MENNO VON BRUCKEN FOCK

PLACKBAND, Bandleden

PLACKBAND
maandag, juli 22, 2002
PLACKBAND, 2002 (NL)

‘REGENESIS’ VAN NEDERLANDS MEEST MISKENDE SYMFOBAND

Maandagavond 22 juli 2002 na goed twee uur rijden en ‘effe dwaluh’ bel ik aan bij het Haags Pop Centrum, alwaar Plackband een oefenruimte beschikbaar heeft op de zolder. Ik sluip binnen en mag een aantal nummers van hun nieuwe album After The Battle meebeleven. Naderhand, oergezellig en onder anderen in gezelschap van collega-scribent Erik Neuteboom werd het doopceel van Plackband gelicht. Met name het prachtige collage- en fotoalbum van drummer Tom van der Meulen sprak tot de verbeelding en illustreerde goed hoe het de band in de jaren zeventig verging.

In iO Pages 26 staat hoe jullie ‘regenesis’ tot stand is gekomen eind 1999 na het vinden van de Lost Tapes. Wat is er sindsdien gebeurd tot het uitbrengen van After The Battle?

Ronald Brautigam (RB): "We waren het er al snel over eens dat we graag een vervolg op Lost Tapes wilden uitbrengen. Dankzij de contacten in de muziekbranche van onze bassist Albert de Keijzer konden we relatief snel en voordelig weer aan apparatuur komen. Vraag bleef echter hoe we het best naar opnames toe konden werken. In eerste instantie dachten we dat MIDI de oplossing zou zijn."

Michel van Wassem (MW): "Tja, Ronald en ik begonnen in mijn homestudio de oude songs weer te digitaliseren met de drumcomputer; daarna zou Albert de baslijnen inspelen, dat weer via de cd-brander opnemen en zo verder. Uiteindelijk bleek deze aanpak gewoon niet het gewenste resultaat op te leveren dus hadden we alleen maar veel tijd verloren. In die periode hebben we wel weer geregeld gerepeteerd, maar we moesten toch op zoek naar sponsors voor een opnamefaciliteit en een platenmaatschappij."

Kennelijk zijn jullie erin geslaagd om zowel een oefenruimte als een opnamestudio te vinden zelfs in hetzelfde pand!

Kees Bik: "In de begintijd was het niet altijd gemakkelijk om aan een geschikte oefenruimte te komen. Ik heb eind jaren zeventig heel wat afgefietst en gebeld om iets te vinden. Uiteindelijk is het de zolder van het hedendaagse Haags Pop Centrum geworden."

Tom van der Meulen (TM): "Nadat Plackband werd opgeheven zijn John Groen, onze geluidsman, en ik in dit pand een geluidstudio begonnen genaamd Sound Design. Later werd onze studio overgenomen door Holland Spoor, maar we hebben toen bedongen dat ‘onze’ zolder elke maandagavond voor John en mij zou blijven en zonder kosten natuurlijk! IK had nooit gedacht dat Plackband hier weer zou gaan oefenen, maar het kwam uiteraard wel erg goed uit!"

RB: "John en Rob Rehorst hebben erg hard meegewerkt en veel uren als het ware gesponsord. Samen met onze eigen investeringen was het daardoor mogelijk om opnames te kunnen maken."

Het geluid op After The Battle komt in vergelijking met Lost Tapes erg authentiek over, maar er is natuurlijk een fors verschil in geluidstechniek te horen.

Albert de Keijzer (AK): "We hebben allen tijd en geld gestoken in het vinden van instrumenten die ons geluid van toen het beste konden benaderen. Ik ben na een speurtocht naar Moog Taurus pedalen - via het internet - met een last minute ticket naar New York gereisd om mijn huidige speeltje op te halen. Helaas moest ik noodgedwongen in peperdure hotels blijven slapen, voordat ik terug kon vliegen met mijn Taurus als handbagage, nota bene in een koffer gekocht in een pandjeshuis! Verder heeft Tom ook behoorlijk geïnvesteerd in zijn drumkit, Michel heeft naast de Rolands weer een originele ARP-synthesizer op de kop getikt en Ronald heeft zijn Les Paul - hij heeft hem nog wel - ingeruild voor een PRS, waar hij zielsgelukkig mee is."

Daar waar het in jullie jonge jaren klaarblijkelijk niet mogelijk was om een album te maken, zo relatief gemakkelijk lijkt het nu te zijn gegaan. Hoe zijn jullie bij Xymphonia Records beland?

RB: "Mede door mensen als Jerry van Kooten en Erik Neuteboom zijn we onder anderen in contact gebracht met Musea, Marc Brassé en ook Ron Lammers. De laastste was zo verschrikkelijk enthousiast en deed ons zo’n aantrekkelijk aanbod dat we bij Xymphonia Records zijn beland. Het was Ron die met het op zich geweldige idee van de gratis single kwam."

Ik moet eerlijk toegeven dat na het beluisteren van de single, ik niet direct van plan was om de nieuwe cd te kopen. Dat kan de bedoeling toch niet geweest zijn?

MW: "Nee, maar mede door tijdsdruk hebben we ons laten verleiden om met de single een poging te doen om een radiovriendelijk product af te leveren. Het gevolg daarvan was dat veel symfoliefhebbers de wenkbrauwen fronsten of zelfs afhaakten. Bovendien is de single ook maar weing op de radio te horen geweest, want daar was-tie weer niet commercieel genoeg voor!"

