MENNO VON BRUCKEN FOCK

AGE OF NEMESIS (Zoltan Fabian, 2006)

Zoltan Fabian
woensdag, maart 1, 2006
Age of Nemesis

Progressieve muziek uit Hongarije? Zeker is dat mogelijk! (Age of) Nemesis is het levende bewijs dat progressieve metal, geïnspireerd op beroemde bands als Deep Purple, Iron Maiden, Rainbow en Dream Theater springlevend is in Oost Europa. Opgericht in 1997 door gitarist Zoltan Fabian en toetsenist György Nagy, maakten zij onder de naam Nemesis twee albums voordat ze besloten om de zang Engelstalig te gaan doen. Hun promotionele campagne buiten Hongarije resulteerde in een contract met Sensory (Laser’s Edge) maar de verbintenis duurde niet echt lang. Na een tweede promotiecampagne slaagden ze er in om te tekenen bij het welbekende Magna Carta label en veranderden hun naam in “Age Of Nemesis”. In Hongarije worden de platen nog steeds uitgebracht via hun manager Lajos Gulyas’ eigen “GuLa” label. Hun interessante mix van metal, progressieve muziek en wat subtiele invloeden uit de elektronische muziek, was voor mij meer dan voldoende reden om medeoprichter Zoltan Fabian wat vragen te stellen.

Zoltan, de nieuwe bandnaam voor Nemesis werd jullie opgedrongen vanwege het feit dat er meer bands met die naam bleken te zijn of kwam het vanwege problemen met Sensory?

Nee, er waren geen problemen met Sensory maar eigenlijk wilde ik al een nieuwe naam nadat de eerste line up uiteen viel. Vorige zomer kwam ik erachter dat er tenminste dertien bands bestonden met de naam Nemesis. Tezelfdertijd kwam ook Peter Morticelli (van Magna Carta) met het voorstel om de groepsnaam te veranderen. We wilden de oude bandnaam behouden en omdat we in een andere “Age” leven werd het uiteindelijk “Age Of Nemesis”.

Je hebt een opleiding gevolgd voor monteur en, net als jullie drummer Laszlo Nagy, sta je te boek als “machine ontwerper”. Heb je inderdaad iets van machines ontworpen en zo ja wat voor machines ontwerp/ontwierp je zoal dan? Hoe ben je bedrijfsleider bij GuLa records geworden?

Inderdaad, op basis van onze papieren zijn we allebei monteurs, maar we zijn eveneens allebei alles vergeten van wat we ooit aan kennis op dat gebied hadden (lacht)! Als we als monteurs gewerkt zouden hebben, zouden we hebben gewerkt onder leiding van een technisch ingenieur en als we nog verder gestudeerd zouden hebben hadden we zelf ook ingenieurs hebben kunnen worden. We waren echter helemaal niet geïnteresseerd in die zooi want we zijn tijdens onze jaren op school ‘vergiftigd’ door rock-muziek. Misschien hebben we ons leven daarmee wel verknald (schaterlach). Gula Records is eigendom van onze manager Layos Gulyas. Hij vroeg me om voor hem te werken als bedrijfslijder. Op deze wijze kan ik namelijk heel veel voor de band doen. Je moet weten dat GULA Records uitsluitend is opgericht voor Nemesis! Om je de waarheid te zeggen, we konden in Hongarije geen betrouwbaar label vinden. We hebben het heus serieus geprobeerd maar we kregen genoeg van die constante smoesjes dus besloten we maar om alles zelf te gaan doen. Best moeilijk soms hoor! Ik moest leren hoe grafische software te gebruiken, een website te bouwen en heel veel andere zaken….

Van de originele line-up zijn alleen jij en György nog steeds lid van de band. Heeft het overlijden van jullie vroegere zanger Akos Thorday een beslissende rol gespeeld in de geschiedenis van de band?

