MENNO VON BRUCKEN FOCK

AFTER FOREVER (SANDER GOMMANS, 2004) (NL + E)

AFTER FOREVER, SANDER GOMMANS
woensdag, februari 11, 2004
AFTER FOREVER

Jullie nieuwe mini-cd Exordium verscheen eind oktober 2003. Moeten we deze beschouwen als de voorbode voor een andere stijl of een nieuwe periode? Heeft de titel Exordium (inleiding, aanhef tot een rede) daar iets mee te maken?

Het vertrek van Mark (Jansen, EPICA) was niet zomaar. Exordium is meer dan één opzicht een nieuw begin en tevens een inleiding tot het nieuwe conceptalbum dat in maart zal verschijnen. De opnames hiervoor zijn al achter de rug. De band heeft keihard gewerkt en is nu meer een eenheid dan ooit tevoren!

Wat kun je over het concept-album vertellen? Van wie komen muziek en tekst? Vroeger bemoeide Mark zich met de orkestraties en dergelijke, wie doet deze nu?

Wat ik er nu over kwijt wil is dat het conceptalbum Invisible Circles over eigentijdse onderwerpen gaat die serieus genomen dienen te worden. Centraal daarbij staat ‘het kind’. De ideeën voor de tekst en muziek zijn grotendeels van mij afkomstig, maar zoals gebruikelijk arrangeert Floor haar eigen zanglijnen en heeft op basis van mijn verhaal zelf alle teksten geschreven, wat ik overigens een bijzonder knappe prestatie vind! Ik houd mij vooral met de gitaarpartijen bezig en met het totale overzicht. Lando (van Gils) bemoeit zich meer met de toetsenpartijen dan in het verleden en we prijzen ons zeer gelukkig met de hulp van Kees Kieboom die voor ons de strijkersarrangementen heeft gedaan. De productie is in handen van Hans Pieters en Dennis Leidelmeijer en de eindmix is gedaan (met veel hulp van Miro en Amanda overigens!) bij Sascha Paeth. Als er een volgende gelegenheid komt, wil ik er graag persoonlijk bij zijn. Nu is de mix grotendeels via internet tot stand gekomen. Een zowel unieke als merkwaardige ervaring, moet ik zeggen, maar het heeft naar mijn mening wel een prima resultaat opgeleverd. Zonder vinger aan de pols waren we enigszins benauwd voor ‘eenheidsworst’ en dat onze muziek net zo bombastisch zou worden gemixt als bijvoorbeeld Rhapsody of Kamelot, en dat is niet helemaal wat we willen.

Vele teksten tot nu toe waren bovengemiddeld Engels, sommige in het Latijn. Wie is daar verantwoordelijk voor? Ik zag dat het artwork van Exordium opnieuw door Carsten Drescher is vervaardigd?

Net als de meeste andere bands laten we teksten grammaticaal toetsen door experts, zeker bij Latijn, wat nu eenmaal voor koorzang dé taal is, is dat noodzakelijk. De interactie tussen Mark en Floor leidde nogal eens tot het voor mijn gevoel niet bij onze muziek passende titels, die, vergezocht en exceptioneel moeilijk als ze waren, veelal uit een woordenboek kwamen. Nu streven we naar begrijpelijker Engels met meer directe teksten. Drescher is een fenomeen, maar alhoewel we weg zijn van zijn stijl, hebben we wel gevraagd om zijn fantasieën te laten leiden door onze wensen. Vooral ikzelf kon mij niet echt identificeren met sommige afbeeldingen zoals die in het boekje van de vorige twee albums zijn gebruikt.

Jullie hadden Autumn als voorprogramma., nu lijkt dat Nemesea te worden. Hoe zijn jullie met deze bands in contact gekomen?

Autumn stuurde ons een demo. Die vonden we erg aardig dus was na een enkel contact de zaak geregeld. Nu, na twee jaar zijn ze ‘te bekend’ en dus eigenlijk ook voor een zaal die ons wil laten spelen ook ‘te duur’. Vandaar dat we in goed overleg op zoek zijn gegaan naar een ander voorprogramma. Nemesea hebben we maar één keer zien spelen en waren er direkt zo enthousiast over dat we ze gevraagd hebben om de rest van de najaarstour 2003 in ons voorprogramma te willen spelen.

Zijn jullie tevreden met aantal optredens en opkomst? Welke technieken gebruiken jullie (minidisc, click-track, ear-monitors etc.) bij de live-shows. Welke zaken regelen jullie zelf (installatie, vervoer, tour-boekingen, verkoop, website). Hoe staan jullie als artiesten tegenover al het copiëren en downloaden van de muziek?

