Progressieve muziek uit Hongarije? Dat is zeker mogelijk! Age Of Nemesis is het levende bewijs dat progressieve metal, geïnspireerd op beroemde bands als Deep Purple, Iron Maiden, Rainbow en Dream Theater springlevend is in Oost-Europa. De band werd in 1997 opgericht door gitarist Zoltan Fabian en toetsenist György Nagy. Zij maakten onder de naam Nemesis twee albums, voordat ze besloten om over te stappen op Engelstalige zang. Hun promotiecampagne buiten Hongarije resulteerde in een contract met Sensory (The Laser’s Edge), maar die verbintenis duurde niet lang. Na een tweede campagne slaagden ze er in om te tekenen bij het welbekende Magna Carta-label en veranderden ze de bandnaam in Age Of Nemesis. In Hongarije worden de platen nog steeds uitgebracht via manager Lajos Gulyas’ eigen GuLa-label. De interessante mix van metal, progressieve muziek en wat subtiele invloeden uit de elektronische muziek, was voor mij meer dan voldoende reden om medeoprichter Zoltan Fabian wat vragen te stellen.
Werd de nieuwe bandnaam jullie opgedrongen vanwege het feit dat er meer bands met die naam zijn of vanwege problemen met het Sensory-label?
"Nee, er waren geen problemen met Sensory, maar eigenlijk wilde ik al een nieuwe naam nadat de eerste line-up uiteen viel. Vorige zomer kwam ik erachter dat er tenminste dertien bands bestonden met de naam Nemesis. Tezelfdertijd kwam ook Peter Morticelli van Magna Carta met het voorstel om de groepsnaam te veranderen. We wilden de oude bandnaam behouden en omdat we in een andere tijdperk leven werd het uiteindelijk Age Of Nemesis."
Je hebt een opleiding gevolgd voor monteur en net als jullie drummer Laszlo Nagy, sta je te boek als machineontwerper. Heb je inderdaad iets van machines ontworpen en zo ja, wat voor machines zijn dat dan?
"Inderdaad, op basis van onze papieren zijn we allebei monteur, maar we zijn eveneens allebei vergeten van de kennis die we ooit op dat gebied hadden! Als we als monteurs gewerkt zouden hebben, zou dat geweest zijn onder leiding van een technisch ingenieur en als we nog verder gestudeerd zouden hebben hadden we zelf ook ingenieurs hebben kunnen worden. We waren daarin echter helemaal niet geïnteresseerd, want we zijn tijdens onze schooljaren 'vergiftigd’ door rockmuziek. Misschien hebben we ons leven daarmee wel verknald, ha, ha!"
Hoe ben je bedrijfsleider bij Gula Records geworden?
"Gula Records is eigendom van onze manager Layos Gulyas, Hij vroeg me om voor hem te werken als bedrijfsleider. Op die manier kan ik namelijk veel voor de band doen. Je moet weten dat Gula Records uitsluitend is opgericht voor Nemesis! Om je de waarheid te zeggen: we konden in Hongarije geen betrouwbaar label vinden. We hebben het heus serieus geprobeerd, maar we kregen genoeg van die constante smoesjes dus besloten maar om alles in eigen hand te houden. Dat is soms best moeilijk, hoor! Ik moest leren hoe ik grafische software moet gebruiken, hoe ik een website moet bouwen en veel andere zaken."
Van de originele line-ip zijn alleen jij en György nog steeds lid van de band. Heeft het overlijden van jullie vroegere zanger Akos Thorday een beslissende rol gespeeld in de geschiedenis van de band?
"Ik speel al vanaf 1989 samen met György Nagy. Dit is de derde band van ons samen. We richtten Nemesis in 1997 op en als een van ons zou stoppen dan denk ik dat dit het einde van de band zou betekenen. Akos Thorday had ongelukkig genoeg een alcoholprobleem. We waren goede vrienden, maar zijn stem werd steeds slechter en hij vergat vaak de teksten tijdens optredens. We hebben geprobeerd om hem te helpen, maar hij wilde zijn leven niet beteren dus moesten we verder zonder hem. We waren bedroefd toen we het nieuws van zijn overlijden te horen kregen. De alcohol heeft hem uiteindelijkheid de dood ingejaagd, maar dat gebeurde nadat we al uit elkaar waren. We hebben een concert georganiseerd ter nagedachtenis aan Akos met de voormalige leden van Nemesis en die van zijn vroegere bands. Dat was alles wat we nog voor hem konden doen."
