THE SILENT FORCE

WITHIN TEMPTATION (2004)
WITHIN TEMPTATION The Silent Force

Na het immense succes van Mother Earth (2000) was de grote vraag of Neerlands boegbeeld in het gothicmetalgenre in staat zou blijken de kwaliteit van voornoemd album te evenaren. Samen met sterproducer Daniel Gibson kan ik je vertellen dat die missie volledig is geslaagd. Within Temptation heeft weer een dijk van een album opgenomen dat ook internationaal zeker zal scoren. De hier besproken 'limited edition' bevat naast een multimediagedeelte - de video Stand My Ground, een fotogalerij, een screensaver en mooie beelden vanuit diverse opnamelocaties - elf nieuwe songs en de bonustracks A Dangerous Mind, een klasseballad, en Swan Song, een lieflijke song met flinke folkinvloeden door het gebruik van verschillende fluiten. Het album opent majestueus en wat donker. Al meteen zijn het Russische koor en orkest te horen. Sharon den Adel valt in met haar hoge, zuivere stem, waarna de zaken wat steviger worden aangepakt in See Who I Am. Vervolgens Jillian, een perfect livenummer om mee te zingen en waarin Sharon laat horen zowel ‘gewoon’ als met sopraanstem te kunnen zingen tijdens de afwisselend heftige en klassiek getinte passages. In de overbekende klapper Stand My Ground  roepen fluiten, viool en percussie-effecten een folkachtige atmosfeer op, terwijl orkest en melodie meer de populaire kant opgaan. Forsaken bevat eenzelfde stijl, maar nu afgewisseld met wat steviger en tegelijk orkestrale passages. Angels is ook karakteristiek voor de band anno 2005, waarin pop, metal, folk en klassiek elkaar in bombastische pracht en praal omarmen mede dankzij de fantastische prestatie en het arrangement van koor en orkest. Een mooi, wat slepend nummer is Memories, tevens een wat rustiger stuk. Een klassieke opening met orkest vormt de inleiding tot een sensueel zingende Sharon met invloeden van Kate Bush, die een fors contrast vormen met de zware riffs en uiteraard is er weer zo’n pakkend meezingrefrein. Somewhere is wat mij betreft het antwoord van Within Temptation op Nemo van Nightwish. Als enige punt van zorg voor de toekomst zie ik dat de topacts in dit genre erg veel overeenkomsten beginnen te vertonen.

Voorlopig lijkt Within Temptation de doorbraak naar het grote publiek overtuigend te kunnen vasthouden met The Silent Force en daarvoor verdient de band een dikke pluim. Voor wat betreft zang, instrumentatie, productie en arrangementen is dit een klasseplaat!