MENNO VON BRUCKEN FOCK

AINA (AMANDA SOMERVILLE, 2003)

AINA, AMANDA SOMERVILLE (AINA project)
maandag, maart 3, 2003
AINA

Het begon allemaal in 1999 toen Transmission Records 'baas' Hans van Vuuren het plan opvatte om een Metal Opera te realiseren. In 2000 legde hij dit verzoek bij Sascha Paeth neer. Begin 2002 meldde Sascha Paeth Hans dat hij mogelijkheden voor dit plan zag en daarbij vroeg Hans om 'iets anders' dan bijvoorbeeld projecten als Avantasia, Leonardo of Nostradamus. Met dit uitgangspunt nam Sascha contact op met Amanda Somerville of zij zich met name met de teksten wilde bezighouden. 'Maatje' Miro Rodenberg werd vervolgens gestrikt voor alle orkestrale arrangementen en medebandlid in "Heaven's Gate" Robert Hunecke-Rizzo werd uitgenodigd om de muziek te schrijven. Als team hebben ze in ruim een jaar tijd een indrukwekkend epos neergezet. Met een even gevarieerde als aansprekende bezetting wordt een compleet fantasieverhaal uitgebeeld waarbij zelfs een eigen taal door Amanda Somerville is ontwikkeld. Een groot voordeel bij de pre-produktie bleek te zijn dat Robert zowel drummer, bassist als gitarist is, terwijl de andere betrokkenen ook een gedegen muzikale achtergrond hebben (Sascha Paeth, gitaar en Miro Rodenberg, toetsen).

Amanda, op je eigen website (www.amandasomerville.com) is te lezen dat je in 1999 vanuit de VS bent verhuisd naar Duitsland, alhoewel je ook nog vaak in Michigan verblijft. Wat was je beweegreden om die stap te maken? Speelde Volkswagen of Sascha Paeth een rol bij dit besluit?

Tijdens een uitwisseling ontmoette ik de 'love of my life' (Felix Scharf) die een jaar op dezelfde High School zat als ik. Na enkele jaren relatie op afstand heb ik in '99 besloten om naar Duitsland te verhuizen. Felix werkte toen nog bij Volkswagen in de sectie 'gebouwen' maar is later een eigen bedrijf begonnen als makelaar maar maakt daarnaast ook video's en werkt als fotograaf (zie Aina-DVD!). Volkswagen kocht in december 2000 enkele honderden exemplaren als relatiegeschenken van mijn EP Blue Nothing, wat me natuurlijk aanzienlijk meer bekendheid gaf. Sascha leerde ik kennen toen ik een studio zocht voor mijn debuutalbum In The Beginning There Was. Hij was opgetogen over mijn muziekschrijven en mijn stem terwijl ik aangenaam verrast was door zijn uitstraling en vakmanschap.

Al vanaf zeer jeugdige leeftijd speelde muziek (beetje pianoles en vooral zang) een belangrijke rol in je leven. Welke vooropleiding(en) heb je gedaan en wanneer heb je besloten om je carrière in de muziek te zoeken?

Ik denk dat ik de muzikaliteit van vaders kant heb meegekregen, die een 'folk-singer' was en zijn gitaar tegen mijn moeders buik hield toen ze van mij in verwachting was: misschien daardoor is het wel gekomen dat ik eerder kon zingen dan praten! Mijn grootmoeder heeft mij de beginselen van pianospelen bijgebracht maar ik was een draak van een leerling dus ik hield het al snel voor gezien. Pas veel later toen ik mezelf probeerde te begeleiden met pianospel en middels simpele akkoorden probeerde mijn composities vorm te geven, bemerkte ik hoe lastig dat was zonder beter met een instrument overweg te kunnen. Ik heb mezelf gedwongen om het nodige bij te leren en ook later door Sascha en zijn contacten heb ik ongelooflijk veel opgestoken. Dankzij hem werd ik regelmatig gevraagd als achtergrondzangeres en zo doende kwam ik regelmatig in de studio en zag in dat professioneel met muziek bezig zijn voor mij haalbaar moest zijn en dus, dat mijn droom uit zou kunnen komen…

De muziek van je solo-album "In the Beginning There Was" (2000) en het rijtje namen van artiesten die je beïnvloed hebben, zoals John Denver, Carole King en Paul Simon, is nogal verschillend van de bombastische epic- en gothic metal waar je je nu vooral mee bezig houdt. Hoe is dat zo gekomen?

