MENNO VON BRUCKEN FOCK

JORDAN RUDESS

LEVIN MINNEMANN RUDESS - JORDAN RUDESS
zaterdag, juni 1, 2013
LEVIN MINNEMANN RUDESS, 2013 (NL)

Jordan Rudess geniet vandaag de dag een geweldige populariteit als toetsentovenaar bij Dream Theater. De begaafde muzikant heeft echter ook al een rijk verleden achter zich met diverse solowerken, waarvan het eerste twintig jaar geleden, te weten Listen (1993). Verder het Rudess Morgenstein Project en zijn medewerking aan albums van onder meer Jupiter Project en het Liquid Tension Experiment. Ook speelde hij met Steve Morse in Dixie Dregs. Terwijl hij met diverse eigen projecten bezig is en de nieuwe Dream Theater onder weg is, kwam enigszins verrassend een album uit met niemand minder dan Tony Levin en Marco Minnemann, een van de drumfenomenen uit de jongere generatie. Zonder dat ik slechts een impressie van dit album gehoord heb, kreeg ik van iO Pages de gelegenheid om een kort gesprek met Rudess te hebben over dit enigszins onverwachte album.

Jordan, dit project met Tony Levin en Marco Minnemann was voor mij eigenlijk een verrassing, wetende dat het nieuwe Dream Theater-album op komst is en dat je met twee soloprojecten bezig bent. Wiens initiatief was dit eigenlijk?

"Tony Levin was de gangmaker in dit geval. Hij en Marco Minnemann hadden behoorlijk wat muziek opgenomen, vrijwel alleen bas, stick en drums met een enkele melodielijn. Producer Scott Schorr, de oprichter van Lazy Bones Records waarop LMR-album is verschenen, was bijzonder enthousiast en wilde deze twee kanonnen graag op een cd hebben. Op dat moment wisten ze echter nog niet of ze er een gitarist of een toetsenist bij wilden hebben. Scott benaderde mij met het idee van: Jordan jamt er wel even wat overheen, en hij dacht dat ik dit klusje in twee weken zou klaren. Uiteraard was ik geïnteresseerd, maar ik wist niet welke consequenties mijn toezegging zou hebben! Niet alleen speel je met topmuzikanten, maar het materiaal was behalve complex ook nog eens verre van 'af'. Door een bepaald geluid te kiezen of door met een bepaalde techniek te spelen, kun je van rock naar jazz of van fusion naar prog variëren. Ik vond ook dat ik het aan Tony en Marco en aan mijn stand verplicht was, om zeer serieus met dit materiaal om te gaan. Ik heb soms wel dertig tracks gespeeld om de nummers van Tony en Marco te completeren en te arrangeren. Het heeft me uiteindelijk zes weken fulltime studiotijd gekost."

Tony en jij hadden natuurlijk al veel samengespeeld in het Liquid Tension Experiment maar hoe kwam Marco erbij?

"Ik kende Marco van de audities voor Dream Theater en we zijn sindsdien vrienden geworden. Tony heeft met Marco gespeeld in het U-Z project van Eddie Jobson. De meeste mensen kennen Marco als een fantastische drummer, maar hij speelt ook toetsen en gitaar. Dat laatste laat hij ook op LMR horen overigens."

Jij speelt toch ook gitaar?

"Ja, dat klopt, maar net als bij Marco is het niet mijn hoofdinstrument. De muziek op LMR is een mengeling van rock, prog, jazz en fusion en geheel instrumentaal, dus ik vind het behoorlijk anders klinken dan Dream Theater. Ik bespeel veel verschillende toetseninstrumenten op dit album. Ik gebruik sommige, mede door mij ontwikkelde apps en naast het Continuum ook het fonkelnieuwe Seaboard van Roli Labs."

Zijn op dit album 'echte' composities gebruikt of is veel materiaal ontstaan tijdens sessies?

"Je weet dat ik erg van improviseren hou, maar toch staat er eigenlijk maar één nummer op waarop ik echt improviseer. De andere nummers waren dan wel in de basis compleet, maar de gehele inkleuring, de melodielijnen en alle solo's moesten er nog worden opgenomen en dat was een hele opgave. Sommige stukken werden uitgeschreven, en omdat ieder zijn deel in zijn eigen studio opnam, hebben we geregeld files uitgewisseld. Alles belandde uiteindelijk in mijn studio en toen ik klaar was met al mijn partijen heb ik alles naar onze producer Scott Schorr gestuurd. Die heeft er nog wat mee gespeeld en uiteraard heeft Tony Lash, degene die dit album gemixt heeft, ook nog een inbreng gehad. Al die mixen zijn mij overigens wel ter beoordeling beschikbaar gesteld en die heb ik becommentarieerd en teruggestuurd, dus we hebben heel duidelijk invloed gehad op het eindproduct."

Ben je niet bang dat het uitbrengen van zo'n album als LMR vlak voor Dream Theater het gevaar in zich heeft dat fans een keuze gaan maken?

"Ik ben daar niet bang voor! Niet alleen is de muziek totaal anders, maar ik denk dat fans die Tony, Marco of mij volgen het album toch wel kopen. Ik verwacht dat de meeste liefhebbers gewoon beide albums zullen aanschaffen."