Toen jullie besloten om door te gaan met Engelstalige zang, is toen overwogen een zanger in te huren wiens moedertaal Engels is of hebben jullie bewust gekozen voor iemand die in staat zou zijn om teksten in beide talen te vertolken?
"We kozen inderdaad voor Zoltan Kiss (kiss betekent klein in het Hongaars, MvBF), omdat hij in staat is om de songs in twee talen te zingen. In Hongarije zingen we namelijk altijd in het Hongaars. We hebben geprobeerd in het Engels te zingen toen we klaar waren in de studio met Psychogeist en Eden? maar het plaatselijke publiek stond er op dat we in het Hongaars zongen, tsja..."
Volgens de info op jullie website ben jij beïnvloed door onder andere Iron Maiden, Joe Satriani, Adrian Smith, Greg Howe en Steve Morse, maar je bent een autodidact op gitaargebied. Zijn jouw favoriete bands of gitaristen ook van invloed op je composities en zo niet, waar haal je dan je inspiratie vandaan?
"Ja, je hebt gelijk! Ik ben een autodidact. Ik kan je vertellen dat doorzettingsvermogen en vastberadenheid effectieve wapens op velerlei gebied zijn! Ik luister al sinds m’n twaalfde naar rockmuziek, metal en veel andere genres. Volgens mij zijn de hersenen van een muzikant als een spons. Sommige regels kun je alleen maar leren door te luisteren naar een bestaand muziekstuk en vervolgens kun je de dingen gebruiken die je echt aanspreken. Het belangrijkste is niet wie het speelde, maar of je in staat bent om iets op je eigen manier te spelen. Dat is waar het om draait! Dus ja, ik denk dat mijn favoriete bands en muzikanten altijd van invloed zullen zijn in mijn muziek, maar ik streef er naar om de muziek te personificeren. Soms schrijf ik iets dat me doet denken aan een stuk van een van mijn favorieten en dan herschrijf ik dat altijd of ik vergeet het simpelweg. Los van rock- en metalmuziek vind ik veel inspiratie in de Hongaarse volksmuziek, fusion en in de klassieke muziek. Ik heb heel veel geleerd van deze genres."
Ben je het met me eens dat de wortels van György Nagy, te weten Jean Michel Jarre, Depeche Mode en Kraftwerk verantwoordelijk zijn voor veel van de dynamische contrasten in jullie muziek?
"Ja, daarmee ben ik het volledig eens. En dat is belangrijk omdat we verschillend zijn, maar wel aan hetzelfde werken. Als we dezelfde muzikale wortels zouden hebben gehad, dan zou dat uitsluitend het kopiëren van onze favorieten betekenen. Gelukkig hebben de bandleden meerdere muzikale invalshoeken, maar we houden allemaal van de muziek die we spelen en iedereen kan zijn eigen inbreng laten gelden."
Op de meeste albums staat bij ‘credits’ vermeld: music by Nemesis. Kun je aangeven hoe de band muziek schrijft en welke middelen jullie daartoe ter beschikking hebben?
"György en ik zijn de voornaamste songschrijvers. In eerste instantie verzamelen we altijd onze ideeën en nemen die op met behulp van een computer. Vervolgens kiezen we de stukken uit die ons het meest aanspreken en ontwikkelen en arrangeren die verder op mijn computer. Ik schrijf dan de drum- en baspartijen uit nadat we de toetsen en gitaren hebben opgenomen. Dan ga ik aan de zanglijnen denken. Ik neem mijn vocale ideeën op met mijn niet al te geweldige zangstem en in dit stadium hebben we een demo. De andere bandleden krijgen deze demo op cd-r en ik laat ze de thema’s uitwerken op hun eigen instrumenten. De definitieve versies worden steeds geboren tijdens de repetities. Vervolgens neem ik de repetities ook op en herschrijf datgene wat de andere bandleden anders speelden op mijn computer. Ik werk alles graag tot in de kleinste details uit, omdat studiotijd voor ons erg duur is en we kunnen het ons financieel niet veroorloven om materiaal in de studio te (her)schrijven. Onze huisversie is dus perfect als basis voor ons studiowerk. Zo kan onze drummer gewoon naar alle instrumenten luisteren tijdens de opnames van de drumpartijen in plaats van de een of andere stomme click-track of wat dan ook. Onze huisversie is ook erg handig voor de geluidstechnicus zodat hij beter kan begrijpen en aanvoelen hoe en wat we willen opnemen. Zodoende kunnen we erg efficiënt werken, omdat we steeds exact weten wat we willen spelen. Geluidstechnici zien ons vanwege die voorbereiding graag komen. Wat de faciliteiten betreft: we gebruiken onze eigen instrumenten en samplers voor drums en keyboards als we onze huisversie maken. Als je een goede externe geluidskaart in je computer hebt, kun je tegenwoordig zowat al het denkbare opnemen"
Is de wijze van componeren en het maken van opnames met (Age Of) Nemesis ten tijde van de late jaren negentig anders dan in jouw beginperiode?
