ALL OUT

AIREY, DON (2011)

Don Airey moet gedacht hebben: bij gebrek aan een nieuw album van Deep Purple, neem ik er zelf maar een op. Gezien de bedroevende belangstelling bij de laatste liveoptredens in Nederland van Airey en zijn band, van welke zanger Carl Sentance, bassist Laurence Cottle en gitarist Rob Harris ook op All Out meedoen, hield ik mijn hart vast. De tien composities zijn samen goed voor ruim 55 minuten muziek. De vocale stukken zijn van de hand van Airey en Sentance, de instrumentale van Airey en Harris. De twee covers zijn geschreven door Jimi Hendrix (Fire) en door de Argentijnse componist Ginastera (Estancia). Het laatste stuk doet veel denken aan het werk van Keith Emerson, die immers ook vaak adaptaties van composities van de klassieke meesters maakte. Het snelle staccato orgelwerk zit op het randje van Aireys kunnen. Het met gitaarwerk van Joe Bonamassa verrijkte People In Your Head had ook op een Deep Purple- of Whitesnake-album kunnen staan, evenals Wrath Of Thor. Lichte fusioninvloeden zijn te horen in het instrumentale juweeltje B'cos, terwijl Running From The Shadows gewoon een aardig popliedje is. Klassieke invloeden zijn duidelijk aanwezig in het sterke Right Arm Overture en meedeinen kan met Long Road met op gitaar zoon Keith Airey. Verder heeft Airey ook zijn oude maatje Bernie Marsden gevraagd om op enkele nummers mee te spelen. Hoewel de instrumentale stukjes in de lange slottrack Tobruk aardig zijn, komen de vocale stukken wat geforceerd over.

All Out is een aardig en degelijk album dat genoeg variatie biedt, maar het niveau van K2 (1988) wordt mijns inziens niet gehaald. Eerlijk gezegd spreekt ook A Light In The Sky (2008) mij meer aan.