A SYMPHONIC JOURNEY TO REMEMBER

VISIONS OF ATLANTIS (2020)
VISIONS OF ATLANTIS -  A SYMPHONIC JOURNEY TO REMEMBER

De oorspronkelijk uit Oostenrijk afkomstige band Visions Of Atlantis heeft sinds 2000 de nodige bezettingswijzigingen ondergaan. Het enige nog overgebleven bandlid van het eerste uur is drummer Thomas Caser. Een vaste toetsenist maakt al enkele jaren geen deel meer uit van de band, die met de Franse zangeres Clémentine Delauney de langst ‘zittende’ frontvrouw heeft. Zij deelt de leadzang nu al enkele jaren met de Italiaan Michele Guaitoli. Gitarist Christian Douscha en bassist Herbert Glos zijn pas drie jaar bij de band. Visions Of Atlantis wordt op de dvd A Symphonic Journey To Remember – opgenomen op 11 juli 2019 tijdens het Bang Your Head festival − bijgestaan door een orkest. In de huidige bezetting zijn de meeste teksten van Delauney terwijl de muziek grotendeels is aangeleverd door producer Frank Pitters. Delauney is niet alleen een gracieuze verschijning, want ze kan ook nog heel aardig zingen. Ook Guaitoli is een prima zanger maar ja, de composities en de show met effecten zijn zo vreselijk afgekeken van Nightwish dat van enige originaliteit nauwelijks sprake is. Zij die dweepten met Nightwish ten tijde van Tarja Turunen en wellicht ook met Anette Olzon, kunnen met deze dvd hun hart ophalen want Visions Of Atlantis is een meer dan uitstekende kopie van de pioniers in dit genre. De stem van Delauney is wat scherper dan die van Simone Simons, maar beduidend minder krachtig en minder ‘breed inzetbaar’ dan die van de machtige Floor Jansen. Verder vind ik het nogal irritant dat in een aantal tracks de piano nadrukkelijk te horen is, terwijl niemand op het podium dat instrument bespeelt. De landgenoten van Edenbridge zijn in dit genre beduidend authentieker. Internationaal gezien beschouw ik deze band als tweede divisie, hoewel deze show alleszins plezierig weg luistert. Ondanks een beperkt aantal camera’s mag de show er ook visueel best zijn. Het budget dat de band ter beschikking staat is natuurlijk niet vergelijkbaar met dat van de echte toppers en dat is toch wel te zien. Verder is de show met 85 minuten aan de korte kant. Als je daar de introducties van aftrekt, rest slechts vijf kwartier muziek.