"Zeker! Toentertijd gebruikten we in het geheel geen computers. We schreven alleen materiaal tijdens de repetities, die we vervolgens op band zetten. Daar luisterden we allemaal naar tot de volgende repetitie. Het was een veel langzamer proces van componeren, maar desondanks wisten we op het moment dat we de studio ingingen ook op voorhand wat we wilden spelen en opnemen. De songs op Eden? en Psychogeist zijn op die manier tot stand gekomen in 1997-1998."
Het album Terra Incognita werd opgenomen in het Hongaars na de release van Eden?, een album met Engelstalige zang. Waarom koos de band ervoor om dit conceptalbum in het Hongaars op te nemen?
"Ik schrijf alle teksten altijd in het Hongaars, dan roepen we de hulp in van onze Australisch-Hongaarse vriend Peter Linka die aan de vertaling gaat werken. Hij helpt ons ook om in de studio onze uitspraak te corrigeren. We zijn uiteindelijk Hongaren, iets waar we ons denk ik niet voor hoeven te schamen. Maar we zijn een tweetalige band, omdat we willen dat onze teksten door een breder publiek begrepen worden. Ook voor toekomstige albums zullen we nog steeds onze teksten eerst in het Hongaars schrijven en zingen."
Terra Incognita was gepland om ook uitgebracht te worden in het Engels en er zijn enkele tracks op een promotionele cd-r die door Nemesis naar diverse platenmaatschappijen zijn gestuurd. Waarom is de Engelstalige release van dat album tot op heden niet gerealiseerd?
"Toen we aan het zoeken waren naar een nieuwe platenmaatschappij, wilden we er eerst een vinden die Psychogeist, Terra Incognita en ook een instrumentaal album wilden uitbrengen. Dat kostte wel de nodige tijd, maar ik ben verheugd om je kunnen mededelen dat Magna Carta Terra Incognita ook in het Engels zal uitbrengen."
Ik vind de track Land Of Lights erg mooi. Heb je overwogen om dat nummer als single uit te brengen of is dat wellicht in Hongarije gebeurd?
"Er zijn niet veel singles in omloop in dit genre in Hongarije. Het is moeilijk om hier albums uit te brengen hier, omdat de prijs van een cd hoog is in vergelijking tot de lonen, dus tot nu toe is nooit overwogen om een single uit te brengen van welke song dan ook. De mensen bij Magna Carta weten dit en doen hun werk goed, dus als zij singles willen uitbrengen, zullen ze dat zeker doen. Daar ben ik zeker van! Andere kwestie is dat ik er tot mijn grote spijt achter ben gekomen dat ons laatste album al via het internet te downloaden is. Ik wens alle mensen die het album ge-upload hebben toe dat ze tot in lengte van dagen voor niets mogen werken of dat hun verdiensten zullen worden gejat door even nietszeggende figuren als zij zelf zijn!"
Zijn de promotionele cd-r’s en dvd-r’s, die Nemesis aan platenmaatschappijen heeft verstuurd en mogelijk ook naar pers en radiostations, een gebruikelijke wijze om een nieuwe band te presenteren of was jullie vinding vrij nieuw?
"Ik denk dat de meeste nieuwe bands voornamelijk hun muziek met alleen een biografie rondsturen. Dat deden we eerder ook en zo vonden we Sensory. Toen we onze tweede promotionele campagne startten, besloten we het nog serieuzer aan te pakken. Lajos, onze manager, en ik hebben lang nagedacht over hoe we ons doel zouden kunnen bereiken. Mijn indruk was dat de idee om een dvd te gebruiken nog erg ongebruikelijk was en dus best wel nieuw. Je kunt een dvd op een computer afspelen, maar ook op een dvd-speler. We hebben alle informatie over de band er op gezet: video- en audiomateriaal, foto’s, teksten, biografie en discografie. The dvd-sectie bevat ook twee videoclips en een fotogalerij. In dat pakket zat tevens een audiocompilatie-cd en een promo-cd van een instrumentaal project en tevens een uitgeprinte versie van de biografie van de band. We hebben toen ook een website gemaakt voor die promotionele campagne en ook een voor dat instrumentale project. Ik denk dat we zo’n beetje alles wat we op dat moment ter beschikking hadden voor die campagne hebben gebruikt. Er bestond geen enkel geheimpje meer over ons."