Ik speel al vanaf 1989 samen met György Nagy. Dit is de derde band van ons samen. We richtten Nemesis in 1997 op en als één van ons zou stoppen dan denk ik dat dit het einde van de band zou betekenen. Akos had ongelukkig genoeg een alcoholprobleem. We waren goede vrienden maar zijn stem werd steeds slechter en hij vergat vaak de teksten tijdens onze optredens. We hebben geprobeerd om hem te helpen maar hij wilde zijn leven niet beteren, dus moesten we verder gaan zonder hem. We waren bedroefd toen we het nieuws van zijn overlijden te horen kregen. De alcohol heeft hem uiteindelijkheid de dood ingejaagd maar dat gebeurde nadat we al uit elkaar waren gegaan. We hebben een concert georganiseerd ter nagedachtenis aan Akos met de voormalige leden van Nemesis en die van zijn vroegere bands. Dat was alles wat we nog voor hem konden doen.

Toen jullie besloten om door te gaan met zang in het Engels, hebben jullie toen overwogen om een zanger in te huren wiens moedertaal Engels is of hebben jullie bewust gekozen voor een zanger die in staat zou zijn om teksten in beide talen te vertolken?

We kozen voor Zoltan Kiss (‘kiss’ betekent ‘klein’ in het Hongaars), omdat hij in staat is om de songs in twee talen te zingen. In Hongarije zingen we namelijk altijd in het Hongaars. We hebben geprobeerd om daar in het Engels te zingen toen we klaar waren in de studio met het werken aan Psychogeist en Eden? maar het plaatselijke publiek stond er op dat we in het Hongaars zongen (boer met kiespijn lach).

Volgens de info op jullie site (www.ageofnemesis.com) ben jij zelf beïnvloed door o.a. Iron Maiden, Joe Satriani, Adrian Smith, Greg Howe en Steve Morse maar je bent qua gitaarspel zo ongeveer een autodidact. Zijn jouw favoriete bands of gitaristen ook van invloed op je composities en zo niet, waar haal je dan je inspiratie vandaan?

Ja, je hebt gelijk: ik ben een autodidact. Maar ik kan je vertellen dat doorzettingsvermogen en vastberadenheid effectieve ‘wapens’ op velerlei gebied zijn! Ik luister al sinds m’n twaalfde naar rockmuziek en metal (en vele andere genres ook). Volgens mij zijn de hersenen van een muzikant als een spons. Sommige regels kun je alleen maar leren door te luisteren naar een bestaand muziekstuk en vervolgens kun je de dingen gebruiken die je echt aanspreken. Het meest belangrijke echter is niet wie het speelde vóór jou, maar of je in staat bent om iets op je eigen manier te spelen. En ‘op je eigen manier spelen’ is waar het om draait! Dus ja, ik denk dat mijn favoriete bands en muzikanten altijd van invloed zijn en zullen zijn in mijn/onze muziek maar ik streef er naar om mijn muziek meer persoonlijk te maken. Soms schrijf ik wat dat me veel doet denken aan een stuk van één van mijn favorieten en dan herschrijf ik dat altijd of ik vergeet het simpelweg. Los van rock/metal muziek, vind ik veel inspiratie in de Hongaarse volksmuziek, fusion en ook in klassieke muziek. Ik heb heel veel geleerd van deze genres.

Kun je het er mee eens zijn dat György Nagy’s ‘roots’, zijnde Jean Michel Jarre, Depeche Mode en Kraftwerk verantwoordelijk zijn voor veel van de dynamische contrasten in AoN’s muziek?

Ja, ben ik volledig mee eens. En dat is belangrijk omdat we verschillend zijn maar aan hetzelfde werken. Als onze ‘roots’ dezelfde zouden zijn geweest, dan zou het enige wat we zouden doen zijn, het kopiëren van onze favorieten. Gelukkig zijn in deze band die ‘roots’ verschillend maar we houden allemaal van de muziek die we spelen en iedereen kan zijn eigen inbreng laten gelden.

Op de meeste van jullie albums staan als ‘credits’ vermeld ‘music by Nemesis’. Kun je beschrijven hoe AoN hun muziek schrijft en welke middelen (gitaar, keyboards, computers, opname-faciliteiten) jullie ter beschikking hebben?