Met de optredens tot nu toe hebben we niet te klagen. Omdat onze muziek voor een deel door koorzang en orkestraties wordt ondersteund, moeten we gebruik maken van een disc. Vooral Floor, ook om haar bewegingsruimte te geven, maakt gebruik van een oormonitor. Voor de shows maken we gebruik van een vaste installatie voor op het podium, die we steeds zelf meenemen. De rest wordt door de zaal geregeld. Boekingen verlopen via Mojo en voor het onderhouden van de website hebben we gelukkig ook steun van anderen. Voor onze inkomsten blijkt de verkoop van merchandise tijdens de shows steeds belangrijker te worden. Muziek via internet is een gigantische mogelijkheid om bekendheid te krijgen maar complete cd’s downloaden of copiëren is ook voor ons natuurlijk vervelend. Als alle tussenhandel minder marge zou krijgen en de artiesten iets meer aan een cd zouden kunnen overhouden was het zowel voor ons interessanter als voor het publiek aantrekkelijker vanwege de lagere prijs. Alhoewel ik me de bezwaren van onze platenmaatschappij best kan voorstellen, is het ons helaas niet toegestaan om zelf cd’s te verkopen.

Doen jullie nog iets speciaals voor een optreden anders dan oefenen, op tijd op lokatie zijn en de soundcheck?

Zoals je al aangeeft betekent optreden ook dat er geoefend moet worden, minstens één keer per week en voor een echte tournee nog iets meer. Geholpen door onze crew moeten we wel zorgen dat alle spullen compleet en wel tijdig op lokatie zijn en dat betekent vaak dat we al in de loop van de morgen op pad gaan, ’s middags laat een soundcheck doen, dan een hapje eten en vervolgens ons verkleden en ons voorbereiden op het optreden. Met name Floor die ook haar kleding en make-up zelf kiest en regelt heeft daar natuurlijk iets meer tijd voor nodig dan de rest van de band en uiteraard moet Floor ook haar stem nog ‘inzingen’ vlak voor de show. Al met al zijn de dagen dat we spelen toch erg lang: gemiddeld 14-16 uur!

Studeert Floor nog steeds aan de Rock Academie in Tilburg? Doe jij zelf nog iets naast AF en door wie ben jij beïnvloed? Wat zouden jullie het liefst doen na het uitkomen van het concept-album? Waar zouden jullie het liefst spelen, ook mede gelet op jullie populariteit?

Yep, Floor studeert nog in Tilburg en ook Luuk studeert nog, maar dan in Utrecht. Ikzelf ben leraar tekenen op een middelbare school. Doordat het schoolbestuur tot nu toe ongelooflijk goed meedenkt en meewerkt enuiteraard vanwege de relatief lange vakanties, kan ik dit werk goed met AF combineren. Bovendien heb ik het idee dat een ‘andere werkkring’ mij scherp houdt en mij helpt me verder te ontwikkelen. Mijn helden uit vroeger tijd zijn bands als Judas Priest, Uriah Heep, Iced Earth en, iets moderner, Dream Theater. Als ik het zelf zou mogen zeggen zou ik het nieuwe concept-album verrijkt met een visuele component liefst een keer of vier in z’n totaliteit spelen. Ik weet niet of dat haalbaar zal zijn, maar we zullen zien. We zullen in het voorjaar zeker weer op tournee gaan. Voor ons interessante landen zijn de Zuid-Amerikaanse en Spanje, maar ook in Frankrijk gaat het allengs beter. Duitsland is op zich ook prima maar dan moet je als band wel heel regelmatig terugkomen.

After the show at Dauwpop, founder member, composer and guitarist of the band found the time for an interview about AF’s forthcoming album with the working title “Remagine”.

Well, Sander it has surely been a hectic time for you and the band. First your drummer André Borgman was diagnosed to have cancer (fall 2004) and during your stay at Wolfsburg (for the final mixing of the new album) you became acutely ill and ended up in the hospital to have your appendix taken out!
Yes it was very hectic indeed and I must admit I’ve taken the surgery, performed on myself, a bit too lightly. Although I spent a whole week in the hospital, the moment I got out of there I went back to the Gate-studio to work on the album again and as soon as this was finished I went back to work (teaching). It turned out to be a little too much and I must take it a bit more slowly at the moment, that’s why we had someone else (Dennis) doing the grunts today! By the way, even more misfortune came across AF’s path: at the same time when André was diagnosed with cancer two close friends and important members of our fan-club were diagnosed with cancer too, so this was all very depressing. Fortunately the album was finished yesterday and we are very satisfied with the result and really, we needed something positive to happen! As far as André is concerned: also yesterday, we got word from the hospital that the cancer is well under control and although he might be forced to go through one more surgery, as of now he is considered cured, so that’s really wonderful news for each and everyone of us.

