ONCE WE WERE BORN...

DIVINE BAZE ORCHESTRA
DIVINE BAZE ORCHESTRA - ONCE WE WERE BORN...

Het Zweedse gezelschap Divine Baze Orchestra werd in 2003 opgericht door gitarist-zanger Oliver Eek en drummer Christian Eklöf. De band wordt gecompleteerd door Alexander Frisborg (zang, Mellotron, gitaar, percussie) en Daniël Karlsson (toetsen, zang). Op het album Once We Were Born... wordt de bas bespeeld door Tobias Petterson, maar hij heeft de band inmiddels verlaten. Dit debuutalbum werd zo goed als 'live' in de studio opgenomen, waardoor het rauw en droog klinkt. De zang vind ik een zwak punt. Die is nogal wisselend, soms best redelijk, maar vaak ook vrij schel en niet altijd even zuiver, terwijl het weinige hoog ook niet overtuigend klinkt. De opener Dance met heerlijke orgelklanken doet aan Perfect Starngers van Deep Purple denken, maar de Mellotron en de koortjes hebben meer gemeen met het Uriah Heep van de jaren zeventig. Iets meer fusioninvloeden hoor je in Choose Your Green en in Search, terwijl het Zweedse alternatief voor Easy Livin' Trota Di Mare heet. De bluesrock viert hoogtij in Orange And Turquoise, maar de Uriah Heep- en Deep Purple-invloeden keren terug in de klassieke hardrock met soms weer even een vleugje fusion, zoals je kunt horen in The Person. The Man From My Mother's Brother heeft dezelfde sfeer. De rustige stukken zorgen voor een goede afwisseling; het drumwerk heeft een Santana-achtige groove. In Closing The Circle klinken wat oubollige jazzinvloeden door, maar de Zweden combineren dat op een aparte wijze met de hoge Uriah Heep-achtige koortjes, zoals in Sunrise. De ruim 55 minuten muziek eindigt met Burned By The Sun, waarvan het rustige intermezzo er positief uitschiet.

De bijgeleverde informatie is onvolledig en de daarin genoemde referenties als King Crimson en Mahavishnu Orchestra heb ik niet kunnen ontdekken. Once We Were Born... is een redelijk album, maar de Divine Baze Orchestra heeft nog niet de kwaliteit van enigszins vergelijkbare bands als Black Bonzo, Magic Pie of Soniq Circus. Maar wat niet is, kan nog komen.