Al sinds 1982 zijn drummer Scott Rockenfield, gitarist Michael Wilton en bassist Eddie Jackson vaste waarden in Queensrÿche. Chris DeGarmo, de man die verantwoordelijk was voor de volgens velen meest aansprekende composities van de band in de periode tot eind jaren negentig, verliet in 1997 de band na Hear In The New Frontier. Zanger Geoff Tate nam zijn taak als componist grotendeels over, maar werd na een fikse ruzie door de overige bandleden in 2012 oneervol ontslagen. Gevolg is dat er vooralsnog twee bands zijn zie die zich Queensrÿche noemen. Beide bands toeren, hebben een nieuw album uit en proberen via een gerechtelijke procedure de rechten op de bandnaam definitief te verwerven. Het album met de veelzeggende titel Queensrÿche is zojuist uitgebracht door bovengenoemde drie heren, met gitarist Parker Lundgren - ook al betrokken bij het voorlaatste album - en zanger Todd La Torre (ex-Crimson Glory). Rockenfield doet uit de doeken hoe een en ander is gegaan.
Scott, allereerst gelukgewenst met het doorzetten van jullie versie van Queensrÿche!
"Geweldig bedankt! Dat doet ons goed! We gaan ervoor en we zijn er van overtuigd dat wat wij doen veel meer recht doet aan wat Queensrÿche altijd is geweest en dat wij ook het volste recht hebben om de naam Queensrÿche te mogen voeren. We zijn erg trots op ons nieuwe album en de reacties van de fans zijn een grote steun voor ons!"
Het juridische steekspel is echter nog niet over, vrees ik?
"Dat klopt. Maar ook hierin zijn we vol zelfvertrouwen en menen voldoende argumenten te kunnen aanvoeren om de naam Queensrÿche te mogen voeren. Michael Wilton, Eddie Jackson en ik vormen een meerderheid en bovendien was Queensrÿche nooit één man; het was vroeger juist de chemie die we onderling hadden. Wij drieën speelden en werkten al samen op de middelbare school, nog voordat we Geoff Tate kenden. (die band heette toen nog The Mob – MvBF). Als een van ons de band zou verlaten en de naam Queensrÿche mee zou willen nemen, zou dat tamelijk ridicuul zijn toch? De procedure zal uiteindelijk uitwijzen wie er in zijn recht staat en we zullen in elk geval doorgaan!"
Wanneer besloten jullie om een album te gaan opnemen?
"Dat is iets wat we steeds al hebben gewild. We hebben over de hele wereld gespeeld en de logische stap zou ook een nieuw album zijn. We hadden ook al diverse ideeën, maar pas toen we Todd La Torre gevonden hadden, konden we echt aan de slag. Ons probleem was dat we de creatieve impulsen misten in de omgeving waarin we terecht gekomen waren. Geoff was niet geïnteresseerd in wat wij inbrachten en dat vormde een steeds groter probleem voor ons, want wij waren allerminst gelukkig met de richting die Geoff ons opdrong. Nu, in de nieuwe situatie, is de energie terug en hebben we weer plezier in wat we aan het doen zijn. Bovendien spelen we nu de muziek die we graag willen spelen en we hebben weer nieuwe muziek geschreven in de oude stijl en alle elementen bevat die Queenrÿche groot gemaakt hebben. Laat me jou eens een vraag stellen: heb je het nieuwe album en wat vind je er van?"
Ik heb een promoversie van het nieuwe album. Ik had erg veel moeite met het laatste album Dedicated To Chaos, maar dit album klinkt duizend keer meer als Queensrÿche dan ik in tijden heb gehoord! Het klinkt fris maar bevat wel alle kenmerken van de band in de jaren tachtig en begin negentig!
"Dat is nou precies wat ik bedoel! Wij drieën raakten gefrustreerd van het spelen van de muziek die Geoff met zijn maatje Slater schreef. Hij deed dat liever dan met een van ons dus, terwijl onze inbreng in het geheel niet werd geapprecieerd. Jouw reactie is hartverwarmend en gelukkig voor ons denken heel veel fans wereldwijd er zo over en dat geeft ons een geweldige stimulans om door te gaan en tevens een gevoel van erkenning en waardering."
Wat kun je zeggen over de composities en de manier van opnemen op Queensrÿche?
"Het schrijven van de muziek is eigenlijk al in de zomer van 2012 begonnen, maar de echte opnamen voor dit album zijn pas begonnen in december. Het heeft alles bij elkaar drieëneenhalve maand gekost om alles op te nemen, mede doordat we in meerdere studio’s hebben gewerkt. De meeste ervan in de omgeving van de staat Washington, maar ook in Californië. Daar we allemaal eigen studio’s thuis hebben, is het een mix geworden van ideeën van de individuele leden, verder uitgewerkt door de files via internet met aanvullingen heen en weer te sturen, als ook met de hele band waarmee we ontzettend veel plezier hebben gehad toen we de diverse songs gingen arrangeren. Wat wij wilden was onze historie vanaf de eerste ep Queensrÿche tot en met Empire en een deel van Promised Land terughalen. Toen was er een geweldige chemie onderling en een enorm positieve energie. Dat gevoel hebben we nu opnieuw mogen beleven en we hopen dat te kunnen vasthouden. We zijn echt gezegend met de komst van Todd want in hem vonden we iemand die niet alleen teksten kan schrijven, maar die ook geïnteresseerd is in onze muziek en de juiste ‘feel’ heeft. Een ander geweldig positief element is, dat we deze muziek eigenlijk gewoon met z’n vijven hebben gemaakt want iedereen heeft zijn inbreng gehad en dat is ook echt voor het eerst in jaren!"