Naast je inbreng op het komende album van Dream Theater heb je dus enkele weken intensief gewerkt aan LMR en ben je ook nog bezig met soloprojecten.

"Het nieuwe album van Dream Theater is iets waaraan we stuk voor stuk met hart en ziel en vooral ook met veel plezier hebben gewerkt. Dream Theater vertegenwoordigt een zeer belangrijk deel in mijn muzikale leven en ik ben daar ontzettend blij mee en ook trots op. We hebben echt heel veel vertrouwen in dit album dat we als een monumentaal stuk werk  beschouwen. Ook in LMR heb ik veel tijd geïnvesteerd, maar dat kwam op een relatief goed moment al nam het dus veel meer dan in beslag dan mij was voorgespiegeld. Ik ben inderdaad ook nog met twee soloalbums bezig: het ene zal Explores gaan heten, een pianoalbum waarbij ook een versie zal uitkomen die interactief is, zodat de bezitter via speciale door mij ontwikkelde apps mee kan spelen. Het andere album wordt er een met orkest. Ik was eerst van plan met eigen keyboards en software een virtueel orkest samen te stellen, maar ik heb toch besloten een echt orkest te gebruiken. Ik zal in oktober daarvoor naar Polen reizen om te werken met het Sinfonietta Consonus, het orkest dat ook Symphonic Theater Of Dreams uitbrengt."

Naast toeren, componeren en oefenen wat jij, naar ik heb begrepen, vrijwel elke dag een aantal uren doet, ben je ook on-line muziekdocent?

"Mijn dagen zijn inderdaad goed gevuld. Mijn on-line conservatorium is inmiddels al een jaar of wat op het internet te vinden en mijn nieuwste geesteskindje is Earwisdom, een training voor het oor. De bedoeling is dat iedereen, beginners, gevorderden, liefhebbers en professionals in deze door mij gecreëerde omgeving een uitdaging kunnen vinden en plezier kunnen beleven aan en met muziek. Het liefst zou ik zoveel mogelijk mensen in contact laten komen met muziek, bezig zijn met muziek zodat ze er genoegen in scheppen, ongeacht het niveau. Door het ontwikkelen van apps is het mogelijk dat zelfs mensen die amper iets van muziek weten, toch kunnen genieten van het op een schijnbaar hoog niveau mee kunnen spelen in hun favoriete genre. De MorphWiz, de SampleWiz en de Geo synthesizer zijn onder meer voorbeelden van apps die dit mogelijk maken."

Je bent ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Haken-Continuum en je bent nu bezig met een nieuw instrument dat Seaboard gaat heten?

"Ja, dat klopt. Het Continuum werkt met vingercontact en door een combinatie van druk en beweging kunnen de intensiteit, de vibratie en de klankkleur worden beïnvloed. Je kunt met één vinger spelen, maar ook met meerdere vingers tegelijk of afwisselend. Het Seaboard is een wel zeer interessante ontwikkeling. Het ziet er enigszins uit als een keyboard, maar heeft geen echte toetsen meer, alleen welvingen die iets op toetsen lijken. Het bezit echter een gigantische potentie omdat het driedimensionaal werkt. Druk, positie van de vingers, de beweging van de vingers, alles wordt door software vertaalt in verschillende geluiden, volumes en toonhoogtes. Ik heb hem al wel gebruikt op LMR, maar de eerste exemplaren zullen pas eind van dit jaar op de markt komen."

Zijn Tony, Marco en jij van plan om te gaan toeren?

"Dat is een lastige. Op zich zouden we dat wel willen, maar we hebben alle drie redelijk volle agenda's en het grootste struikelblok op dit moment is dat we feitelijk te weinig muziek hebben om een avond te vullen. Er zal eerste een tweede album moeten komen en dat zal op zijn beurt weer mede afhangen van de reacties van de fans."

Hoe zijn jullie aan het label Lazy Bones gekomen?

"Via Tony. Ik ga niet snel met mensen in zee die ik niet ken, maar in dit geval vertrouwde ik op Tony. Als iemand als hij met zo'n suggestie komt, dan moet het haast wel goed komen. Ik moet zeggen dat ook de persoon van Scott Schorr met al zijn inzet ook wel een zeer prettige indruk heeft gemaakt, dus daarover maak ik me totaal geen zorgen."

Als je al je activiteiten op een rij zet, welke zijn dan het meest bevredigend?

"Het is juist de combinatie die zo schitterend is. Al die facetten als spelen, toeren, componeren, musiceren met zulke talentvolle muzikanten, les geven en het werken aan nieuwe technologieën, ze zijn allemaal een onderdeel van mij... dat is wat ik ben!"

Wat brengt de nabije toekomst voor jou?

"In oktober naar Polen om met het orkest te werken! Verder heb ik zojuist toegestemd om samen met een oud-klasgenoot van de Juilliard School of Music over enkele maanden een uitvoering te geven waarbij we het Pianoconcert nr. 10 in Es majeur, een concert voor twee vleugels, van Wolfgang Amadeus Mozart gaan spelen. In januari 2014 start de Europese tournee met Dream Theater en het werk aan mijn soloalbums gaat voorlopig natuurlijk ook gewoon door!"

Discografie LMR:

Levin Minnemann Rudess (2013)