MENNO VON BRUCKEN FOCK

Claudio Diprima, Dario D’Allessandro, Dario Cascio, Simone Campione en Valerio Casterino

THY MAJESTIE (Wageningen, 25 mei 2008 )
zondag, mei 25, 2008
THY MAJESTIE, 2008 (NL)

De Italiaanse progmetalband Thy Majestie ontstond in 1998. Van de originele bezetting resteren alleen Dario D’Allessandro (bas) en Claudio Diprima (drums) nog. Met zanger Dario Cascio, gitarist Simone Campione en toetsenist Valerio Castorino sloot de band een nieuw platencontract af met Dark Balance en bracht recentelijk een cd uit getiteld Dawn. Op 25 mei 2008 vond een interview plaats in Wageningen met de gehele band voor iO Pages, waarbij Claudio en de beide Dario’s als tolken fungeerden voor Campione en Castorino.

Claudio, zijn de nieuwe aanwinsten Simone Campione en Valerio Castorino net als Dario D'Allessandro en jij autodidact?

Claudio Diprima (CD): "Valerio is nog erg jong, hij is pas 21 en heeft een graad behaald op het conservatorium. Hij speelt niet alleen erg goed akoestische piano, maar kan zich ook goed redden met synths, kerkorgel en orkestraties."

Het valt op dat op jullie nieuwe album veel meer piano te horen is dan voorheen.

CD: "Dat klopt. Valerio heeft op sommige stukken akoestische piano ingespeeld, waar ikzelf nooit op dat idee zou zijn gekomen, maar we vinden dat het daardoor wel erg goed is gaan klinken."

Hebben jullie Dawn met de gehele band gearrangeerd?

Dario D'Allessandro (DD): "Normaliter doen we dat inderdaad. In dit geval liep alles anders dan we hadden verwacht. Ruim een jaar geleden waren de songs zover dat we de studio in zouden hebben gekund, ware het niet dat drie leden de band verlieten en er dus ook weer drie nieuwe bij kwamen. In plaats van hen te vragen de bestaande partijen in te studeren hebben we ervoor gekozen om alle nummers opnieuw te arrangeren, mede omdat wij het talent van de drie nieuwelingen optimaal wilden benutten."

DC: "Vorig jaar merkten we op het Fear Dark Festival dat het publiek meer waardering had voor de uptempo metal nummers dan voor stukken met lange solo’s, waarvoor de belangstelling duidelijk afnam. De lichte koerswijziging heeft daar mee te maken. Wij willen een echte liveband zijn en dat betekent minder bombastisch, minder koren en dergelijke. De fans van epische stukken zullen daardoor misschien wat teleurgesteld zijn, maar het zou ook kunnen dat we hierdoor juist ook een veel breder publiek zullen aanspreken."

DD: "Veel songs zijn van de hand van onze voormalige toetsenist Guiseppe Bondi, die er een veel meer orkestrale invulling aan had gegeven. Ze klinken nu totaal anders!"

DC: "Het zou ook niet goed zijn om Hastings 1066 of Jeanne d‘Arc te gaan kopiëren. Een band moet zich ontwikkelen en niet in hetzelfde stramien blijven hangen."

Opnieuw blijkt Bondi de belangrijkste componist voor Thy Majestie. Waarom verliet hij de band?

DC: "Om persoonlijke redenen. Guiseppe kreeg een uitstekende baan aangeboden in Rome, dus moest hij Sicilië verlaten. Bovendien trouwt hij een dezer dagen met een prachtmeid waarmee hij daar een nieuw leven gaat opbouwen. Dat valt niet meer te combineren. Ik heb hem laatst ontmoet om met hem te praten over het gebruik van zijn songs en ook om hem de nieuwe versies ervan te laten horen. Hij reageerde heel positief en we zijn zeer vriendschappelijk uit elkaar gegaan."