Het is wel een opvallend kort album geworden. Heeft dat nog iets te maken met Tates nieuwe album, dat inmiddels al uit is?
"Eerlijk gezegd interesseert het ons geen zier wat Geoff aan het doen is, dus de timing was voor ons geen issue. Wij wilden gewoon met een goed album voor de dag komen. Kort? Ja, dat mag zo zijn maar van ons standpunt uit bezien gaat het om kwaliteit, nooit om kwantiteit. Wij denken dat dit album zich kan meten met albums als Empire en Promised Land en kort of lang, het gaat om de songs die er op staan en we zijn er rotsvast van overtuigd dat die beter zijn dan wat Queensrÿche de laatste twintig jaar heeft geproduceerd! Uiteraard zullen de fans wereldwijd moeten beslissen wat ze wel en niet mooi of goed vinden, maar tot nu zijn de reacties voor ons zeer hoopgevend."
Vanwaar de keuze voor producer James 'Jimbo' Barton, die onder meer bekend is van Rush en Metallica? Jouw drums klinken ook weer als vanouds.
"Jimbo was onze producer ten tijde van Operation Mindcrime, Empire en Promised Land. Aangezien we juist dat geluid weer terug wilden horen en hij een belangrijk rol speelde bij de chemie die we destijds onderling hadden, leek het ons logisch om weer met hem in zee te gaan. Opnieuw was het een groot genoegen en we hebben met veel plezier kunnen werken. Het spelplezier voor mij is ook weer helemaal terug. Ik was gedreven, werd uitgedaagd om alles uit de kast te halen en mocht experimenteren. Ik kijk met gepaste trots terug op die periode in de studio. Ik heb me in jaren niet zo voldaan gevoeld en dat zegt genoeg!"
Spreek je Chris DeGarmo nog wel eens?
"Chris verliet de band in 1997 voor een carrière als piloot. Hij is een vriend van me tot op de dag van vandaag. Hij is altijd erg ‘close’ met ons geweest, ook met Eddie en Michael en hij ondersteunt ons van harte, deelt onze mening en hij is gewoon een erg fijne kerel!"
Hoe is Todd La Torre bij de band gekomen? Ik moet zeggen dat zijn stem veel lijkt op die van Tate, maar dan zoals hij zong in zijn beste jaren. Het oudere werk zal voor hem dus geen probleem zijn! Ik begreep dat Wilton en hij elkaar ontmoetten op de National Association of Music Merchants, een jaarlijks evenement in Californië?
"Michael en Tod ontmoetten elkaar inderdaad in Californië. Ze wisselden gegevens uit, legden de basis voor een nieuwe vriendschap en waren het er over eens om samen muziek te gaan schrijven. Vervolgens introduceerde Michael Todd bij Eddie en mij. Het idee ontstond om een paar shows te gaan doen met hem en het heeft gewoon zo moeten zijn. Het is een geschenk uit de hemel hoe hij op ons pad is gekomen en sinds die paar shows maakt hij deel uit van de band, daar was van beide kanten weinig bedenktijd voor nodig. De samenwerking met hem is geweldig en ik heb me in een jaar of twintig niet zo goed gevoeld in Queensrÿche."
In Queensrÿche kan ik me dat voorstellen, maar je bent momenteel ook nog betrokken bij de band of het het project Headless, waarvan nu het tweede album met jouw medewerking gaat uitkomen?
"Die band uit Italië? Ik heb het eindresultaat eigenlijk niet gehoord! Het grappige is dat ik niet eens zelf op die albums heb gespeeld. In Amerika ben ik eigenaar van een bedrijf dat ‘loops & samples' te koop aanbiedt. Dat betekent dat producers of muzikanten op die manier mijn drumwerken kunnen gebruiken om ze te incorporeren in hun muziek. Dat is exact wat zij gedaan hebben met mijn volledige toestemming overigens, want ze waren zeer correct en uiterst vriendelijk. Het is best een grote markt, vergis je niet! Dat is ook wat alle filmproducers doen. Ze gebruiken opgenomen werk en kopen dat ondre meer via mijn bedrijf. Datzelfde geldt overigens ook voor de makers van commercials en videogames (onder meer Call Of Duty – MvBF), maar dit procedé is dus ook toepasbaar voor rockbands! Ik moet trouwens zeggen dat ik hier van sta te kijken, want klaarblijkelijk zit ik in een andere band zonder dat ik daar iets vanaf weet."
Je bent dus erg druk en overduidelijk zeer gemotiveerd, zelfs na dertig jaar in het vak! Ben je nog van plan om weer met Paul Speer wat te gaan doen?