György en ik zijn de voornaamste songschrijvers binnen AoN. In eerste instantie verzamelen we altijd onze ideeën en nemen die op m.b.v. een computer. Vervolgens kiezen we de stukken uit die ons het meeste aanspreken en beginnen die op mijn computer verder te ontwikkelen en te arrangeren. Ik schrijf dan de drum- en baspartijen nadat we toetsen en gitaren hebben opgenomen. Dan ga ik aan de zanglijnen denken. Ik neem mijn vocale ideeën op met mijn niet al te geweldige zangstem (glimlach) en in dit stadium hebben we een ‘demo’. De andere bandleden krijgen deze demo op cd-r en ik laat ze de thema’s uitwerken op hun eigen instrumenten. De definitieve versies worden steeds ‘geboren’ tijdens de repetities. Vervolgens neem ik de repetities ook op en herschrijf hetgeen de andere bandleden anders speelden op mijn computer. Ik werk alles graag tot in de kleinste details uit, omdat studiotijd voor ons erg duur is en we kunnen het ons financieel niet veroorloven om materiaal in de studio te gaan (her)schrijven. Onze ‘huisversie’ is dus perfect als basis voor ons studiowerk. Zo kan onze drummer gewoon naar alle instrumenten samen luisteren tijdens de opnames van de drumpartijen in plaats van de één of andere stomme click-track of wat dan ook. Onze ‘huis-versie’ is ook erg handig voor de geluidstechnicus omdat hij beter kan begrijpen en aanvoelen hoe en wat we willen opnemen. Zodoende kunnen we erg efficiënt werken omdat we steeds exact weten wat we willen spelen. Geluidstechnici hebben er een handje van om ons vanwege die voorbereiding graag te zien komen. Wat de faciliteiten betreft: we gebruiken onze eigen instrumenten en samplers voor drums en keyboards als we onze ‘huis-versie’ maken. Vandaag de dag, als je een goeie externe geluidskaart in je computer hebt zitten, kun je zowat al het denkbare doen!

Is de wijze van componeren en het maken van opnames met (Age of) Nemesis ten tijde van de late jaren negentig anders dan in jouw beginperiode?

Zeker! Toentertijd gebruikten we in het geheel geen computers. We schreven alleen materiaal tijdens de repetities, die we vervolgens op band zetten. Daar luisterden we allemaal naar tot de volgende repetitie. Het was een veel langzamer proces van componeren maar desondanks wisten we op het moment dat we de studio ingingen ook op voorhand wat we wilden spelen en opnemen. De songs op Eden? en Psychogeist zijn op die manier tot stand gekomen in 1997-1998.

Het album “Terra Incognita” werd opgenomen in het Hongaars na de release van “Eden?”, een album met zang in het Engels. Waarom werd er überhaupt voor gekozen om dit concept-album in het Hongaars op te nemen?

Ik schrijf de teksten altijd eerst in het Hongaars, dan roepen we de hulp in van onze Australisch-Hongaarse vriend Peter Linka, die aan de vertaling gaat werken. Hij helpt ons ook om in de studio onze uitspraak te corrigeren. We zijn uiteindelijk Hongaren, iets waar we ons denk ik niet voor hoeven te schamen. Maar we zijn een tweetalige band omdat we onze teksten door een breder publiek begrepen willen hebben. Ook voor toekomstige albums zullen we nog steeds onze teksten eerst in het Hongaars schrijven en zingen.

Genoemd album was gepland om ook uitgebracht te worden in het Engels en er zijn enkele tracks op een promotionele cd-r die door Nemesis naar diverse platenmaatschappijen zijn gestuurd. Waarom is deze Engeltalige release van Terra Incognita tot op heden niet gerealiseerd?

Toen we aan het zoeken waren naar een nieuwe platenmaatschappij, wilden we er eerst één vinden die Psychogeist, Terra Incognita en ook een instrumentaal album wilden uitbrengen. Dat kostte wel de nodige tijd maar ik ben verheugd om je kunnen mededelen dat Magna Carta Terra Incognita ook in het Engels zal uitbrengen.

