ACT V: HYMNS WITH THE DEVIL IN CONFESSIONAL

DEAR HUNTER (2015)
THE DEAR HUNTER - ACT V: HYMNS WITH THE DEVIL IN CONFESSIONAL

Wat begon als een nevenproject van de Amerikaanse multi-instrumentalist, zanger en songschrijver Casey Crescenzo is inmiddels uitgegroeid tot de band The Dear Hunter en Act V: Hymns With The Devil In Confessional is de vijfde cd in deze serie van de in totaal zes geplande albums. Het lange album telt vijftien stukken die samen rond de tachtig minuten klokken. Veel tempowisselingen, stukjes pop, stukjes oubollige jarenvijftigmuziek, een lounge atmosfeer en soms zelfs jazzy fragmenten, kortom er is veel te beleven met de muziek van The Dear Hunter. De een zal deze variatie uitdagend en intrigerend vinden; een ander zal zich ergeren aan het heen en weer flipperen van muzikale stijlen. Het verhaal speelt zich af aan het begin van de twintigste eeuw en handelt over de geboorte, het leven en de abrupte dood van een jongetje, The Dear Hunter genaamd, en diens relatie met zijn moeder. Sommige stukjes doen denken aan de Mandalaband, andere aan Roger Waters en weer andere aan 10CC of Queen. De geregeld meerstemmige zang van Crescenzo varieert van zoetgevooisd en gevoelig tot ietwat schreeuwerig. De ondersteuning van een orkestje, waarvoor Crescenzo ook de muziek schreef, doet bij tijd en wijle denken aan filmmuziek. Het feit dat dit gezelschap de muzikale grenzen overschrijdt en niet in een hokje te stoppen is, waardeer ik zeer, maar tot mijn spijt moet ik bekennen dat dit vijfde album het eerste is dat de aandacht van uw recensent heeft getrokken. Zowel de muziek als de tekst van Act V rechtvaardigt een verder onderzoek naar de voorafgaande vier albums!