JUGGERNAUT

ALL TOO HUMAN (2013)
ALL TOO HUMAN - JUGGERNAUT

De uit de Verenigde Staten afkomstige (prog)metal band All Too Human financierde zelf de opnames en distributie van de eerste twee albums Forever And A Day (1998) en Entropy (2002). De laatste werd in 2004 heruitgebracht met een bonustrack. Voor het album Juggernaut gingen de heren Clint Wilson (gitaar), Maurice Taylor (bas), Chris Lucci (drums) en nieuwe zanger Gordon Tittsworth als kwartet te werk. Voor de toetsen huurden zij de Chileen Cristian van Schuerbeck in die hier en daar een puik visitekaartje aflevert. Of deze bezetting een lang leven beschoren is, waag ik te betwijfelen want Tittsworth zingt ook nog in twee andere bands. De tien composities, waaronder een bonustrack, duren samen ruim 48 minuten, waaruit je kunt afleiden dat de nummers niet echt lang zijn. Dat klopt ook, want de heren kozen voor een meer songgerichte, maar wel heavy aanpak. Invloeden van Rush, Queensrÿche, Fates Warning, Nevermore en in mindere mate van Dream Theater zijn herkenbaar in deze technisch zeer hoogstaande, maar o zo zware kost. Behoudens enkele prachtige, subtiele momenten zijn het vooral de dubbele basdrums en de loodzware gitaarmuren die overheersen. De solo's en de loopjes zijn bijzonder knap gespeeld, maar toch ligt deze muziek niet gemakkelijk in het gehoor. Tittsworth heeft een goede, stabiele maar wat doorsnee stem die het midden houdt tussen een meer beperkte versie van de stemmen van Steve Perry (Journey) en Geoff Tate (Queensrÿche). Wel is aardig dat de basgitaar beduidend meer op de voorgrond treedt dan bij de meeste andere bands het geval is, hetgeen vooral in Cut Me tot uiting komt. Het belangrijkste rustpunt en wat mij betreft het mooiste nummer is Burden, maar ook in de laatste wat langere track Arrythmia zit zo'n fraai rustmoment te midden van het gepolijste doch stevige materiaal.