Dat instrumentale project Goddess Nemesis zou in 2004, uiterlijk 2005 moeten zijn uitgebracht. Tussen de namen van de muzikanten die een bijdrage leverden vond ik onder anderen toetsenist Keiko Kumagai (Ars Nova). Hoe staat het momenteel met dat album en hoe kwam je in contact met Keiko?
"Het Goddess Nemesis Project album zal ook worden uitgebracht door Magna Carta. We willen dat opnieuw mixen, omdat we niet geheel tevreden zijn over het geluid op de laatste versie. Toen we begonnen te werken aan dit album, dachten we over gastmuzikanten, waarna onze manager begon te zoeken. Lajos verstuurde e-mails aan iedereen aan wie we dachten. Keiko Kumagai bleek geïnteresseerd om mee te doen toen ze geluisterd had naar de demo, die ik haar had gestuurd. Ik was daar erg blij mee want ik hou erg van haar stijl. Ook de Australische gitaarvirtuoos Chris Brooke ging op onze uitnodiging in en speelde een wel heel bijzonder goede solo op een track. De andere gasten zijn Hongaren, maar ook uitnemende muzikanten. Er waren ook muzikanten die gewoon geen tijd konden vrijmaken, zoals Jeff Kollman. Die zullen we zeker opnieuw benaderen als we ons volgende project gaan doen, want ik ben dol op zijn manier van spelen. Ook Jordan Rudess (Dream Theater) en Tomas Bodin (The Flower Kings) kregen een uitnodiging maar ook zij waren helaas niet beschikbaar."
Is het waar dat je op het laatste album van Ars Nova mee doet?
"Dat is inderdaad waar en ik ben er erg blij mee! Toen Keiko me de tracks stuurde die ze had opgenomen voor ons album, bood ik haar mijn hulp in het geval ze ooit een gitarist voor haar muziek nodig mocht hebben. Zoals je weet is Ars Nova voornamelijk een trio bestaande uit keyboards, drums en bas. Maar op hun laatste album Biogenesis Project hadden ze veel gastmuzikanten. Bijvoorbeeld jouw landgenoot Arjen Lucassen op gitaar. Vanaf dat moment spelen ze al hun shows met een gast-gitarist. Puur voor mijn eigen lol nam ik de gitaarpartijen op voor een van de nummers en stuurde die naar Keiko. Ze was er erg gek mee en liet het haar producer Mr. Ueno horen. Vervolgens vroegen ze me om als gast op te treden voor hun eerstvolgende album. Natuurlijk accepteerde ik die uitnodiging met plezier! Het ligt in de bedoeling dat ik gitaar zal spelen op drie songs. Daarna heb ik nog op drie andere Ars Nova-songs gitaarpartijen opgenomen. Binnenkort zal er een 6 cd-boxset van hun oeuvre worden uitgebracht die ook nog twee bonustracks zal bevatten met mijn gitaarspel erop."
Je bent momenteel ook bezig met een soloalbum. Kun je me wat vertellen over dit ongetwijfeld meer gitaar georiënteerde album? Wordt er op dit album gezongen en wanneer denk je dit project uit te kunnen brengen?
"Als ik er de tijd voor vrij kan maken, ga ik natuurlijk aan dat soloalbum werken. Ik was van plan om er een instrumentaal album van te maken met verschillende gastmuzikanten, maar ik twijfel nog of erop gezongen moet worden. Misschien wordt het wel een conceptalbum met mijn eigen zang. Ik heb eigenlijk nog niets definitief besloten. Op dit moment ga ik geheel op in het nieuwe materiaal van de band, dat we aan het schrijven zijn maar als dat album klaar is, krijg ik misschien wel de gelegenheid om aan mijn soloalbum te werken."
Als ik de informatie op de de website juist interpreteer, zijn problemen met een platenmaatschappij er de oorzaak van dat de release van Psychogeist enige tijd werd uitgesteld. Wanneer was het album klaar en hoe lang hebben jullie over de opnames gedaan?