Eigenlijk ook weer via Sascha, Miro en het werk in de studio. Toen ik op een keer mijn ogen liet gaan over een tekst van (ik weet niet precies meer welke) band uit Zuid-Europa of Zuid-Amerika en zag dat daar grammaticaal maar dan ook niets van klopte, vroegen ze mij om hulp. Nadien werd ik steeds vaker ingeschakeld om de teksten te beoordelen en waar nodig aan te passen. Verder werd ik gevraagd om assistentie bij de uitspraak van gezongen teksten, zoals bij After Forever. Ook erg leuk was het werken met Epica's Simone Simons die natuurlijk nog erg 'groen' was bij de opnames van The Phantom Agony. Ze heeft weliswaar wel begeleiding voor haar zangkunst maar niet voor de uitspraak, dramatiek en expressie. Ik ben zo dus een 'vaste waarde' geworden zowel bij de arrangementen als voor de songtekstcontrole en ook als achtergond-vocalist.

Ligt het zwaartepunt bij je werk in de muziek bij de begeleiding in de studio of bij je eigen projecten?

Mmmm, ik zou zeggen toch bij mijn eigen aktiviteiten. Ik ben natuurlijk de afgelopen tijd zeer intensief bezig geweest met AINA maar hoop in het voorjaar met mijn tweede solo-album aan de slag te kunnen en weer een korte serie live-shows voornamelijk in Duitsland te doen. Daarnaast heb ik een eigen bedrijf 'Philomena Productions' geheten (www.philomenaproductions.com)dat zich o.a. met websites en vooral met muziek bezighoudt en wel onder de naam HYA! Records, een onafhankelijk platenlabel, dat bij uitstek 'kansarme' artiesten verder probeert te helpen.

Dat zijn geen alledaagse namen! Hoe kom je daar zo aan?

(lacht) Ja, da's een mooi verhaal. Een goede bekende (ex-zwager van Sascha noemde mij steeds 'Philomena' naar het een of andere beroemde paard. Hij vond het een mooi tijdverdrijf om mijn lange haar als een paardenstaart in te vlechten. Als ie daarmee klaar was ging hij 'paardje rijden' onder het roepen van: hya!hya! zodoende…

Begin 2002 werd je gevraagd om te helpen een metal opera te realiseren. Was toen al bekend met wie je zou gaan samenwerken? Had je ooit eerder met Robert Hunecke gewerkt?

Toen Sascha dat verzoek bij me neerlegde met de opdracht om iets te doen wat nog niet eerder gedaan was, wist ik eerst niet waar ik moest beginnen. Ik had Robert natuurlijk al wel eens gezien maar nooit intensief met hem samengewerkt. Al snel werd me duidelijk dat ook Robert het 't meest plezierig zou vinden als ik eerst met teksten kwam, waarmee hij dan vervolgens aan de slag zou gaan.

Hoe ben je tot de teksten van AINA gekomen en wanneer heb je besloten er een 'eigen taal' aan te wijden? Ben je behalve je kennis van Engels en Duits een talenwonder?