Naar mijn smaak is de track Land Of Lights buitengewoon mooi, heb je overwogen om deze track als single uit te brengen of wellicht is dit wel gebeurd in Hongarije?

Er zijn niet echt veel singles in omloop in dit genre in Hongarije. Het is moeilijk om albums uit te brengen hier omdat de prijs van een CD erg hoog is in vergelijking tot de lonen, dus hebben we tot nu toe ook niet overwogen om een single uit te brengen van welke van onze songs dan ook. De mensen bij Magna Carta weten dit en doen hun werk goed, dus als zij singles willen uitbrengen zullen ze dat zeker doen, daar ben ik zeker van! (lacht). Andere kwestie is dat ik er tot mijn grote spijt achter ben gekomen dat ons laatste album al via het internet te downloaden is. Ik wens alle mensen die het album geupload hebben toe dat ze tot in lengte van dagen voor niets mogen werken of dat hun verdiensten zullen worden gejat door even nietszeggende figuren als zij zelf zijn!

Zijn de promotionele cd-r’s en dvd-r’s, die Nemesis aan platenmaatschappijen heeft verzonden en mogelijk ook naar pers en radiostations, een gebruikelijke wijze om een nieuwe band te presenteren of was jullie vinding vrij nieuw?

Ik denk dat de meeste nieuwe bands voornamelijk hun muziek met alleen een biografie rondsturen. Dat deden we eerder en zo vonden we Sensory. Toen we onze tweede promotionele campagne startten besloten we het nog serieuzer dan ooit tevoren aan te pakken. Lajos (onze manager) en ik hebben lang nagedacht over hoe we ons doel zouden kunnen bereiken. Mijn indruk is dat de idee om een DVD te gebruiken nog erg ongebruikelijk was en dus best wel nieuw. Je kunt om op een computer afspelen (gedraagt zich als een website) maar ook op een DVD speler. We hebben alle info over de band er op gezet: video- en audio-materiaal, foto’s, teksten, biografie en discografie. The DVD sectie bevat ook twee videoclips en een fotogalerij. In dat pakket zat tevens een audio compilatie CD en een promo CD van een instrumentaal project en tevens en uitgeprinte versie van de biografie van de band. We hebben toen ook een website gemaakt voor die promotionele campagne en ook één voor dat instrumentale project. Ik denk dat we zo’n beetje alles wat we op dat moment ter beschikking hadden voor die campagne hebben gebruikt…er was geen enkel geheimpje over ons meer over (lacht).

Dat instrumentale project geheten Goddess Nemesis zou in 2004, uiterlijk 2005 moeten zijn uitgebracht. Tussen de namen van muzikanten die een bijdrage leverden vond ik o.a. Ars Nova toetsenist Keiko Kumagai. Hoe staat het momenteel met dit album en hoe kwam je in contact met Keiko?

Het Goddess Nemesis Project album zal ook worden uitgebracht door Magna Carta. We willen dat opnieuw mixen omdat we niet geheel tevreden zijn over de sound op de laatste versie. Toen we begonnen te werken aan dit album, dachten we er over om gastmuzikanten en onze manager begon te zoeken. Lajos verstuurde e-mails aan iedereen waar we aan dachten. Keiko bleek geïnteresseerd om mee te doen toen ze geluisterd had naar de demo die ik haar had gestuurd. Ik was daar erg blij mee want ik houd erg van haar stijl. Ook de Australische gitaarvirtuoos Chris Brooke ging op onze uitnodiging in en speelde een wel heel bijzonder goede solo op een track. De andere gasten zijn Hongaren maar ook uitnemend goede muzikanten. Er waren ook muzikanten die gewoon geen tijd vrij konden maken, zoals bijvoorbeeld Jeff Kollman. Die zullen we zeker opnieuw benaderen als we ons volgende project gaan doen want ik ben dol op zijn manier van spelen. Ook Jordan Rudess en Tomas Bodin van de Flower Kings kregen een uitnodiging maar ook zij waren niet beschikbaar.

