MENNO VON BRUCKEN FOCK

ASIDE BESIDE (LIONEL GIARDINA & FRED WOFF, 2003)

ASIDE BESIDE
zondag, juni 15, 2003
ASIDE BESIDE

Het verschijnen van de cd "Tadj Mahall Gates", een veelbelovend symfonisch getint album, was voor mij de aanleiding eens te kijken welk Frans gezelschap voor deze release verantwoordelijk was. Het volgende interview met Lionel (L) Giardina en Fred (F) Woff per e-mail was het resultaat.

Hoe komen jullie aan de naam Aside Beside, zeker nu het lp-tijdperk voorbij is?

L: na veel vijven en zessen konden we het uiteindelijk eens worden over deze naam, deels uit nostalgie. Je zou ook kunnen zeggen deze naam symbolisch de twee gezichten van de band weergeeft (namelijk Giardina en Woff MvBF) of, meer letterlijk, iets of iemand 'weglaten'. Maar 't klinkt goed toch dus wat maakt 't uit?

Sinds wanneer bestaat de band , leven de bandleden dicht bij elkaar en lijkt de huidige line-up (gezien de diverse gastmuzikanten) een blijvende? Is Tadj Mahall Gates jullie debuut cd en hoelang hebben jullie over de opnames gedaan?

Wij, Fred en Lionel begonnen al samen muziek te maken in 1989! In 1993 was er al een album klaar maar dit is slechts in zeer beperkte oplaag verspreid. In 1995 (het eigen repertoire werd deels in het Frans en deels in het Engels gezongen) kwam Vincent Chevalier (keys) erbij, en in 1997 Tristan Péàn (bas) en Pascal Riaux (gitaar). In die jaren werden songs geschreven en op kleine schaal opgetreden. In de huidige bezetting (alle leden wonen in Rennes, Frans Bretagne) werkten we aan de Tadj Mahall Gates tussen '97 en '01 in Fred's eigen studio. Een debuut is eigenlijk niet en toch weer wel. Ook de opname sessies zijn te splitsen in twee periodes, vandaar dus ook Aside Beside! We hopen dat de huidige line-up een blijvende is, want zo moeilijk en langdurig qua opnemen dit album is geweest.

De begeleidende informatie van Musea suggereert invloeden van o.a. Hackett, Banks, King Crimson, Camel, Pulsar en Spock's Beard. Is dat correct of waren er ook nog anderen zoals bijvoorbeeld Caravan of jazz als zodanig? Eventuele gelijkenissen met bands als Genesis of Camel houdt ook het gevaar in dat jullie van 'teveel lijken op' beticht zouden kunnen worden en in de marge van de symfonische rock muziek leven betekent meestal geen vetpot!

L: Spock's Beard kennen we tot op heden niet. De andere namen uiteraard wel en we zijn gevleid om met zulke muzikanten te worden vergeleken en zullen er ook zeker door beïnvloed zijn. In And I Hate Her lijkt Vinc's zang erg op die van Robert Wyatt. Fred en hij houden namelijk erg van die 'vintage-stuff' (mellotron, leslie) maar dit soort invloeden vind je ook terug bij een band als AIR. In mijn teksten laat ik mij uitsluitend door mijn eigen passies, angsten en dromen inspireren. Zo heeft iedereen echt iets 'eigens' aan dit album meegegeven en laat ons alsjeblieft onszelf blijven van tijd tot tijd! Wij zijn eerlijke muzikanten, de meeste songs zijn begonnen op een simpel gitaartje met allesbehalve de gedachte om op Genesis of Camel te lijken. Toegegeven dat sommige instrumenten wel de sound benaderen van bijvoorbeeld Hackett of Camel, maar daar houdt wat ons betreft de vergelijking ook op! Zoals Zappa zei: het is een voorecht slechts door weinigen te worden gehoord. Wij doen dit niet voor het geld, zolang we er maar niet op verliezen. Uiteindelijk is het ons te doen om creatief te zijn en onze gevoelens met anderen te delen, klein dan wel groot publiek.

Hoe zijn jullie in dit muzikale traject terecht gekomen en zijn jullie professionele muzikanten of willen jullie dit worden?

L:muziek is mijn enige passie en ik wenste dat ik meer tijd had om te spelen en te componeren. Echter als je niet in het commerciële genre zit moet je wel kunnen leven en ik durfde niet op muziek als enige inkomstenbron te gokken, dus ik ben leraar Engels geworden. Fred is geluidstechnicus, arrangeur en componist, Tristan is bassist in diverse bands, Vincent is bedrijfsleider bij een bioscoop en Pascal is leraar Spaans. Desondanks nemen we Aside Beside zeer serieus en beschouwen de band absoluut niet als een hobby!

Op welke manier werken jullie aan composities: tapes, computer, uitschrijven of gewoon jammen of nog anders?
L: misschien klinkt het ouderwets maar ik componeer de meeste songs op mijn akoestische gitaar, vervolgens voeg ik zang en ritme toe op mijn favoriete speeltje: een 4-track recorder. Fred beoordeelt vaak of een idee geschikt is voor de band en soms sleutelt hij aan mijn eerste versies. F: ik schud niet zo maar een complete song uit m'n mouw, tot nu toe heb ik nog geen tekst geschreven dus voor mij is het moeilijker om als componist potten te breken. Ik improviseer graag (o.a. jazzy) en schrijf veel muziek voor bepaalde instrumenten. Het lijkt erg goed te werken om Lionel's songs te arrangeren en aan te vullen met mijn instrumentale stukken. Recentelijk zijn we als band op een meer gelijkwaardige basis aan de slag te gaan met de opnames van 2 nieuwe songs: een bijzondere en positieve ervaring!

Hoe verloopt de verkoop van jullie album in Frankrijk tot nu toe en wat voor reacties krijgen jullie uit het buitenland?

Gaat best wel aardig, dank je! Ongeveer 1000 exemplaren verkocht en dat is voor Musea records prima. We hebben enkele interviews gehad in Frankrijk en België, recensies en internetreacties tot zelfs uit Japan en Oezbekistan! Eigenlijk een giller, maar natuurlijk is dat geweldig, zo'n internationale respons hadden we nooit verwacht.

Hebben jullie al live optredens gehad in de huidige bezetting, hoe gingen die en hoe hebben jullie de gastmusici 'vervangen'?

L: we hebben enkele optredens gehad waarbij we ongeveer de helft van Tadj Mahall hebben gespeeld, inderdaad met een wat simpeler arrangement. Dat was echt geweldig leuk. Op dit moment doen we geen live optredens omdat we bezig zijn met nieuwe opnames.

Tot slot, wat zijn de plannen voor 2003?

Vrijwel zeker geen live-shows vanwege de energie die we in ons nieuwe album steken. We vinden het een uitdaging om met nieuwe geluiden en muzikale culturen te experimenteren. We overwegen om verschillende talen te gebruiken, gemodificeerde instrumenten te bespelen en zelfs proberen we elektro-akoestrische muziek te integreren in onze composities. Het nieuwe album moet lichtvoetiger zijn maar toch voorzien van subtiele orkestraties en een scala van nieuwe harmonieën en sounds. De band zal Lionel's ideeën blijven gebruiken en er alles aan om de luisteraar een nog grotere verrassing te bezorgen dan de Tadj Mahall Gates en laten we hopen dat het zowel voor ons als voor jullie een aangename zal zijn!!

Discografie:

TADJ MAHALL GATES (2003)