DD: "Al waren de meeste ideeën van Guiseppe, de gehele band heeft erg hard aan al het materiaal gewerkt, dus we voelen het zeker ook als muziek van ons."

DC: "In de maand maart hebben we met elkaar aan de arrangementen gewerkt en hebben al die tijd als een familie bij elkaar gewoond!"

Hebben jullie nog overwogen om de oude versies als een bonus toe te voegen voor een special edition?

DC: "Nee, we hebben iets dergelijks bij Jeanne d’Arc gedaan, waar we Under Siege als bonus hebben toegevoegd, maar we staan pal achter de huidige versie van Dawn, dus dat is de enige die wordt uitgebracht. Mogelijk wel als bonustrack een gewijzigde versie van een ballad die op Hastings 1066 staat en die je waarschijnlijk wel zult horen vanavond."

Hoe staat het met jullie populariteit in Japan?
DC: "Het enige wat we weten is dat het onze hartenwens is om daarheen te gaan."

DD: "De gelimiteerde oplage - ik geloof tweeduizend exemplaren van de eerste twee albums - is in elk geval geheel uitverkocht dus er moet daar wel een markt zijn voor onze muziek."

Jullie hebben allemaal nog een gewone baan naast Thy Majestie?

DD: "Claudio werkt in een apotheek, vooral ’s nachts. Zo bouwt hij vrije tijd op om bijvoorbeeld op tournee te kunnen. Ikzelf ben een gecertificeerd accountant. Simone is een kunstschilder. Zijn specialiteit is erotiek: hij schildert graag naakte vrouwen en ofschoon het eerste ontwerp voor de cover van Dawn ook een naakte vrouw was, was hij niet degene die dat had gemaakt. Later was het advies om het ontwerp bij te stellen en nu is het een kind geworden. Valerio helpt zijn vader in diens slagerij. Vermeldenswaardig is, dat zijn broer een puike opnamestudio heeft, waarschijnlijk de grootste in Palermo, maar die gebruiken we niet omdat we luxe hebben over onze eigen studio te beschikken."

Hoe kwamen jullie aan de nieuwe bandleden?

CD: "Vlak voor deze tournee vertelde Dario Grillo ons, dat hij niet meewilde. Hij is echt een vreemde snuiter en ik wil echt nooit meer iets met hem te maken hebben! Evengoed zaten we met een probleem. Dario Cascio kende ik omdat hij met zijn band opnames had gemaakt in mijn studio en ik herinnerde mij dat hij een goede zangstem had, al speelt zijn band punkrock. Ik was het zo zat, al die problemen dat ik na deze tournee de band wilde ontbinden. Uit nood geboren polste ik hem dus of hij ons uit de brand wilde helpen. Bij de eerste song keken Dario D. en ik elkaar aan en toen al wisten we dat deze stem ons uitstekend zou passen.

DC: "Doorslaggevend van mijn kant was Claudio’s foeilelijke opgesmukte Renault rally uitvoering. Toen hij me vertelde dat die afbetaald was, zei ik ja. Ze gaven me een stuk of acht songs om voor te bereiden en in feite had ik er amper drie ingestudeerd en laten ze nou net die drie nummers achter elkaar spelen en inderdaad voelde het boven verwachting goed!"

DD: "Simone kenden we al heel lang en het was een soort droom van ons om met hem te kunnen spelen, want hij is gewoon super! Daarom hebben we onze tweede gitarist, Maurizio Malta, die een maand of twee geleden opstapte, ook niet vervangen. Vlak voor een geplande show in Palermo meldde Bondi ons dat het hem niet meer ging lukken en opnieuw speelde de studio van Claudio een belangrijke rol, want Claudio had Valerio zien werken aan de orkestraties van een band die hij in zijn studio opnam en hij wist ook dat hij een prima toetsenist was. Het was toen zeer kort dag en mede daarom gebruikten we de oude arrangementen voor de liveshows, maar Valerio maakte zich de songs heel snel eigen en heeft door zijn andersoortige spel zijn plek al meer dan waargemaakt. Zijn eerste eigen arrangementen zijn dus op het nieuwe album te horen."