"Ahh, dat was ook een goede tijd, met die Grammy-nominatie en zo. Ook een ontzettend aardige vent maar weet je, ik ben inderdaad erg druk met Queensrÿche, mijn bedrijf en de filmindustrie. Ik doe namelijk best veel werk voor films en trailers. Zelfs gisterenavond kreeg ik nog een aanbod om te werken aan de soundtrack voor de nieuwe film van Will Smith die After Earth gaat heten. Ook ga ik aan de slag voor trailers voor de remake van Robocop, die voor 2014 gepland staat. Die hele industrie is goed voor mij en ik heb niets te klagen. Ik heb werk te over, dus nee, werken met Paul dat zit er vooralsnog niet in."
Hebben jullie als band nog iets te zeggen dan wel een mening over ‘special editions’ en over de terugkeer van vinyl?
"Wij omarmen al die initiatieven. Fans vinden het blijkbaar erg leuk, dus wij kunnen er alleen maar blij mee zijn dat platenmaatschappijen dit soort zaken ook oppakken. Zeker in Europa lijkt vinyl veel meer aan te spreken dan bij ons, vandaar ook dat we ons gelukkig prijzen met de deal die we met Century Media hebben kunnen sluiten. Ze zijn bijzonder enthousiast en dat is iets wat wij natuurlijk ook graag zien. Groot voordeel is dat je het artwork in fatsoenlijke proporties kunt zien en waarderen, je hebt echt iets in handen. Ik heb zelf thuis allang geen platenspeler meer, maar ik overweeg sterk om er weer een aan te schaffen al was het alleen maar om te weten hoe dat klinkt!"
Ik kan je verzekeren dat je versteld zult staan van de geluidskwaliteit! De titel en artwork van jullie nieuwe album hebben een duidelijke boodschap of niet?
"Absoluut. De cover met de Triryche levensgroot en de titel van het album zeggen precies waar wij staan en wat onze bedoeling is. Wij zijn Queensrÿche!"
Ligt het in de bedoeling om live veel van dit album te spelen?
"Zodra het album uit is, gaan we dat zeker doen. Uiteraard zijn er songs uit de oudere periode die veel fans willen horen, maar als we in het najaar in Europa gaan toeren, zullen we er zeker een aantal van gaan spelen."
Zijn jullie van plan om er een speciale tournee van te maken met extra’s, zoals schermen, animaties, dansers en dergelijke?
"In Amerika hebben we zoiets al gedaan, maar daar ligt het anders omdat we daar de nodige zaken in eigen bezit hebben. In Europa zou dat betekenen dat we enorme kosten zouden moeten maken, maar we zijn bezig om dat allemaal uit te werken. Eén ding kan ik je beloven: waar we ook spelen 'the band will be rocking the shit out of the show' en we zullen er zeker zelf ook plezier aan beleven! We spelen momenteel songs als Queen Of The Reich, Warning en Force, dus echt uit onze beginperiode, songs die we in lange tijd niet hebben kunnen spelen omdat Geoff dat nu eenmaal niet wilde."
Wat vind je er van dat Geoff gaat toeren met Operation Mindcrime?
"Dat is vanwege het feit dat dit album 25 jaar geleden werd uitgebracht. Kijk, wij kunnen die muziek spelen zoals die was bedoeld maar om eerlijk te zijn wilden we dat niet meer. We hebben die muziek vaak genoeg gespeeld en we willen materiaal spelen wat de fans in decennia niet meer hebben gehoord. Morgenavond spelen we voor een uitverkocht Rock Hard festival in Duitsland en dat is waarmee we bezig zijn. Geoff doet maar wat hij wil doen, het kan ons eigenlijk niets schelen. De reacties van zowel de fans als de media zijn zo overweldigend dat we het volste vertrouwen hebben in het welslagen van deze comeback en dat is Queensrÿche neerzetten op een manier die we jaren geleden al hadden willen doen en we zullen onszelf Queensrÿche blijven noemen totdat iemand ons vertelt dat dit niet meer zou mogen!"
Op 1 november 2013 spelen jullie in Nederland in De Effenaar. Ik zal er zijn!
"Zeer bedankt! Kom dan zeker even langs, dan praten we verder!"
Volgens mijn informatie heeft de rechter bepaald dat de fans moeten uitmaken welke versie van Queensrÿche ze omarmen. De procedure wordt laat in het najaar voortgezet, vandaar dat beide partijen er alles aan gelegen is om zoveel mogelijk fans te bereiken. Volle zalen zijn natuurlijk in dat geval een waardevol onderdeel!
Discografie:
Queensrÿche (1983, ep)
The Warning (1984)
Rage For Order (1986)
Operation: Mindcrime (1988)
Empire (1990)
Promised Land (1994)
Hear In The New Frontier (1997)
Q2K (1999)
Tribe (2003)
Operation: Mindcrime II (2006)
Take Cover (2007)
American Soldier (2009)
Dedicated To Chaos (2011)
Queensrÿche (2013)
Live:
Operation: Livecrime (1991)
Live Evolution (2001)
The Art Of Live (2004)
Extended versions (2007)
Mindcrime At The Moore (2007)