Ik wilde ook qua teksten iets buiten de gewone orde doen, naast het onvermijdelijke Engels in de songteksten. Latijn wordt natuurlijk regelmatig als koorzang in de Gothic gebruikt dus niet door mij, maar wat dan wel? Toen ik op een gegeven moment de smaak te pakken had, lag het verhaal in relatief korte tijd op tafel. Ik vond dat bij dit verhaal ook een aparte taal moest komen. Het heeft me heel veel bloed, zweet en tranen gekost maar ik moest en zou het klaarspelen en het moest ook nog een heuse taal zijn. Geloof het of niet maar er is een betekenis aan alle woorden. Ook de verbuigingen van werkwoorden of meervouden worden consequent toegepast. Ik ben bezig met een woordenboekje dat over niet al te lange tijd op de AINA-website zal worden gepubliceerd! Ik geloof wel dat ik een goed taalgevoel heb maar behalve Engels en een pietsie Spaans ben ik op school nooit verder gekomen. Italiaans en later Duits heb ik spelenderwijs geleerd omdat ik in het land zelf verbleef maar dat ging me eigenlijk wel heel gemakkelijk af.

Op welke wijze hebben Robert, Miro, Sascha en jij de muziek gecomponeerd? Ik zag op de DVD dat het Trinity Boys Choir de zanglijn van bladmuziek af kon lezen en dat zal bij het strijkkwartet ook wel zo geweest zijn. Doen jullie dat nog handmatig of via een computerprogramma?

De computer is zo langzamerhand onmisbaar, maar ik denk dat dit vooral geldt voor het uitschrijven van de muziek, de arrangementen en dus ook de zanglijn voor het jongenskoor. De jongens hebben daar machtig mooie programma's voor. Ikzelf maak veel gebruik van mijn keyboard. Ik zing en begeleid mezelf met akkoorden maar wordt ook steeds handiger met de computer om snel mijn uitprobeersels op te slaan. Dat werkt veel beter dan een tekst met wat akkoorden want vroeger had ik nog wel eens iets van…eh hoe deed ik dat toch ook alweer? Bij AINA heb ik op een gegeven moment zelfs een melodie bij Robert op z'n antwoordapparaat ingezongen!

Wat vind jij van het art-work? Welke rol speelt dit vandaag de dag in deze business, ook wat betreft de clip en DVD?

Ik denk dat juist 'de aankleding' het verschil kan maken tussen de kopie of het origineel. Ik ben zelf erg te spreken over het art-work alhoewel ik verbaasd was dat op bepaalde punten de visuele uitbeelding exact overeenkwam met mijn eigen voorstelling terwijl op sommige andere punten de uitbeelding is geschied op basis van een totaal andere interpretatie van een stuk uit het verhaal. Zo wordt bij de verkrachting van Oria, Oria afgebeeld als zijnde een weerloos vastgeketend slachtoffer terwijl in mijn fantasie Torek nog steeds zielsveel van haar hield en haar zo verleidde, zorgde dat het haar aan niets ontbrak en haar overlaadde met geschenken dat ze op een gegeven moment haar weerstand opgaf. Dus, een veel minder bruut en weerzinwekkend gebeuren. Maar al met al vind ik dat Marc Kinnert een geweldige prestatie heeft geleverd.

Wiens idee was het om een zo'n fraaie uitgave uit te brengen met cd, bonus-cd en dvd?

Hans. Hij wilde er absoluut een heel speciaal album van maken voor een zeer vriendelijke prijs, zodat de kopers echt kunnen zien en voelen dat ze iets bijzonders hebben gekocht en waarvan ze vinden dat het waar voor hun geld is. Het pakket biedt dit ook volledig en anderzijds gaf het ons de mogelijkheid onze inspanningen zo volledig mogelijk ten nutte te maken!

Bij de vocalisten zijn diverse namen van artiesten waar jullie team al eerder mee gewerkt heeft zoals bijvoorbeeld Tobias Sammet, Olaf Hayer, Simone Simons and Andre Matos. Wie en hoe kwamen jullie op de gedachte om mensen als Candice Night, Glenn Hughes of Sass Jordan te vragen?

Sascha is de man met de connecties. Hij kent zoveel mensen en weet wat ze wel of niet kunnen. Toen Robert zijn preproduktie klaar had, inclusief de gedeeltes die Sascha, Miro en ik hadden gecomponeerd is hij gaan zoeken naar kandidaten die naar zijn overtuiging een toevoeging zouden betekenen voor het geheel. Vrijwel iedereen heeft zich daarbij aardig aan onze 'guide' qua zanglijnen gehouden alleen Glenn Hughes kwam met een totaal andere versie, maar Sascha heeft 'm zijn gang laten gaan en we waren bijzonder enthousiast over het eindresultaat!

