AMPERSAND

IZZ (2004)
IZZ Ampersand

Ampersand van de Amerikaanse progband IZZ is eigenlijk geen nieuw album, maar een verzameling oudere stukken die nooit eerder op een album zijn verschenen aangevuld met bekende stukken in een liverversie. Het is na Sliver Of The Sun (1998) en I Move (2002) het derde album van de band. De bijna 56 minuten muziek zijn verdeeld over elf nummers, waarbij de opening Ancient Memory invloeden van America en Spock’s Beard bevat met mooie sfeerwisselingen, een aardig basgeluid en een lekkere synthsolo. Afraid To Be Different is een aangenaam, rustig nummer met akoestische elementen; de teksten worden veelal gezongen met kopstem. The Wait Of It All is echte symfo met heerlijke orkestraties en smaakvolle synth- en gitaarsoli. Tevens is Annemarie Byrnes als gastzangeres te horen. One Slice To Go is een lief en een ietwat jazzy deuntje op akoestische gitaar dat wordt gevolgd door Confusion, een zeer gevarieerd nummer met meerstemmige zang, symfonische passages en mooie, ijle zang van Tom Galgano afgewisseld met zang van Byrnes en met een bijna new age-achtig einde; voor mijn gevoel een zeer sterke track. In The Bar Song is een hoofdrol weggelegd voor de piano, de bas en de kopstem van John GalganoMy Best Defenses is een solo-optreden van Laura Meade, die zichzelf begeleidt op de piano. Molly’s Jig is inderdaad een onvervalste jig live opgenomen en gespeeld met synthesizer, akoestische en elektrische gitaar en bescheiden percussie. Razor is een uitstekende liveversie van een track die van Sliver Of The Sun afkomstig is, zij het met iets meer vervormde zang. Dat geldt ook voor Another Door van I Move met als grootste verschil dat Laura Meade nu ook meezingt. Deze track bevat prima gitaarwerk. In het laatste nummer Star Evil Gnoma Su wordt lustig geïmproviseerd, hoewel het hier en daar wel wat kakofonisch klinkt. Het is een wat robuustere versie dan die op I Move.

Het is duideljk dat IZZ veel mogelijkheden heeft met diverse componisten, zangers en bandleden met een uitstekende instrumentbeheersing. Ampersand is opnieuw een bewijs van die mogelijkheden en benadrukt dat we de echte opvolger van I Move reikhalzend tegemoet kunnen zien! Dat neemt niet weg dat deze cd een fraai tussendoortje is.