AMONG THE GODS

MOB RULES (2004)
MOB RULES Among The Gods

Onze oosterburen grossieren in metalacts in het bombastische, melodieuze genre. Among The Gods is alweer het vierde album in vijf jaar van Mob Rules, de Duitse band onder leiding van zanger Klaus Dirks. De band toerde onder meer met Rhapsody, Silent Force en SavatageDrukke baasjes dus, maar ondanks dat of misschien wel juist daarom, is Among The Gods een puik album, goed geproduceerd, met een ronkende bas die zich niet beperkt tot louter ondersteunend baswerk, herkenbaar en flitsend gitaarwerk en tot mijn grote genoegen zware, orkestrale keyboardgeluiden, zoals in de openingstrack en de single Black Rain. In bijna vijftig minuten razen tien krachtige songs voorbij in een stijl die zeer dichtbij die van Edguy komt met een beetje van Rainbow en met de orkestrale bombast richting Kamelot (Invitation Time). Voeg daarbij dat de heren als inspiratiebronnen onder meer Iron Maiden, Savatage en Queenrÿche noemen, dat Dirks' favoriete zangers Geoff Tate (Queensÿche) en James LaBrie (Dream Theater) zijn en je kunt wel raden wat je zoal te horen krijgt. Dirks’ manier van zingen heeft overigens wel wat weg van Andy Kuntz (Vanden Plas). Weinig nieuws dus, maar wel zeer goed en doordacht uitgevoerd. De pakkende refreinen, de aardige tempowisselingen en best wel originele riffs, maken dit album zeker een luisterbeurt waard, vooropgesteld dat je van bovengenoemde bands houdt. Zoals we langzamerhand van het SPV-label gewend zijn, is er naast de reguliere uitgave ook een gelimiteerde dubbel-cd met bonustracks en videoclips.