When did you start working on “Remagine”, did André still manage to do the drums for this album?
To be honest, “Remagine” is still not decided to be the new title of the next album, but because of the fact that several songs are about dreams, memories and imagining, it felt like an adequate title but it is still a subject of discussion. One of the problems seems to be that the word “remagine” in South America might evoke some less positive associations. André played drums on all pre-productions and luckily the quality of those recordings was good enough to use them for the new album, which is of coarse terrific. Despite that and the fact that André was involved in the mixing process because I’ve sent him every update there was, still his illness kept him from being as involved as he used to be. But, after hearing the good news, we hope he will be able to participate full strength again by next fall. As for the new songs, I guess we started working on them as early as last summer.

Sander GommansI understood Joost van den Broek has made some contributions to this album. Will it be a concept album again, are there any new developments?
Joost’s imput really stunned me. He went from Enschede to Reuver (over 2 hours by car) every week (mostly for about two days) for weeks in a row. How he manages to combine it with all his other activities and education is a big question-mark for me. He co-wrote practically every of the twelve new songs and he also wrote all of the arrangement for strings and such. Great job he did! As usual Floor attended to the vocal lines and melodies herself. The new album will definitely not be concept-album. We have deliberately chosen for an approach based on catchy melodies rather than melodramatic more complex music and orchestrations alternating guitar-riffs: this time the strings are more to emphasize the riffs instead of making the guitars sound more mellow. I think we have succeeded in making an album that sounds really fresh and again, after all the misery we went through, we feel the need to have a positive mind and when we go on a promotional tour we will enjoy playing these new songs very much! Besides in my opinion this album is again a step forward for the band in the direction where we’d like to go!

You didn’t go to Wolfsburg to record the entire album did you?
No, we didn’t. From the early days on, as a band we have always tried to be in control about what we do musically. I think our pre-productions are of such a high quality that they sound almost like a finished product. In the last year I expanded my studio at home and with the addition of some of the gear Joost uses, we have excellent equipment altogether. We plan to invest more money so this studio will be expanded even more!

Another reason to record once again in the Excess studio in Rotterdam, is our previous experiences with Hans Pieters. Hans knows how to do an excellent job without the urge to make alterations in our music and we value this very much, because so many producers tend to make a lot of alterations to songs or even re-write them completely! Of coarse Sascha Paeth does the mix and if he comes up with a different idea about how he feels the music should sound, we carefully consider his suggestions. Most important reason however to go to the Gate studios is that Amanda (Somerville) is a great tutor for Floor and she has the capability to have Floor record her vocals with the very best possible results!
 

There’s a lot of competition at the moment. Bands like Nightwish, but also Within Temptation, Epica, Nemesea etcetera: do you even listen to their music?
No, not at all. Although I’m impressed by the way Within Temptation has developed, I never listen to this genre of music, in fact I never have!! It’s kind of funny coz’ I’ve always listened to bands like Dream Theater or Judas Priest and I still do, and for years now I find myself playing this kind of ‘gothic rock’! Anyway if you’d ask me which way I would like to go with the band, than listening to the new album might give you an idea. For me it’s the best one to date but we will surely keep on trying to combine catchy songs with improved performances on all instruments, so just maybe even a little more in the vein of Dream Theater.

Talking about controlling your music: does the record company (Transmission Records) have a lot of influence in what you want to do musically?
Hah hah, that’s an odd question, no just kidding, it isn’t. I know there are some rumours about Hans van Vuuren, but our cooperation with him so far has been very satisfactory and believe it or not he gives us total artistic freedom! From colleagues who have a contract with another company, I hear quite different stories, so I think in that aspect we may consider ourselves very fortunate. Of coarse Hans makes all the decisions about the policy when to release an album, what track or tracks should be released as a single and anything in relation to special editions and so forth. By the way, we have fulfilled our obligations to Transmission Records as soon as the new album will be released so at the moment we are considering our options, trying to find a good record deal. Transmission has really been very good to us in the past, but you know, this is a difficult business and you have to go for the best offer that comes along, so…time will tell!

What about future plans Sander?
Well, all the work on the album is finished so I guess we are entitled to a sort of a break. We will play a number of festivals in the summer and because the new album is due to be released early September we will have to start rehearsing in time for the promotional tour and hopefully André will be back by then!

Seems to me we’d all wish André to be back a.s.a.p. so let’s hope we’ll see a revitalised After Forever in the Fall and on behalf of Background Magazine good luck with both the new album and getting a splendid record deal!
Thanks Menno, it was a pleasure talking to you!