KEEPER OF THE SEVEN KEYS - THE LEGACY

HELLOWEEN (2005)
HELLOWEEN Keeper Of The Seven Keys-The Legacy

Dit album markeert de wederopstanding van Helloween, de Duitse reus op het gebied van de melodieuze metal, althans zo wordt het dubbelalbum Keeper Of The Seven Keys - The Legacy geïntroduceerd. Het nut van een dubbelalbum ontgaat mij enigszins, omdat inclusief de bonusvideo Mrs. God de tachtig minuten maar nauwelijks wordt gehaald. Melodieuze metal dus, vergelijkbaar met Freedom Call, Gammaray - leider Kai Hansen komt uit de eerste bezetting van Helloween - Edguy en misschien ook Metal Church, waarbij wel aangetekend dient te worden dat deze heren natuurlijk al heel lang meegaan. Het eerste album dateert alweer uit 1985! Zulke ervaren muzikanten kennen natuurlijk het klappen van de zweep en het is dan ook zonder meer een aansprekend werkstuk geworden met uitstekend baswerk, goede composities en een dito productie, maar als geheel schiet het mijns inziens toch iets tekort. De zang van Andi Deris is bepaald niet slecht, maar de twee dissidenten Roland Grapow en Ulli Kusch (Masterplan) hebben met Jorn Lande wel een klasse apart in huis gehaald en zij zullen op termijn Helloween voorbijstreven, zo is mijn vaste overtuiging. De dertien stukken zijn veelal gelardeerd met ratelende dubbele basdrums, maar er is toch variatie genoeg in de vorm van de diverse tempowisselingen en korte, rustiger passages. Opvallend is ook dat de vervanger van Roland Grapow de uit Freedom Call afkomstige gitarist Sascha Gerstner is. Een aardig album bezien met de ogen van symfo- en progliefhebbers - niet meer en niet minder.