voor toetsen, waar eerder alleen wat bescheiden achtergrondorkestraties te horen waren. Steeds terugkerend zijn de aardige riffs, de vocale harmonieën, de aansprekende refreintjes en de snijdende duetten tussen beide gitaristen. De reguliere albums zijn niet alleen uitgebreid met bonustracks, maar er zijn bovendien twee cd’s toegevoegd met als titel Eternity. Deze bevatten zeer redelijke klinkende demo’s uit de jaren 1984, 1986 en 1997. Verder een heerlijke remix van Polarity, kundig gedaan door producer Oscar Holleman (Within Temptation, Ayreon, Krezip) en tot slot vier tracks die gemixt zijn door Sascha Paeth (Avantasia, Rhapsody, Epica, Kamelot). Deze tracks heeft Helloïse in een later stadium opgenomen, maar zijn tot nu toe nooit eerder op cd verschenen. Anthology is een unieke verzamelbox die recht doet aan de talenten van deze vijf heren. Het is tevens een eerbetoon voor wat Helloïse heeft betekend voor de Nederlandse melodieuze hardrockscene.