Hoe lang hebben jullie uiteindelijk over het opnemen van Dawn gedaan?

CD: "Tja...in 2006 nam ik de drumpartijen al op van de vijf songs die geschreven zijn door Giuseppe, in 2007 de drie nieuwe songs van Simone en Dario D. en van januari tot april van dit jaar de zang, bas, gitaar en de arrangementen."

Zijn de teksten weer door Claudio geschreven?

DC: "Nee, door mij! Het verhaal is een soort toekomstige Derde Wereldoorlog, maar in feite symboliseert het verhaal het wel en wee van de band. De spanningen, het vertrek van bandleden en het aantrekken van nieuwe bandleden heet ‘de oorlog’, terwijl Dawn staat voor de nieuwe bezetting, nieuwe muziek, andere koers, nieuw platencontract, dus eigenlijk op vele fronten een nieuwe start."

Waar komen die speciale effecten in Through Heat And Fire vandaan? Wordt dat de nieuwe single?

DD: "Welk nummer eventueel als single wordt uitgebracht staat nog ter discussie, want Day Of Changes is ook een heel goede kandidaat en deze track is representatiever voor onze muziek dan Through Heat And Fire."

Hoe zijn jullie aan de nieuwe platenmaatschappij Dark Balance gekomen?

DC: "Via de contacten die we opdeden tijdens het Fear Dark festival in 2007. We raakten bevriend met Kim en pas toen we thuis waren, realiseerden we ons dat wij een label zochten en het nieuwe opgerichte Dark Balance zocht misschien wel bands om te contracteren. In Kim vonden we wat we zochten: iemand met hart voor de zaak en iemand die veel meer dan zijn voorgangers zijn uiterste best doet om ons aan live optredens te helpen. Zo zijn we intussen al in Finland geweest. Daar waren wij de eerste niet gospelrockband die op dat festival mocht spelen."

DD: "De laatste maanden hebben we meer plezier aan de tournee beleefd dan de zeven jaar ervoor met het opnemen en uitbrengen van muziek, ondanks het feit dat we slechts onze kosten terugkrijgen en er geen cent aan overhouden! We kunnen ons geld niet alleen verdienen met platenverkoop of internetverkoop, dus moeten we de wereld rond en ons live laten zien en mogelijk met de optredens T-shirts, merchandise en incidentele cd’s verkopen."

DC: "Merkwaardig feit is dat bij ons in Palermo een concertkaartje voor een niet bekende band maximaal vijf euro mag kosten. Kost een kaartje meer dan komt men niet of men komt, maar koopt verder echt helemaal niets, zelfs geen biertje voor zichzelf. Hetzelfde geldt voor goederen en huizen, die in Sicilië stukken minder kosten dan elders: dan liggen de prijzen hier toch wel heel anders."

Hoe ziet de toekomst er uit voor Thy Majestie, streven naar hoofdact op kleinere podia of festivals of support-act zijn voor een grote band als Dream Theater?

DC: "Natuurlijk zouden we maar wat graag op hetzelfde podium spelen als Dream Theater, maar persoonlijk zou ik het allerliefst willen openen voor Dragonforce, dat lijkt me helemaal te gek!"

DD: "Er komt een cd-presentatie in Palermo op 18 september, dan is er in het late najaar opnieuw een tournee waarbij we onder meer in Apeldoorn zullen spelen  tijdens het Brainstormfestival van 21 tot 23 november en in De Gigant voor dvd-opnamen en mogelijk een aantal shows in Engeland met onder meer met Nocturnal Rites."

Discografie:

Perpetual Glory (demo, 1999)

The Lasting Power (2000)

Hastings 1066 (2002)

Jeanne d’Arc (2005)

Dawn (2008)