ACTUAL EVENTS

HERNANDO, TONY (2008)
TONY HERNANDO - ACTUAL EVENTS

De Spaanse gitarist en snarenvirtuoos Tony Hernando levert met Actual Events zijn vierde soloalbum af. Hij begon al in de lente van 2008 te werken aan dit album, terwijl de opnamen medio 2008 begonnen onder meer in de Sloveense studio van Roland Grapow. In het najaar werden de elf instrumentale tracks gemixt en thans ligt het resultaat in mijn speler. De stijl wisselt van neoklassiek tot speedmetal met zeer zware riffs, maar ook AOR-stijl met enkele rustige tracks, zoals Tomorrow’s Rain en een deel van The Watcher, met akoestische gitaar. Hernando wordt bijgestaan door Niko Del Hiero (bas) en Victor Diez (toetsen); de drummer is niemand minder dan Mike Terrana (onder meer Artension, Hardline). De composities zitten goed in elkaar en laten voldoende ruimte voor mooie achtergrondorkestraties, duidelijk hoorbare toetsen en pakkende melodietjes. Uiteraard speelt Hernando de sterren van de snarenhemel en vaak ook nog tweestemmig. Hoewel hij zijn niet mis te verstane capaciteiten ruimschoots etaleert, is het oeverloze gepiel over de hals van zijn gitaar minder opzichtig aanwezig dan bij sommige andere albums in dit genre. Een moderne variant op Vinnie Moore zou een mogeljke referentie kunnen zijn. Diverse nummers hebben wel een wat abrupt einde, terwijl Stones Of Silence wel erg veel op Driven By Fear lijkt. Op Deathly Kiss komen ook de kwaliteiten van Terrana en Del Hiero nadrukkelijk over het voetlicht. Ietwat vermoeiend, maar Actual Events is wel een puik stuk werk van een prima gitarist.