CONCERTO GROSSO TRILOGY LIVE

NEW TROLLS (2007)
NEW TROLLS -  CONCERTO TRILOGY LIVE

De wederopstanding van de Italiaanse progband New Trolls is een feit. Met het uitstekende album The Seven Seasons (2007) maakte men een nieuwe start en de reünie wordt nu onderstreept met Concerto Grosso Trilogy Live, een combinatiepakket van een dubbel livealbum en een dvd. De eerste cd bevat de integrale uitvoering van Concerto Grosso I (1971) met voornamelijk de muziek van Luis Enriquez Bacalov, My Shadow In The Dark van Jimi Hendrix en een bewerking van de improvisatie door de toenmalige bezetting. Op de eerste schijf staat ook het vijf jaar later uitgebrachte Concerto Grosso II met weliswaar muziek van Vittorio De Scalzi en Nico Di Palo, maar de credits zijn voornamelijk opnieuw voor Bacalov, maar nu met Giorgio D’Adamo, Gianni Belleno en Ricky Belloni. Zoals verwacht - en door mij vurig gehoopt - is de geluidskwaliteit schitterend en compleet met een echt kamerorkestje klinken beide concerto’s beter dan ooit tevoren. Alle mankementen in de technische uitvoering, voor zowel spel als opnamekwaliteit, zijn anno 2007 volledig verdwenen. Het enige verschil is dat de toetsen op het originele album uit 1976 een iets prominentere rol vervulden, maar afgezien daarvan is dit een schitterend livealbum dat de glorietijd van de New Trolls ook buiten Italië zal doen herleven. Nico De Palo, de originele gitarist van New Trolls, moet zich na een ernstig auto-ongeluk, dat hem een aantal jaren geleden overkwam, noodgedwongen beperken tot een bescheiden rol achter de toetsen met uiteraard zijn zang, maar de nieuwe aanwinsten in de band kwijten zich uitstekend van hun taak. Op de tweede cd staat het complete nieuwe album The Seven Seasons in een voortreffelijke uitvoering en hiermee wordt dus ruim 35 jaar prog in Italië gebundeld in één pakket. Als bonustracks zijn nog toegevoegd In St. Peter’s Day van het album Searching For A Land (1972) en Dance With The Rain, afkomstig van het laatste album met gastzangers Sarah Jane MorrisDe rustige en glasheldere beelden op de dvd laten de heren in een sobere, maar wel complete en uiterst smaakvolle setting zien, namelijk in de open lucht en tegen de achtergrond van het beeldschone Triëst.

Met Concerto Grosso Trilogy Live bewijst New Trolls hoe oude en nieuwe prog met klassiek kan worden gecombineerd en dat de close harmony zang, het handelsmerk van de band, nog steeds onaangetast mooi is.