Is het waar dat je op het laatste Ars Nova album mee doet?

Dat is inderdaad zo en ik ben er erg blij mee! Toen Keiko me de tracks stuurde die ze had opgenomen voor ons album, bood ik haar mijn ‘hulp’ mocht ze ooit een gitarist voor haar muziek nodig hebben. Zoals je weet is Ars Nova voornamelijk een keyboards/drums/bass trio dat progressieve rock speelt. Maar op hun laatste album Biogenesis Project hadden ze vele gastmuzikanten. Bijvoorbeeld jouw landgenoot Arjen A. Lucassen op gitaar. Vanaf dat moment spelen ze al hun shows met een gast-gitarist. Puur voor mijn eigen lol nam ik gitaarpartijen op voor één van hun nummers en stuurde die naar Keiko. Ze was er erg gek mee en liet het haar producer Mr. Ueno. Vervolgens vroegen ze me om als gast op te treden voor hun eerstvolgende album. Natuurlijk accepteerde ik die uitnodiging met plezier! Het ligt in de bedoeling dat ik gitaar zal spelen op drie songs. Daarna heb ik nog op drie andere Ars Nova songs gitaarpartijen opgenomen. Binnenkort zal er een 6 CD box set van hun oeuvre worden uitgebracht die ook nog twee bonustracks zal bevatten met mijn gitaarspel er op.

Je bent momenteel ook nog aan een soloalbum aan het werken. Kun je ons iets vertellen over dit ongetwijfeld meer gitaar georiënteerde album? Wordt er op dit album gezongen en wanneer enk je dit project uit te kunnen brengen?

Als ik er de tijd voor vrij kan maken ga ik natuurlijk aan dat soloalbum werken. Ik was van plan om er een instrumentaal album van te maken met verschillende gastmuzikanten, maar ik twijfel nog of er niet toch zang op zal komen, misschien wordt het wel een concept album met mijn eigen zang (grijnst). Ik heb eigenlijk nog niets definitief besloten. Op dit moment ga ik geheel op in het nieuwe AoN materiaal, wat we aan het schrijven zijn, maar als dat nieuwe album klaar zal zijn krijg ik misschien wel de gelegenheid om een mijn soloalbum te gaan werken.

Als ik de informatie op de AoN’s website juist interpreteer, zijn problemen met een platenmaatschappij er de oorzaak van dat de release van Psychogeist enige tijd werd uitgesteld. Wanneer was het album klaar en hoe lang hebben jullie over de opnames gedaan?

Inderdaad hadden we problemen met het uitbrengen van Psychogeist. Nu bestaat dat probleem niet meer dus laten we dat verder maar vergeten. De muziek die je hoort op Psychogeist werd al in 2001 opgenomen!! In April 2001 gingen we de studio in om met de nieuwe line-up de Engelstalige versies opnieuw op te nemen van de twee eerder door de band uitgebrachte albums in het Hongaars. Dit gebeurde dus ook inderdaad met slechts zeven (!) repetities met de nieuwe jongens!! We namen Eden? en Psychogeist tegelijkertijd op en als ik het mij goed herinner kostte het ons om en nabij twee weken. Alleen de zangpartijen namen meer tijd in beslag omdat we juist die zo goed als op dat moment mogelijk was wilden doen.

Als je terug kijkt naar jullie vorige albums, wat vind je dan de grootste verschillen tussen Psychogeist en de ander albums? Ik zou zeggen dat Dream Theater één van de voornaamste inspiratiebronnen moet zijn....

