MENNO VON BRUCKEN FOCK

BANDLEDEN, 1000 Wishes

PBII - 1000 WISHES
zondag, juni 9, 2013
PBII, 2013, (NL)

Plackband was een Haagse band die in de jaren zeventig met Genesis werd vergeleken. De bandleden pakten ruim tien jaar geleden de draad weer op maar de zoektocht naar een nieuw geluid en een goede frontman leidde tot bezettingswisselingen en ook een andere muzikale koers dan op het reüniealbum After The Battle. De naam werd dan ook gewijzigd in PBII en de band verraste vriend en vijand met het album Plastic Soup, met de verontreiniging van ons milieu als onderwerp. Onlangs scoorde de opvolger van dit album 1000 Wishes een 'vette krent' in iO Pages nr. 115 en bleek het project ten bate van Stichting KInderen Kankervrij (KiKa) een grootschalige happening. Anno 2013 bestaat PBII uit Ronald Brautigam (gitaar), Michel van Wassem (toetsen, zang), Tom van der Meulen (drums), Alex van Elswijk (bas), Ruud Slakhorst (zang) en Nathalie Mees (zang). Voor het optreden van 9 juni jl. vonden de bandleden even tijd voor een toelichting.

Na Plastic Soup is er aardig wat veranderd. Hoe is de huidige bezetting tot stand gekomen?

Ronald Brautigam (RB): "Twee dingen waren zeker: we wilden doorgaan en we wilden een album maken met orkest, een idee van Michel, maar we hadden op dat moment nog geen thema."

Tom van der Meulen (TM): "Onze toenmalige bassist wilde liefst zoveel mogelijk spelen terwijl wij juist wilden schrijven. Daarom benaderden we Alex, die zelf een basschool runt, of hij nog iemand kende. Aangezien hij op dat moment niet zelf in een band zat, bood hij aan om die positie in te invullen."  

Alex van Elswijk (AE): "Het aardige voor mij is dat de band me geen beperkingen oplegde. Ik kon mijn ding doen en had direct invloed op het arrangeren en dat vond ik bijzonder prettig."

RB: "Ja, Alex hoefde ook geen auditie te doen en bovendien hadden we besloten om naar een echte zanger-frontman te zoeken. Het huidige geluid van de band is voornamelijk de verdienste van onze producer Chris Muller. We waren zeer gecharmeerd van de groep Frost* en precies in die periode heeft Chris ons andere inzichten gegeven door op Plastic Soup behoorlijke veranderingen in zowel de composities als de instrumentaties voor te stellen. Zo extreem is het bij 1000 Wishes niet gegaan overigens. Een andere band waar we heel enthousiast over zijn is Sound Of Contact"

Ruud Slakhorst (RS): "Ik heb de band steeds in de gaten gehouden en ik had nog een mailadres van Michel die ooit voor mij wat partijen had ingespeeld. Juist op het moment dat ik e-mailde of ze al met een volgend project bezig waren, bleken zij op zoek te zijn naar een zanger. Puur toeval maar het viel wel mooi samen."

Nathalie Mees staat op 1000 Wishes als gastzangeres, maar op jullie website als bandlid. Hoe zit dat?

TM: "Nathalie werd geselecteerd door ons om in het nieuwe project de sopraanpartijen voor haar rekening te nemen. Zij bleek echter ook een mooie gewone stem te hebben en ze kan ook nog eens goed acteren. In de rockopera speelt ze zuster Hester. Bovendien is ze ook nog eens onwijs aardig. Het lijkt alsof ze altijd in de band heeft gezeten. Ze is gewoon 'one of the guys', we willen haar niet meer kwijt!"

Michel van Wassem (MW): "De vocale harmonieën zijn nog nooit op zo'n hoog niveau geweest als nu."

Nathalie Mees (NM): "Het klikte direct en toen ze mij vroegen om vast bij de band te komen hoefde ik niet lang na te denken."

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om dit onderwerp te kiezen?

RB: "Bij een repetitie van het Hofstad Jeugdorkest liet onze producer Chris Muller zich ontvallen waarom wij geen thema over kinderen zouden doen. Het woord KiKa viel en ondanks het feit dat het een als een beladen onderwerp zou kunnen worden waren we na een gesprek met Rien Schimmel, de voorzitter van stichting Kika, ervan overtuigd dat dit een goede keuze zou zijn."

AE: "Ik had een verhaal in mijn hoofd over Erik en duizend wensen. Toen KiKa in beeld kwam en ik de kinderen een keer naar school bracht, viel opeens het kwartje en heb ik op mijn pc in twintig minuten tijd de kern van het verhaal geschreven. Mijn kinderen verwerken heel veel belevenissen in hun spel of dromen er over en waarschijnlijk heeft dat me een zetje gegeven. De mens met zijn materialistische inslag en kinderen die soms duizend wensen hebben. Maar als je ziek wordt, heb je nog maar één wens over: beter worden!"

RB: "Vervolgens kwamen we via iO Pages in contact met Ronald van der Pol, een begenadigd schrijver die het idee van Alex heeft uitgewerkt."

