MENNO VON BRUCKEN FOCK

ARENA (Clive Nolan en John Mitchell, 2003)

Clive Nolan, Arena
dinsdag, april 15, 2003
ARENA

Voorafgaande aan het akoestisch concert dat Nolan, Mitchell & Sowden (ARENA) op 7 november gaven in ‘de Boerderij’ (Zoetermeer) kregen Erik en Menno de gelegenheid om de heren Nolan en Mitchell het nodige te vragen over het nieuwe Arena-album Contagion. Praatgrage Clive was maar al te graag bereid om te vertellen over Contagion, John vulde af en toe aan.

Wanneer zijn jullie met Contagion begonnen en hoe zijn muziek, tekst en sfeer tot stand gekomen? Componeren jullie ook als band, bijvoorbeeld door jam-sessies?

De eerste muzikale ideeën zijn midden vorig jaar (2001) al ontstaan. Meestal dragen Mick en ik de basis aan en heeft John daarna zijn inbreng, tot uiteindelijk het eindprodukt ontstaat waarbij alle leden hun invloed kunnen laten gelden. Soms komt onze muziek tot stand via Midi, soms schrijf ik alles helemaal uit, terwijl John vaak met antieke bandjes met zijn bijdragen komt aanzetten. Via jam-sessies? Nee, daar zie ik het nut niet van in. Vaak een oeverloos gepiel met weinig structuur en dus verspilde tijd. Voor onze muziek werkt dat absoluut niet. Voor wat betreft Contagion wilde Mick er het liefst een meer heavy album van maken, John juist niet en ik zat er zo’n beetje tussenin. De teksten zijn op voorstel van Mick ontleend aan een short-story die ik schreef. Behalve muziek schrijf ik namelijk ook korte verhalen, meestal naar aanleiding van dingen die ik droom. Ik ben eigenlijk continu bezig met vastleggen van indrukken die ofwel als muziek of als tekst worden vastgelegd. Slechts een bescheiden deel ervan komt uiteindelijk terecht op een ARENA-album. Contagion gaat over de dreigende ondergang van de wereld door een dood en verderf zaaiende besmetting die ten koste van zijn veroorzaker maar tevens redder op het nippertje kan worden voorkomen.

Clive zijn jouw teksten nu uit een pessimistische of optimistische kijk op de wereld geboren?

Want alhoewel er meestal wel een lichtpuntje is, gaan veel teksten over gevaren, ontsporingen en bedreigingen in en voor onze samenleving? Nou, als je het zo stelt zal ik wel een pessimist zijn! Het verhaal van Immortal ging inderdaad voornamelijk over de gevaren van internet (nog maar te zwijgen over de desastreuze effecten ervan op de muziekindustrie!) waarbij ook een dreigende catastrofe ternauwernood wordt afgewend. En, kijk maar om je heen, bijna iedereen is in staat om z’n buur te vermoorden, overal liggen arsenalen aan massavernietigingswapens: we leven in een gevaarlijke wereld!

Gelet op tijdsduur die is verstreken tussen de eerste aankondiging en de nu op 27 januari 2003 geplande release van Contagion, is er nogal wat vertraging geweest. Hoe is de produktie nu feitelijk verlopen?

(Kijkt wat zuinig) Je moet weten dat de opname al vroeg in de zomer zijn begonnen. Daarbij hebben we erg veel tegenslag gehad. Zo bleek Mike (Stobbie, van PALLAS) niet zoveel tijd te hebben als verwacht. Toen we keer op keer deadlines begonnen te missen hebben we uit nood besloten om zelf aan de slag te gaan. De baspartijen zijn dus nog wel in Mike’s studio opgenomen, de meeste key’s en drums in onze Thin Ice studio (Nolan/Groom) en de zang- en gitaarpartijen alsmede de mix in John’s ‘Outhouse’ studio. Toen ook Simon Hanhart niet over voldoende tijd bleek te beschikken heeft John de eindmix zelf ter hand genomen, met een verbluffend resultaat mag ik wel zeggen! Ook John is zeer tevreden met het eindresultaat: ons meest consistente album tot nu toe, beaamt hij. De keuze om het album pas in januari 2003 uit te brengen is, overigens niet tot ons genoegen, grotendeels bepaald op aandringen van de platenmaatschappij. Die meent dat de ‘feestmand’, die toch al overspoeld wordt met nieuwe releases, geen geschikt tijdstip is om het album uit te brengen, terwijl de ervaring leert dat er in januari relatief weinig wordt uitgebracht.