Alhoewel de songs op Eden? en Psychogeist op onze eerste twee Hongaarse albums stonden hebben we kleine veranderingen aangebracht toen we ze opnieuw opnamen. Wat Dream Theater betreft: ik zou liegen als ik ontkende dat DT tot onze invloeden behoort, ook omdat de meeste beoordelaars zeggen dat wij een DT-achtige band zijn. OK, misschien hebben ze gelijk maar laten we eens kijken naar de belangrijkste ‘roots’ van de leden van DT, en dan onze…ik denk dat je zult zien dat die deze vrijwel identiek zijn. Wij zijn geboren in de beginjaren zeventig, de leden van DT omstreeks 1967, dat is de clou! Overigens, als reviewers onze muziek vergelijken met DT ben ik altijd gelukkig want het is tegelijk en vorm van erkenning. Ik zou ongelukkig zijn als ze muziek zouden vergelijken met Eminem bijvoorbeeld (grijnst). Ik heb vele plannen om in de toekomst onze muziek te laten verschillen van die van DT. Ik zal mijn Hongaarse ‘roots’ meer gebruiken want ik denk zeker dat onze muziek daardoor interessanter en meer ‘eigen’ zal gaan klinken.

De strategische keuze om een poging te wagen door te breken in West-Europa en mogelijk zelfs de States is overduidelijk gemaakt. Hoe succesvol zijn jullie op dit moment in landen buiten Hongarije? Overwegen jullie om op tournee te gaan buiten jullie eigen land?

Ik heb zeer goede kritieken gelezen van overal uit de wereld. Ik ben ook blij om vast te kunnen stellen dat het verkeer op onze website verdubbeld is sinds de release van Psychogeist. Ik denk dat onze Hongaarse fans trots op ons zijn omdat we niet hebben opgegeven en het klaar gespeeld hebben om Psychogeist uit te brengen ondanks de overmaat aan problemen die we door de jaren hen hebben ondervonden. Ik ben niet bekend met verkoopcijfers maar dat is in elk geval op dit moment nog niet te beoordelen. Tot nu toe hebben we nog nooit buiten Hongarije gespeeld, maar natuurlijk zouden we dat maar wat graag doen.

Ik denk dat de huidige line up met Mr. Krecsmarik als bassist een heel beste is. Denk je dat deze bezetting in staat is om een aantal jaren in stand te blijven?

Ik hoop van wel! Ik word er zo moe van om te moeten zoeken naar nieuwe leden omdat het en vreselijke klus is om telkens de songs aan nieuwe en nog nieuwere kerels te leren (schatert).

Zijn er nog speciale dingen die jullie met de live shows doen?

We spelen een paar covers van Deep Purple, Rainbow, Queensrÿche en Iron Maiden, naast onze eigen songs. En voor degenen die ons steeds met DT vergelijken: soms spelen we ook van Dream Theater een cover voor zowel ons als hun genoegen.

Jullie hebben zowel met Queensrÿche als de Flower Kings gespeeld, twee gerenommeerde namen in de progressieve rock/metal. Kun je iets zeggen over je contacten en je ervaring met die luitjes?

Zeker kan ik dat (lacht)! Toen we als support act van de Flower Kings speelden was het podium extreem klein. We hadden weliswaar onze eigen spullen maar we konden eigenlijk helemaal niets kwijt want het hele podium stond stampvol met hun installatie. Dus boden de Flower Kings ons aan om hun spullen te gebruiken. Ik denk dat deze geste vandaag de dag zeer zeldzaam is. Toentertijd hadden ze een Hongaarse drummer, dus het communiceren met hen verliep een heel stuk gemakkelijker (brede grijns). Ik wilde ze op deze wijze nogmaals heel erg bedanken voor hun hulp en voor dat prachtige optreden. Over Queensrÿche kan ik je ook een mooi verhaal vertellen. We hadden contact met hun management met betrekking tot onze promotionele campagne.