Hoe is het proces naar het album en de uitvoering met orkest en theatergroep tot stand gekomen?

RB: "Onze voormalige zanger Karel Messemaker tipte ons om te gaan praten met het Hofstad Jeugdorkest. Die waren direct enthousiast, maar nu moesten we wel een arrangeur vinden. Die werd gevonden in de persoon van Marco C. de Bruin, arrangeur voor het Metropole Orkest. Die zette ons op het spoor van Theatercollectief blondeBIZON, onder leiding van Elma ten Boekel en Marianne Kuijper met wie ik een gesprek had rond kerst 2011. Zij stelden enthousiast dat ze op basis van dit verhaal wel een ondersteuning konden bieden door muziek met theater te combineren. Tijdens een oefensessie kwamen zij zelf hun eerste stukjes tekst spelen en wij waren meteen met stomheid geslagen. Ze zijn er mee doorgegaan en het resultaat zie je straks."

MW: "En daarbij komen nog de videoschermen die de dromen van Erik uitbeelden en zo het verhaal compleet maken. Als extra accent nog de dansers die daarin ook nog een rol spelen."

In mijn recensie heb ik gerefereerd aan jullie initiatief als waagstuk in crisistijd. Zeker een sponsor als Volkswagen zal een lot uit de loterij geweest zijn. Hoe zijn jullie aan een dergelijke sponsor gekomen? Rijden jullie soms allemaal VW?

RB: "Nee, dat is puur toeval. Ronald van der Pol blijkt daar te werken als hoofd commerciële zaken. Hij bood aan zijn kennis en die van zijn afdeling beschikbaar te stellen. Toen het door hen geformuleerde plan van aanpak als test gepresenteerd werd aan de eigen directie, besloten die na enkele gesprekken en een door ons opgestelde begroting om onze hoofdsponsor te worden. Op de website staat beschreven welke andere bedrijven - vaak via onze eigen relaties- ook mede hebben gesponsord."

Welke rol heeft Ronald van der Pol gespeeld in de bezetting, zoals die op het podium staat, en de essentie van het verhaal? Wat is de rol van Ruud?

TM: "Alex kwam met de basis, Elma en Marianne kwamen met ideeën en leverden de acteurs, en zo is eigenlijk het verhaal al ping-pongend gecompleteerd. Ronald van der Pol is op meer dan één front van grote waarde voor ons gebleken en heeft ons op zowel commercieel vlak als met het verhaal geweldig geholpen. Hij heeft zich continu bij het hele proces betrokken getoond. Hij vormt een belangrijke schakel in dit hele project!"

RS: "Op basis van de muziek heb ik geprobeerd het verhaal in korte teksten te vervatten die begrijpelijk zijn, maar wel met zo'n duidelijke boodschap dat de luisteraar niet het boek gelezen hoeft te hebben om het verhaal te kunnen volgen. Ze zijn met uitzondering van Lorian meer op emotionele lading gericht dan specifiek op de letterlijke tekst van het boek."

RB: "Dat is hem uitstekend gelukt, want dat was geen gemakkelijke opdracht! Ruud heeft heel fraaie zanglijnen bedacht, mooie harmonieën en teksten die amper voor grammaticale verbetering in aanmerking kwamen."

Om de samenhang te benadrukken is er ook een combiverkoop van album plus boek. Er is nu ook een dvd. Komt er ook nog een pakket cd-boek-dvd?

RB: "Het leek me inderdaad een goed idee om die twee items samen uit te brengen en omdat ik heb begrepen dat de markt voor dvd's aan het instorten is, gaan we ons inderdaad richten op een uitgebreid pakket van cd-boek-dvd. Dat pakket zal er komen."

Al met al is dit een productie geworden waarbij ruim honderd mensen betrokken zijn en dus het niveau van amateurisme verre overstijgt. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

MW: "We hebben onze toevlucht moeten zoeken tot professionele hulp, maar we hebben ongelooflijk veel steun, enthousiasme en creativiteit ontmoet, niet alleen van Roland van der Pol, ook vooral de blondeBIZON en het orkest, dirigent Marcel Geraeds en van Chris Muller, onze producer, noem maar op. Steeds bleken beperkingen oplosbare problemen te zijn door constant 'out of the box' te denken. We hebben er ongelooflijk veel vrije tijd in gestoken, maar we zijn er als band sterker door geworden. We hebben heel veel geleerd en daarbij ook nog eens heel veel plezier gehad."

RB: "We hadden zelfs een rapper erbij in Perfect Day en dat was ook heel gaaf. Helaas kon die niet bevestigen dat hij alle data beschikbaar was."

NM: "Die demo wordt nog een collector's item!"

Ook de strategie om het bekend te maken was vrij uniek. Zo is 1000 Wishes misschien wel meer in de publiciteit geweest dan de bedenkers van PBII. Bewuste keuze?

RB: "Ja dat klopt. Alle bandleden hebben niet allen werk naast PBII, maar ook taken binnen de band. Mijn taak ligt op het commerciële vlak en ik heb ervoor gezorgd dat 1000 Wishes 'groter' moest worden dan de band. Dat zoiets ook tegen je kan werken constateerden we overigens op het Haagse Bevrijdingsfestival waar we geprogrammeerd stonden als de band 1000 Wishes...."

