MENNO VON BRUCKEN FOCK

AN AMBIENT EXTRACTION (NL+E)

Artiest / Band: 
ICECAKE (2003)
ICECAKE - AN AMBIENT EXTRACTION

Op An Ambient Extraction, een cd-r die slechts een krappe 26 minuten duurt, staan acht nieuwe tracks van Robert Kaminek. Onder de naam Icecake maakt deze bassist-gitarist ambient muziek die bol staat van de effecten en stemgeluiden. A Last Supper is een verzameling lachgeluiden met daaroverheen een vertelstem en wat effecten. Vervolgens hoor je het zweverige, ambient stukje Version met een kennelijk met strijkstok bespeelde bas, enkele gitaarakkoorden en een ritmische shuffle. Na een bijna gewone melodie op een aardige basgroove met weer wat stemmetjes en effecten volgt er een track met een basgeluid dat op walvisgeluiden geïnspireerd lijkt te zijn, waarna repeterende gitaarakkoorden een zweverige sologitaar vol met echo’s begeleiden. In Pepper Clouds is een Velvet Underground-achtig geluid te horen dat klinkt alsof het nummer in een garage is opgenomen. Goed te volgen, maar nogal simpel is het gitaargedomineerde Pour Vous Deux, gevolgd door Mellows, met een keur van gitaareffecten over een basloopje. Tot slot een bijna jazzy stukje waarin de heerlijke groove wordt verpest door snerpende effecten en overbodige stemmen. An Ambient Extraction is wat mij betreft geen hoogvlieger!

ENGLISH:

This CD-R contains eight new tracks by Robert Kaminek and it’s only 26 minutes long. Recording under the name Icecake, this bassist-guitarist makes ambient music that bulges with effects and vocal sounds. A Last Supper is a corny concoction based on effects and a story narration. Next comes a dreamy ambient piece called Version with what sounds like a bowed bass, guitar chords and a rhythmic shuffle. After an almost ‘ordinary’ melody over a pleasant bass groove with more vocals and effects, comes a track with a bass sound seemingly inspired by whale sounds. Repeated guitar chords and an echoing, dreamy lead guitar are the accompaniment in Pepper Clouds, which is a Velvet Underground-like track that sounds as if it was recorded in a garage. A good, simple follow up is the guitar dominated Pour Vous Deux, which is followed by Mellows, a large passage that is full of guitar effects. The last track is a splendid, almost jazzy piece that is invaded by biting effects and superfluous voices. Not a high flyer, but I give my regards to it!