RB: "Doodzonde! We hadden gewoon ons oude geluid moeten handhaven. Nu moeten we het symfo-minded publiek alsnog overtuigen van de kwaliteit van After The Battle. Nee, Remember Forever zoals die nu uitgebracht is, heeft veel mensen op een dwaalspoor gezet. Ondanks het goede idee was het heaas een regelrechte miskleun!"

After The Battle bevat niet uitsluitend oud werk. Hoe zijn jullie te werk gegaan en hoe zijn de nieuwe stukken tot stand gekomen?

KB: "Soms kom ik met een tekst en verzinnen de anderen er een melodie omheen, maar meestal zorgen Michel en Ronald voor de basis."

MW: "We doen de eerste opname via MIDI, vervolgens wordt die door de hele band uitgewerkt en bijgesteld. De oorspronkelijke opzet was om uitsluitend bestaand werk op te nemen. Tijdens de oefensessies hebben we er toch het nodige bijgeplakt, waaronder veel geluidseffecten zodat After The Battle toch overkomt als een conceptalbum en eigentijds klinkt."

Hoe staat het met de verkoop van After The Battle en wat zijn jullie van plan met de promotie ervan?

RB: "We hebben in twee maanden zo’n vijftienhonderd exemplaren verkocht, waarvan vijfhonderd in Brazilië! Als je nagaat dat er van The First Of November in totaal vijftienhonderd cd's verkocht zijn, hebben we goede hoop dat er nog een flink aantal bijkomen. De promotie doen we zelf bij gebrek aan middelen om zoiets uit te besteden. Gelukkig hebben we allemaal een baan, zodat iedereen onafhankelijk is. Tom werkt bij de HTM, Michel - niet onbelangrijk voor promotionele aktiviteiten - zit in de grafische wereld, Albert in de muziekbranche en ikzelf in de verkoop. We proberen gewoon waar mogelijk ons steentje bij te dragen."

KB: "En ik werk bij de belastingdienst, dus ik zorg meer voor het afdragen."

RB: "Verder spelen we zoals je weet in november op Progfarm. Er loopt een contact met Verviers voor een tripleconcert met Nice Beaver en Flamborough Head, in 2003 gaan we naar Engeland en Albert heeft momenteel contacten in Amerika, dus wie weet! Voor Nederland hebben we onszelf allemaal een rayon toebedeeld waarin we contacten gaan leggen voor nog een aantal concerten. Zoals vroeger met zo’n vijftig concerten per jaar zal het niet meer worden, hebben we ook niet eens de mogelijkheden voor. Binnenkort ligt de cd overigens ook bij V&D en bij de Free Record Shop. Als we zo’n drieduizend exemplaren verkocht krijgen, hebben we onze kosten er zo’n beetje uit. Daarboven kunnen we weer extra dingetjes kopen."

AK: "Ik weet bijvoorbeeld dat er een nieuwe Moog is, die veel ongevoeliger is voor storingen dan mijn huidige."

Hoe belangrijk zijn bladen als iO Pages en Background Magazine voor jullie en welke functie vervult het internet?

RB: "Natuurlijk zijn alle muziekbladen belangrijk voor ons; het is de eerste stap naar bekendheid en promotie van een nieuw album. Afgezien van de single, hebben we voor After The Battle gelukkig nog geen enkele slechte recensie gehad! We zijn wel met stomheid geslagen door de hoeveelheid informatie die via het internet beschikbaar is, ook over Plackband is veel meer geschreven dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden."

MW: ""et is ongelooflijk hoeveel mensen Plackband kennen. Toen we voor radio-opnames in Hilversum waren met November had niemand van die band gehoord, maar Henk Westbroek en ook Frits Spits kenden Plackband wel!"

Over November gesproken: ik heb begrepen dat Xymphonia Records ook The First Of November opnieuw gaat uitbrengen en dat er nog voldoende materiaal zou liggen voor een tweede cd. Klopt dat?

MW: "Ja, dat klopt. November was oorspronkelijk een release van het SI-label, maar de rechten zijn nu vrij, dus vandaar het opnieuw uitbrengen van The First Of November. Op dit moment gaat alle energie en aandacht naar Plackband, dus een tweede cd van November zit er de komende jaren niet in, maar wel een nieuwe van Plackband!"

RB: "We hebben inderdaad nog voldoende materiaal voor een tweede cd, we hoeven het alleen maar op te nemen!"

KB: "Nummers als The Good Earth, Some Party, Seventy Warriors, Bloodmaster en het supersymfonische Blue Flashes liggen als het ware nog klaar. In tegenstelling tot Michel zou ik liever ook op de nieuwe cd zowel oud als nieuw materiaal willen hebben, maar we zien wel!"

Tenslotte, richting middernacht, kregen Erik en ik een uiterst smakelijk toetje in de vorm van het mogen meeluisteren naar delen van nog zo’n Lost Tape, mogelijk de basis voor de nieuwe cd: krachtige melodieën, schitterende solo’s, supersymfonische Taurus-pedalen, kortom smullen dus en reikhalzend uitzien naar wordt vervolgd...

Discografie:

Seventy Warriors (ep vinyl, 1978)
The Lost Tapes (cd live, 2000)
Remember Forever (cd-single, 2002)
After The Battle (cd-2002)