Toen we wisten dat ze naar Hongarije zouden komen had onze manager het idee om Geoff te vragen bij ons op het podium te komen als we de Queenrÿche cover zouden doen. Hij schreef de tourmanager aan met dit idee maar kreeg nooit een antwoord. Wij namen dus aan dat dit een exorbitant en irreëel verzoek was. De dag van het optreden brak aan en wij begonnen te spelen. Tijdens onze show kwam onze zanger Zoltan naar me toe en zei tegen me: kijk eens achterom kerel! En zowaar zag ik daar Geoff Tate backstage staan en ik viel haast flauw! De zanger van de band die mijn leven zozeer beïnvloed had stond daar te luisteren naar onze muziek! Enfin, toen de show voorbij was, kwam Lajos (onze manager die tevens de mix tijdens onze shows verzorgt) naar me toe en zei “Hun tourmanager stapte op me toe tijdens de gig en vroeg wanneer Geoff geacht werd met ons te gaan zingen”. Ik heb een minuut of tien met stomheid geslagen in een hoekje gezeten: Geoff had staan wachten om met ons te gaan zingen!! Maar ja, we speelden die avond geen Queenrÿche cover omdat we net voordat ze zelf op zouden treden het nut ervan niet inzagen. Ach had ik maar van tevoren geweten dat hij bereid was om met ons op het podium te staan (meesmuilt).

Tot nu toe zijn de meeste leden van AoN geen full time muzikanten: wat doen jullie zoal buiten de muziek? Wat voor hobby’s hebben jullie? Sommigen hebben ook een gezin. Is er voor jullie nog steeds en kans om full time met muziek bezig te zijn?

Inderdaad, alleen onze drummer Laszlo Nagy is een beroepsmuzikant. Hij speelt in vele bands. De meeste muzikanten in Hongarije hebben een reguliere baan om hun rekeningen me te betalen. Onze zanger en bassist spelen ook nog in andere bands maar hebben daarnaast ook nog en baan. Gyorgy werkt als …… bij de grootste cementfabriek in Hongarije, Gabor werkt bij de luchthaven in Budapest en Zoltan werkt als kleermaker. Ik doe al het werk net betrekking tot GULA Records maar ik zit ook achter de mengtafel bij de live shows van de andere band van onze drummer Laszlo, die in Hongarije zeer bekend is. Je ziet, we doen allemaal nog veel andere dingen buiten de muziek dus ons gezin slokt ons zeker niet op. Hobby’s? Muziek is onze voornaamste hobby maar Zoltan houdt van voetballen, ikzelf teken graag en lees met plezier. Om eerlijk te zijn, zoveel tijd voor onze hobby’s hebben we eigenlijk niet!

Wat betekent OMEGA voor jou persoonlijk, voor de progressieve rock in Hongarije en voor Age of Nemesis?

Ik ken en houd van hun muziek van kindsbeen af. Zij zijn een prima voorbeeld hoe een Hongaarse band buiten Hongarije ook naam kan maken. Zij zijn nu over de vijftig maar kunnen met hun repertoire nog steeds volle stadions trekken. Ze zijn een stuk van de Hongaarse rock-geschiedenis. Vooral Age of Nemesis Omega’s gitarist, Gyorgy Molnar, heeft ons in onze beginperiode geweldig geholpen. Wat kan ik er nog aan toevoegen? Ik weet dat bij de live shows van Omega ook Tamas Szekeres op het podium staat, een uitnemende gitarist die tevens een tijd in Nederland door heeft gebracht geloof ik.

Bestaan er plannen om te gaan toeren in West-Europa?

Ik ben druk bezig om contact te leggen met de diverse organisatoren en ik hoop maar dat het uitbrengen van Psychogeist ons zal helpen om live te spelen waar we ook maar kunnen. Het zou een prima promotie voor het album betekenen en voor de band uiteraard ook om voor een heel nieuw publiek te spelen, nieuwe mensen te ontmoeten en hun gedachten over onze muziek te horen. Tot slot hoop ik iedereen te ontmoeten die onze muziek live ook weet te waarderen. De songs op Psychogeist zijn ‘oude bekenden’ voor ons dus we kunnen ze live nu veel beter spelen (knipoog). Mijn beste wensen voor al diegenen die van ECHTE MUZIEK houden en begrijpen en heel erg bedankt voor dit interview en ook een ieder die het zal lezen!

Discografie: NEMESIS

NEMESIS (Hun) (1998)
ABRAXAS (Hun) (1999)
EDEN? (Eng) (2002)
TERRA INCOGNITA (Hun) (2002)

Discografie: AGE OF NEMESIS

PSYCHOGEIST (Eng) (2006)