"Inderdaad. We hadden problemen met het uitbrengen van Psychogeist. Nu bestaat dat probleem niet meer, dus laten we dat verder maar vergeten. De muziek die je hoort op Psychogeist is al in 2001 opgenomen! In april 2001 gingen we de studio in om met de nieuwe line-up de Engelstalige versies opnieuw en in het Hongaars op te nemen van de twee eerder uitgebrachte albums. Dit gebeurde dus met slechts zeven (!) repetities met de nieuwe jongens! We namen Eden? en Psychogeist tegelijkertijd op en als ik het me goed herinner, kostte het ons om en nabij twee weken. Alleen de zangpartijen namen meer tijd in beslag, omdat we die zo goed mogelijk als op dat moment mogelijk was, wilden doen."
Als je terugkijkt naar jullie vorige albums, wat vind je dan de grootste verschillen tussen Psychogeist en de ander albums? Ik zou zeggen dat Dream Theater een van de voornaamste inspiratiebronnen moet zijn geweest.
"Hoewel de songs op Eden? en Psychogeist op onze eerste twee Hongaarse albums stonden, hebben we kleine veranderingen aangebracht toen we ze opnieuw opnamen. Wat Dream Theater (DT) betreft: ik zou liegen als ik ontkende dat die band tot onze invloeden behoort, omdat de meeste beoordelaars zeggen dat wij een DT-achtige band zijn. Oké, misschien hebben ze gelijk, maar laten we eens kijken naar de belangrijkste muzikale wortels van de leden van DT en die van ons. Ik denk dat je zult zien dat die vrijwel identiek zijn. Wij zijn beginjaren zeventig geboren, de leden van DT omstreeks 1967! Overigens, als reviewers onze muziek vergelijken met DT ben ik altijd gelukkig, want het is tegelijk een vorm van erkenning. Ik zou ongelukkig zijn als ze muziek zouden vergelijken met Eminem bijvoorbeeld. Ik heb veel plannen om in de toekomst onze muziek te laten verschillen van die van DT. Ik zal dan mijn Hongaarse wortels meer gebruiken, want ik denk zeker dat onze muziek daardoor interessanter en origineler zal klinken."
De strategische keuze om een poging te wagen door te breken in West-Europa en mogelijk zelfs in de Verenigde Staten is overduidelijk. Hoe succesvol zijn jullie op dit moment in landen buiten Hongarije? Overwegen jullie om op tournee te gaan in het buitenland?
"Ik heb zeer goede kritieken gelezen van over de hele wereld. Ik ben ook blij om vast te kunnen stellen dat het verkeer op onze website verdubbeld is sinds de release van Psychogeist. Ik denk dat onze Hongaarse fans trots op ons zijn, omdat we niet hebben opgegeven en het klaar gespeeld hebben om Psychogeist uit te brengen ondanks de overmaat aan problemen die we door de jaren heen hebben ondervonden. Ik kan de verkoopcijfers op dit moment nog niet te beoordelen. Tot nu toe hebben we nog nooit buiten Hongarije gespeeld, maar natuurlijk zouden we dat maar wat graag eens doen."
Ik denk dat de huidige line-up met Mr. Krecsmarik als bassist een heel beste is. Denk je dat je de huidige bezetting een aantal jaren in stand kunt houden?
"Ik hoop van wel! Ik word er zo moe van om te moeten zoeken naar nieuwe leden. Het is een vreselijke klus om telkens de songs aan nieuwe kerels te leren."
Zijn er nog speciale dingen die jullie tijdens liveshows doen?
"Naast ons eifen materiaal spelen we ook covers van Deep Purple, Rainbow, Queensrÿche en Iron Maiden. En voor degenen die ons steeds met DT vergelijken: soms spelen we ook van die band een cover zowel voor ons als hun genoegen."
Jullie hebben met Queensrÿche en met The Flower Kings gespeeld, twee gerenommeerde namen in de progrock en -metal. Kun je iets zeggen over je contacten en je ervaring met die bands?