Jullie hebben onlangs een cheque van 20.000 euro kunnen overhandigen aan KiKa, een geweldig resultaat. Kun je daar wat meer over zeggen?

RB: "Het is het resultaat van een goede media- en marketingcampagne door ons zelf bedacht, opgezet en uitgevoerd. Dat klinkt heel zakelijk en in feite is het dat ook, zij het dat we allemaal met een brok in de keel het geld hebben gedoneerd aan KiKa. We zijn apetrots dat we dit voor elkaar hebben gekregen en we waren zo blij als een kind met die mooie foto in De Telegraaf, waarop de check werd overhandigd. Een soort van beloning voor alle inspanningen die we hebben gedaan. Rien Schimmel zelf formuleerde het treffend: "wij kennen geen grote of kleine bedragen, wij kennen alleen 'warme' bedragen!"

Conclusie van deze hele onderneming?

MW: "Grenzeloos qua leeftijd, muziekstijl en een nieuwe combinatie van muziek, orkest, theater, dans en video. Het project heeft veel nieuwe deuren geopend en we hebben ervaringen opgedaan met klassieke muziek. We hebben mogen werken met veel talent en deskundigheid en allen die hebben meegewerkt voor dit goede doel hebben dat voor beduidend minder dan het gangbare tarief gedaan."

AE: "Dat de uitvoering niet alleen nieuwe maar ook oudere nieuwe mensen trekt, zagen we aan KiKa-vertegenwoordiger Rien Schimmel, die de cd bleef draaien terwijl hij er vol van overtuigd was dat prog een soort oninteressante hardrock was."

Bij de muziek is deels frisse neoprog te horen, soms met wat oosterse invloeden zoals Evil Weed met een heerlijke gitaarsolo! Er wordt ook nadrukkelijk voortgeborduurd op muziek van onder ander Yes (A Perfect Day, White, Eric's Dream, Land Of A 1000 Wishes), Saga (Never Old), Genesis (We Are Home) en het bombastische orkestrale 'Yes Symphonic' Parental Thoughts. Welke rol speelt jullie producer Chris Muller bij het tot stand komen van het huidige bandgeluid'?

RB: "Chris is de centrale spil bij het bepalen van het geluid en de huidige koers. Hij is eigenlijk een soort zevende bandlid geworden. Bleven we als Plackband dicht bij onze wortels - we werden ten slotte niet voor niets de Haagse Genesis genoemd - als PBII hebben we de grenzen van de prog opgezocht, zonder extreem progressief te worden. Een producer als Chris, zonder progachtergrond, helpt daar enorm bij. Hij is bijvoorbeeld liefhebber van bands als Linkin’ Park en Rage Against The Machine. Hij is tevens een goede gitarist en heeft een bijna absoluut gehoor. Chris is vanaf het begin van PBII de drijvende kracht geweest om ons een bepaalde richting op te sturen, met een moderne frisse 'touch' in combinatie met onze vroegere geluid, zoals de vette Tony Banks-akkoorden en de typische toetsengeluiden van Genesis en het typische gitaargekuid van Steve Hackett. Het moderne zit in de ritme- en drumarrangementen, het drumgeluid, de zware gitaarriffs en de structuur van de songs."

Ik denk dat jullie na vanavond het gevoel zullen hebben dat er een enorme klus geklaard is. Hoe willen jullie het album, de dvd en mogelijk het boek verder nog promoten?

MW: "We sluiten nu een prachtige periode af, maar zijn al aan het kijken hoe we deze rockopera een vervolg kunnen geven. Ik weet zeker dat er nog heel veel mensen in Nederland zijn die deze voorstelling zouden willen zien. Maar ook bedrijven die het willen organiseren voor hun personeel of relaties. Dat kan heel goed werken. Het draaiboek ligt klaar, het script, de geografie, de arrangementen, het speciale podium ...alles. We kunnen het zo opvoeren als iemand bereid is te investeren in de kosten van de productie. We doen het sowieso met een ander symfonieorkest; we hebben inmiddels met drie nieuwe orkesten gesproken. Het leuke is dat, als mensen de voorstelling eenmaal gezien hebben, ze allemaal super enthousiast zijn. Dat praat meteenk een stuk gemakkelijker."

Laatste vraag: hoe ziet de nabije toekomst er voor PBII uit?

RB: "Er staan inmiddels diverse optredens geboekt, waarbij de orkestpartijen meelopen op harddisk en we zijn in gesprek voor een driedaagse tournee met vier bands in Engeland, Belgie en Nederland. Ook de nummers van Plastic Soup gaan we weer instuderen. Verder denken we aan een nieuwe rockopera, omdat dit heel goed bij ons past en het is een sterke formule. En uiteraard weer met een mooi maatschappelijk thema."

Discografie PBII

Plastic Soup (2010)

PBII @ Boerderij.org (dvd, 2011)

1000 Wishes (2013)

1000 Wishes Live (dvd, 2013)