THE ABSENCE OF PRESENCE

KANSAS (2020)
KANSAS - THE ABSENCE OF PRESENCE

We moesten er ruim drie jaar op wachten, maar hier is dan eindelijk The Absence Of Presence, het zestiende studioalbum van Kansas, de herrezen Amerikaanse grootmacht op het gebied van symfonische rock. Nieuwkomer en toetsenist Tom Brislin (ex-Renaissance) laat nadrukkelijk van zich horen en dat is meer dan prettig. Hij leverde ook drie nummers aan en schreef de tekst voor de openingstrack, het schitterende titelstuk dat meteen ook de epic van het album is. Alle facetten van Kansas komen hier bijeen: sterke melodielijnen, geweldige ondersteuning door de drums van Phil Ehart en de zeer goed te herkennen baslijnen van Billy Greer. Verder de mooie samenzang, de duels tussen gitaar en toetsen en de tempowisselingen. Kortom: smullen geblazen. Throwing Mountains, de tweede track, is als single uitgebracht. Het is in feite ook een epic, zij het wat korter, maar wel uitgesproken Kansas als in de hoogtijdagen van midden jarenzeventig. Jets Overhead begint met een subliem piano-intro van Brislin en al volgen er dan wat steviger passages, de kern is een Point Of Know Return-achtige track. Propulsion is een Brislin-compositie, een heerlijk, instrumentaal nummer met hoofdrollen voor toetsen en drums. Het neigt qua stijl bij vlagen naar Rush. Memories Down The Line is eveneens van Brislin. Het begint als een ballad met zang van Ronnie Platt, begeleid door de piano. Wederom valt het erge goede en gevarieerde basspel van Greer op. Aan het eind zijn er overgangen in toonsoort die sterk aan de composities van Ton Scherpenzeel (Kayak) doen denken. Circus Of Illusion gaat iets meer richting rock; het is een stuk van gitarist Zak Rizvi en ook deze track had niet misstaan op Point Of Know Return (1977). Datzelfde geldt voor Animals On The Roof dat een vergelijkbare sfeer heeft als Closet Chronicles van genoemd album. De bijna obligate ballad heet Never, een prachtig sentimenteel nummer met uitstekende toetsenbijdragen van Brislin. Het negende en laatste stuk is de derde compositie van Brislin, een opzwepend stuk dat bijvoorbeeld ook afkomstig had kunnen zijn van Chicago XVII. Het nummer eindigt met een instrumentale climax die abrupt stopt, daar waar je nog enige solo’s en het langzaam wegsterven van de muziek zou verwachten. The Absence Of Presence is opnieuw een bijzonder aangename verrassing met 48 minuten muziek van een band in topvorm mede door de sterke bijdragen van Tom Brislin. Kansas staat geprogrammeerd voor een eenmalig concert op 10 november aanstaande in Carré Amsterdam. Nu maar hopen dat de geplande tournee in Europa wél doorgaat. Het album is vanaf 26 juni leverbaar in vinyl, op cd en in de vorm van een artbook. Je moet dus nog even geduld hebben!