"Zeker kan ik dat! Toen we als support act van The Flower Kings speelden was het podium extreem klein. We hadden weliswaar onze eigen spullen, maar we konden eigenlijk helemaal niets kwijt want het hele podium stond stampvol met hun installatie. Dus boden de bandleden ons aan om hun spullen te gebruiken. Ik denk dat deze geste vandaag de dag zeer zeldzaam is. Toentertijd hadden ze een Hongaarse drummer, dus het communiceren met hen verliep een heel stuk gemakkelijker. Ik wil ze langs deze weg nogmaals bedanken voor hun hulp en voor dat prachtige optreden. Over Queensrÿche kan ik je ook een mooi verhaal vertellen. We hadden contact met hun management met betrekking tot onze promotionele campagne. Toen we wisten dat ze naar Hongarije zouden komen, had onze manager het idee om Geoff Tate te vragen bij ons op het podium te komen als we de Queenrÿche-cover zouden doen. Hij schreef de tourmanager aan met dit idee, maar hij kreeg nooit een antwoord. Wij namen dus aan dat dit een irreëel verzoek was. De dag van het optreden brak aan en wij begonnen te spelen. Tijdens onze show kwam onze zanger naar me toe en zei tegen me: kijk eens achterom, kerel! En zowaar, ik zag Geoff backstage staan en ik viel bijna flauw! De zanger van de band die mijn leven zozeer beïnvloed had, stond daar te luisteren naar onze muziek! Enfin, toen de show voorbij was, kwam onze manager naar me toe en zei dat hun tourmanager tijdens de gig had gevraagd wanneer Geoff geacht werd met ons te gaan zingen. Ik was met stomheid geslagen! Geoff had staan wachten om met ons te gaan zingen! Helaas speelden die avond geen Queenrÿche-cover, omdat we net voordat ze zelf zouden optreden daarvan het nut niet inzagen. Ach, had ik maar van tevoren geweten dat hij bereid was om met ons op het podium te staan."
De meeste bandleden zijn geen full-time muzikanten. Wat doen jullie zoal buiten de muziek. Hebben jullie hobby's? Is er een kans voor jullie om van je muziek je beroep te maken?
"Inderdaad, alleen onze drummer Laszlo Nagy is beroepsmuzikant. Hij speelt in veel bands. De meeste muzikanten in Hongarije hebben een reguliere baan om hun rekeningen te kunnen betalen. Onze zanger en bassist spelen ook nog in andere bands, maar hebben daarnaast ook nog en baan. Gyorgy werkt bij de grootste cementfabriek van Hongarije, Gabor werkt bij de luchthaven in Budapest en Zoltan is kleermaker. Ik doe al het werk met betrekking tot Gula Records, maar ik zit ook achter de mengtafel bij de liveshows van de andere band van onze drummer Laszlo, die in Hongarije zeer bekend is. Je ziet, we doen allemaal nog veel andere dingen buiten de muziek, dus ons gezin slokt ons zeker niet op. Hobby’s? Muziek is onze voornaamste hobby, maar Zoltan houdt van voetballen en ik teken graag en ik lees met veel plezier. Om eerlijk te zijn, zoveel tijd voor onze hobby’s hebben we eigenlijk niet!"
Wat betekent de band Omega voor jou persoonlijk, voor de progressieve rock in Hongarije en voor Age Of Nemesis?
"Ik hou van de muziek van Omega van kindsbeen af. Het is een prima voorbeeld hoe een Hongaarse band buiten Hongarije ook naam kan maken. Zij zijn nu over de vijftig, maar trekken met hun repertoire nog steeds volle stadions. Ze zijn een stuk van de Hongaarse rockgeschiedenis. Omega’s gitarist, Gyorgy Molnar, heeft ons in onze beginperiode geweldig geholpen. Wat kan ik er nog aan toevoegen? Ik weet dat bij de liveshows van Omega ook Tamas Szekeres op het podium staat, een uitnemende gitarist die tevens een tijd in Nederland heeft gewoond, geloof ik."
Bestaan er plannen om te gaan toeren in West-Europa?
"Ik ben druk bezig om contact te leggen met de diverse organisatoren en ik hoop maar dat het uitbrengen van Psychogeist ons zal helpen om live te spelen waar we ook maar kunnen. Het zou een prima promotie voor het album betekenen en voor de band uiteraard ook om voor een heel nieuw publiek te spelen, nieuwe mensen te ontmoeten en hun gedachten over onze muziek te horen. Tot slot hoop ik iedereen te ontmoeten die onze muziek live ook weet te waarderen. De songs op Psychogeist zijn ‘oude bekenden’ voor ons dus we kunnen ze live nu veel beter spelen. Mijn beste wensen voor al diegenen die van echte muziek houden en heel erg bedankt voor dit interview. Ik hoop dat velen het zullen lezen!"
Discografie: NEMESIS
Nemesis (Hun) (1998)
Abraxas (Hun) (1999)
Eden? (Eng) (2002)
Terra Incognita (Hun) (2002)
Discografie: AGE OF NEMESIS
Psychogeist (Eng) (2006)