Vind je het jammer dat je op de 'hoofd-cd' geen hoofdrol vertolkt als zangeres terwijl je wel een belangrijk aandeel in deze schepping hebt gehad?

Aan de ene kant heb ik erg veel waardering gekregen voor het werk wat ik aan AINA heb gedaan, naast dat er zelf ook echt heel veel plezier aan beleefd heb. Aan de andere kant moet ik eerlijk toegeven dat ik het wel erg leuk gevonden had om ook op de eerste cd gezongen te hebben!

In hoeverre vind je zelf dat AINA echt anders is dan andere 'metal opera's' of projecten als Nostradamus, Leonardo, Gary Hughes' Once And Future King of Genius? Ik vind het zelf weliswaar een prima plaat maar met name vanwege het meedoen van namen als Glenn Hughes, Damian Wilson of Jens Johansson is er voor mij wel degelijk sprake van een zekere herkenbaarheid. Daarnaast zijn de arrangementen en orkestraties voor mensen die Rhapsody, Kamelot, After Forever of Epica kennen ook zeer zeker herkenbaar…

Oeps, ik moet bekennen dat ik bij Sascha in het beginstadium een aantal van dit soort albums oppervlakkig heb beluisterd om een indruk te krijgen hoe we het niet wilden laten klinken. Ik ben bang dat ik dit puntje van kritiek moet doorspelen aan de anderen, maar ik zal dat ook zeker doen, wie weet kunnen we daar ons voordeel nog mee doen, mocht er een vervolg komen.

Is er een kans dat (delen van) AINA live gespeeld en gezongen zullen worden en dus mogelijk tot een uit te brengen DVD zal kunnen leiden?

Ik ben er klaar voor! Ik heb 't allemaal in mijn hoofd hoe ik het zou willen doen maar ook Sascha, Miro en Robert moeten zich daarvoor vrij willen maken en, wat nog belangrijker is, ook Hans moet daarvoor groen licht geven!!

Ik heb van Hans van Vuuren begrepen dat als het aan hem ligt, 'The Story of Aina" nog een vervolg gaat krijgen. Denken jullie er ook zo over en zijn er al plannen in die richting?

Grappig dat je dat vraagt. Toevallig hebben we gisteren bij ons thuis de releaseparty gehad ter gelegenheid van het uitbrengen van AINA in Duitsland. Daar heb ik de drie jongens mijn verhaal gepresenteerd wat ik heb gemaakt voor een mogelijk vervolg. In dit geval is het ook niet alleen de toestemming (en de financiële middelen) van Transmission maar ook Sascha, Miro en Robert moeten daar weer tijd voor hebben. Zoals je weet zijn de eerste twee volop bezig in de studio met andere bands te produceren en of ze zo maar weer een jaar in dit project kunnen steken weet ik op dit moment niet. Wat voor mij wel duidelijk was, dat ik het initiatief zou moeten nemen, anders weet ik haast wel zeker dat het bij Days Of Rising Doom zal blijven.

Aan het eind van het verhaal regeert Oriana, dochter van Talon en Oria, nadat ze haar liefde die achteraf haar halfbroer bleek te zijn, dood op het slagveld heeft moeten achtergelaten door toedoen van diens eigen vader, Talon broer Torek. Als er een vervolg komt op "Days of Rising Doom" zal Oriana dan een nieuwe liefde vinden, want dat is voor een 'happy end' natuurlijk wel zo leuk!
Een paar mensen in Duitsland weten hoe ik het vervolg in gedachten heb. Pas als duidelijk wordt dat er inderdaad aan een tweede release gewerkt gaat worden, zal ik mijn 'story' wereldkundig maken! Daarop zul je dus nog even moeten wachten.
Houdt onze site www.thestoryofaina.nl maar in de gaten!