ONE COLD WINTER'S NIGHT

KAMELOT (2006)
KAMELOT - ONE COLD WINTER'S NIGHT

One Cold Winter's Night is de eerste (dubbel)-dvd van de Amerikaans-Noorse progmetalband Kamelot. Het concert werd op 11 februari 2006 opgenomen in de mooie, niet te grote Rockefeller Music Hall in Oslo, terwijl het buiten onaangenaam koud was. De in dat circuit bekende filmmaker Patric Ullaeus had de regie in handen en heeft met achttien camera’s een prima liveregistratie vastgelegd van een band die na het schitterende albums Epica (2003) met The Black Halo (2005) een zeer respectabel vervolg uitbracht. De band, met de Noorse zanger Roy Khan en op toetsen Oliver Palotai - die ook bij Doro Pesch speelt - is in grootse vorm en met behulp van drie achtergrondzangers klinkt het geheel zeer volwassen en uitgebalanceerd. Zeker de bijdrage van Palotai aan het orkestrale geluid is noemenswaardig. Khan laat zo links en rechts wel wat hoge nootjes lopen, maar als geheel klinkt het bijzonder goed al is de geluidskwaliteit op mijn installatie niet moddervet te noemen. Na twee concerten van Kamelot gezien te hebben kan ik alleen maar vaststellen dat de formatie gegroeid is in meer dan één opzicht. Als gasten zijn enkele bekende namen te zien, onder wie Snowy Shaw (King Diamond), ‘onze eigen’ Simone Simons (Epica) en zowaar ook producer Sascha Paeth die een flitsend staaltje gitaarwerk aflevert. Verder nog de van Dimmu Borgir bekende frontman Shagrath. De goede lichtshow met soms wat beeldmateriaal op de achtergrond en de vlammen en het vuurwerk aan het eind van de show, maken van dit concert een soort ‘best of’ met als extra dimensie het visuele aspect. De tweede schijf bevat onder meer een aantal videoclips, interviews, foto’s, de discografie en ‘behind the scenes’. One Cold Winter's Night kan evenals de dubbel-cd los worden aangeschaft of als limited edition in een digipack. Het artwork van Mattias Norén is opnieuw zeer smaakvol.