ALIVE IN COLOR

REDEMPTION (2020)
REDEMPTION - ALIVE IN COLOR

Redemption is zo langzamerhand een vaste waarde in het progressieve metalgenre. De door Nick van Dyk in 2001 opgerichte band uit Californië (VS) bracht inmiddels al zeven studioalbums uit. Het gezelschap moest noodgedwongen gitarist Bernie Versailles vervangen en zag in 2017 zanger Ray Alder vertrekken. Terwijl platenlabel The Laser’s Edge het debuutalbum uit 2003 opnieuw uitbrengt, is Alive In Color de derde liveregistratie van Redemption. Het album is opgenomen tijdens het ProgPower USA Festival uit 2018 met de van Evergrey bekende frontman Tom S. Englund. De bezetting met oudgedienden Chris Quirarte (drums) en Sean Andrews (bas) is verder aangevuld met toetsenvirtuoos Vikram Shankar en er zijn gastrollen voor met name gitarist Simone Mularoni (DGM), maar ook voor gitarist Chris Poland (ex-Megadeth) en Ray Alder (Fates Warning), de in 2017 vertrokken voormalige frontman van Redemption. De geluidskwaliteit van deze registratie is prima en mede doordat er twee gitaristen en een toetsenman op het podium staan, is het geluid veel voller en rijker dan in de show die ik jaren geleden in Nederland bijwoonde. De studioalbums komen alle aan bod en daardoor wordt dus een uitstekend overzicht van de ontwikkeling van de band geboden. Qua stijl zit de muziek in de hoek van bands als Evergrey, Threshold, Pagan’s Mind en dergelijke. Mularoni en Shankar imponeren vooral door de weergaloze snelheid van hun solo’s en het is dat ik de stem van Englund nooit mooi heb gevonden, anders zou dit dubbele livealbum voor mij een topplaat zijn geweest. De rustiger passages, zoals het intro van Black & White World en stukken van Indulge In Color, zijn voor mij de hoogtepunten. Naast de hier besproken dubbel-cd is dit concert ook verkrijgbaar op dvd en blu-ray.