Wat ook opvalt is het opvallend goede baswerk van Ian Salmon. Wiens idee was het om Ian een Rickenbacker te laten bespelen?

Het voorstel kwam van Mick. De rest was direkt enthousiast en dat dit enthousiasme terecht was hebben jullie kunnen horen…

Onze indruk van Contagion is dat Arena, net als veel andere bands overigens, een wat meer heavy richting uit gaan. Is deze keuze doelbewust of slechts toeval?

Heavy?? Dat horen we wel vaker, maar als je het tweede deel beluistert, is dat erg orkestraal met ondermeer ruim 4 minuten onafgebroken toetsensolo en vrijwel geen gitaargeweld: dan kun je zo’n plaat als geheel toch niet heavy noemen? Ik ben met je eens dat de opening erg stevig klinkt maar verder is de heavy uitstraling van dit album misschien wel het minder frequent voorkomen van rustige passages…

Uit de media hebben we begrepen dat er ruim voldoende materiaal beschikbaar was voor een dubbelalbum. Waarom toch ‘maar’ een enkele cd en wat en wanneer doen jullie iets met het overgebleven materiaal?

Wij geloven absoluut niet in dubbel-cd’s. Noem mij behalve The Wall (PinkFloyd) en Seconds Out (Genesis) nu eens een dubbellaar die over z’n volle lengte kan boeien?? Nee, voor de meeste muziekliefhebbers is een uur geconcentreerd luisteren meer dan voldoende, vandaar! Waarschijnlijk brengen we in het voorjaar (net voor de Europese tour) en najaar van 2003 een tweetal EP’s uit, eventueel aangevuld met live-materiaal.

Gelet op alle orkestraties en diverse simultane gitaarpartijen zal het live uitvoeren van Contagion geen makkelijke opgave zijn. Zijn jullie wel van plan om het album integraal te spelen?

Zeker! John heeft dit zelfs als eis gesteld. Een studio-opname en een live-show zijn voor ons gevoel twee verschillende dingen. Natuurlijk proberen we de studio-opname zo goed mogelijk te benaderen maar hier en daar zullen details moeten wijken. Het belangrijkste is dat de sfeer van een album live kan worden overgebracht. Voor de orkestraties sluit ik het gebruik van samples niet uit. John: ook ik moet keuzes maken, dus pak ik de op dat moment voor een passage belangrijkste gitaarpartij en speel die.

Hoe zit het met jullie nevenprojecten (zoals Shadowland en the Urbane) en zijn jullie in staat om van Arena te bestaan?

(Grijns, grijns) Nee, van Arena alleen kunnen we niet bestaan, laat staan een vetpot! Arena is een project dat we doen omdat we er plezier aan beleven. Verder hebben we allemaal onze bezigheden in de muziekbranche naast Arena zoals sessiewerk, studio-exploitatie, andere projecten. Van deze combinatie kunnen we bestaan maar rijk zullen we er echt niet van worden! Shadowland is door het geduvel rond het maken van Contagion in de verdrukking gekomen maar daar zal ik zeker (ook live) weer mee aan de slag gaan, mogelijk in de vorm van ons ‘Thin Ice Orchestra’. John: ik heb een aantal keren nummers van the Urbane akoestisch gespeeld maar ook ik ben van plan om ze met een band te gaan spelen. Maar onze eerste prioriteit is de Europese tour met Arena in het vroege voorjaar!